רשת שהיא משפחה – עשרה בתי ספר פתחו שעריהם ללמידה אסטרטגית ברשת

המנהל לחינוך ותפעול(מח"ת) בשיתוף המנהל למחקר ופיתוח(מפ"ה) ברשת אורט מובילים בשנים האחרונות תהליכי עבודה ולמידה שיתופיים של השדרה הניהולית בבתי הספר, במטרה להעצים את עבודת הניהול וכן להגביר את תחושת השייכות לרשת ובעיקר את הרצון ללמוד ולשתף. חודש פברואר השנה, עומד בסימן מיזם מנהיגות רישתי ייחודי, בתי ספר לומדים – מסע לשותפות מנצחת וקידום חיבורים להצלחה, מיזם אותו מובילה מרי שפונט, מנהלת אזור במנהל לחינוך ותפעול באורט. זאת כחלק מתהליכי למידה וצמיחה שמקדמת הרשת, במסגרת מעגלים וקהילות מנהלים ומורים בתחומים שונים.

עשרה בתי ספר בהם מתקיימת עשייה ייחודית בארבעה נושאים אסטרטגיים לרשת: חינוך רלוונטי בעולם משתנה; אחדות בחברה הישראלית; שותפויות ושילוב והכלה, מארחים עשרות צוותי ניהול ומטה מבתי הספר באורט ללמידה רשתית ושיתופית, על הנושא אותו ביה”ס המארח מדגים הלכה למעשה. בכל בתי הספר המארחים מתקיים שיח מרתק, מעורר מחשבה והשראה לאורחים ולמארחים אותו מוביל צוות משותף ממח"ת וממפ"ה.

בתי ספר לומדים ומלמדים באורט - תשפ"ה

ההנחה היא שבאמצעות היכרות, חשיפה ורצון להרחבת הדעת ולמידת עמיתים, מתאפשר למנהלים להכיר בצורה אינטימית יותר שינויים ברי שכפול שהוטמעו בבתי הספר בתקופה האחרונה. כמו כן, נעשתה עבודה מאומצת בגיבוש אסטרטגיה וקידום למידה רשתית ככבסיס ללמידה משמעותית.

תימורה שירי, סמנכ”ל וראש מנהל חינוך ותפעול ברשת שיתפה: "תודה גדולה לכל הצוותים המארחים ולמנהלי בתי הספר. התודה היא גם לאורחים על ההקשבה והשיתוף ועל התחושה שיחד יש לנו עוצמה רבה וכוחנו ביכולת לשאוב אחד מהשני השראה ומוטיבציה. זוהי דוגמה נפלאה לכוחה של למידת עמיתים ולחשיבות שיתוף הפעולה בין בתי ספר לקידום החינוך, כדי להוביל ולקדם את היעדים האסטרטגיים של הרשת. אני רוצה להודות לכם על ימים משמעותיים, שהם גאווה לנו וגם למידה מעניינת וחשיפה מעוררת למחשבה!"

שילוב והכלה

אורט טכנולוגי קרית גת – 16.2.2025

פדגוגיה של אהבה – מודל ליצירת סביבה בטוחה ותומכת, שילוב עולמות תוכן של חיזוק תחושת השייכות והמסוגלות

הביקור בביה"ס עסק ביצירת סביבה בטוחה ותומכת, חיזוק תחושת שייכות, מסוגלות ואמון ע"י שילוב עולמות תוכן אלו בעשייה החינוכית. צוות ביה"ס בשיתוף מח"ת הציג תפיסה השואפת ליצור עבור הנערים והנערות סביבה חינוכית בטוחה, מכילה ומעצימה, שמבוססת על אמון, קשר אישי ותמיכה רגשית ופדגוגית. בביה"ס קיימת תוכנית הנשענת על חוזקות המורים והיא מתחברת לתכנית הלימודים הסדורה וכוללת: אילוף כלבים, מוסיקה, כיתת גימלאים, לגו ובינה מלאכותית.

תימורה שירי, סמנכ"ל וראש מנהל חינוך ותפעול, שיתפה: "הגישה מבקשת לראות את האדם שמעבר לתלמיד, לתת לו תחושת שייכות ולפתח בו תחושת מסוגלות. חינוך מכיל אינו רק מענה למצוקה הוא הזדמנות לשבור מעגלים של קושי, להעניק תקווה ולהכין את התלמידים לחיים עצמאיים ומשמעותיים". עוד הודתה לצוות על האירוח: "תודה אבי על מפגש קסום ומרגש בין תלמידי בית הספר, הצוות ואורחינו מבתי ספר עמיתים שבאו ללמוד וללמד על שילוב והכלה ובו הודגמה ״פדגוגיה של אהבה״ הלכה למעשה. תודה גם לכם המנהלים והצוותים שלקחו חלק בלמידה".

אורט בן גוריון עפולה – 19.2.2025

חליפה אישית לכל תלמיד – משילוב לאקדמיה

בבית הספר פועל  'מודל פרח', לפיו מיושמת תוכנית העבודה הבית ספרית. המודל מדגים את הפיכת ביה"ס למרחב של צמיחה, שילוב והכלה. ביה"ס שפתח שעריו ללמידה ברשת, איפשר ללומדים מהרשת לפגוש תלמידים והורים ששיתפו בסיפורם האישי ובפריצת הדרך שהתחוללה בחייהם בזכות הליווי, האמונה, הכלים והמיומנויות שצוות בית הספר הנחיל להם. עוד בלט הקשר שביה"ס מקפיד לשמור ולטפח עם בוגריו.

האורחים נחשפו לתוכניות שונות בבית הספר המסייעות בשילוב והכלה, דוגמת: כיתת נירים והתקיים דיון על אתגרים, תובנות ומחשבות בנושא שילוב והכלה במערכת החינוך.

שותפויות

תיכון אורט אורמת ביבנה – 17.2.2025

מודל ייחודי של חינוך טכנולוגי מתקדם, השם דגש על שותפויות אסטרטגיות לטובת קידום התלמידים.

בשנת 1965 הקים הזוג ברוניציקי, חתני פרס ישראל למפעל חיים, את חברת האנרגיה הגיאותרמית אורמת. שיתוף הפעולה ארוך השנים בין יהודית (דיתה) ויהודה ברוניצקי, ורשת אורט ישראל, מספר את סיפורו של דור השואה והתקומה, שהפך לקטר לחדשנות, יזמות ופריצת דרך ישראליים בשילוב ערכים ותרומה לחברה. בצמוד למפעל ביבנה הוקם ביה”ס אורט אורמת במטרה להפוך למוביל בתעשיה ובלמידה ולשבור את תקרת הזכוכית עבור תלמידים רבים. תפיסתו החינוכית של ביה”ס מאז הקמתו ועד היום פועלת מתוך ראיה רחבה של חינוך הוליסטי, המשלב פדגוגיה חדשנית, חיזוק ערכים, הכנה לשירות משמעותי, הכשרה תעסוקתית ולימוד חווייתי. אלו מבוססות על תוכניות לימוד ייחודיות ושיתוף פעולה הדוק עם התעשייה והמגזר המוניציפלי, בהן התלמידים נחשפים לעולמות טכנולוגיים מתקדמים ולומדים מתוך חיבור לעשייה אמיתית. מודל זה מאפשר להם לפתח יכולות מקצועיות ומיומנויות אישיות, תוך מתן דגש על חשיבה יצירתית, עבודת צוות ואחריות אישית.

בביקור הוזמנו צוותי החינוך והמטה לבחון את האופן בו ביה"ס מתמקד בחיזוק מיומנויות, יצירת מעורבות קהילתית, תוך קידום הכשרה. שיתוף הפעולה עם מפעל אורמת מאפשר לתלמידים לרכוש ניסיון מעשי כבר במהלך לימודיהם, מה שמוביל להשתלבות קלה יותר בתעשייה ובהמשך דרכם המקצועית. בנוסף, ריבוי ההכשרות בתחומים שונים מעניק להם יתרון משמעותי בשוק העבודה העתידי.

תימורה שירי, סמנכ"ל וראש מנהל מח"ת: "תיכון אורט אורמת מוכיח כי חינוך טכנולוגי מתקדם, לצד חיזוק ערכים והכנה לעולם התעסוקה והשירות הצבאי, הוא המפתח להצלחתם של תלמידי ישראל. אנו גאים להיות חלק מהתהליך ולהוביל את המודל החינוכי הזה קדימה. הערכה ותודה לתלמידים, לצוות החינוכי ולכל השותפים שלוקחים ולקחו חלק משמעותי בדרכו של בית הספר".

חינוך רלוונטי בעולם משתנה

קריית החינוך אורט רחובות – 18.2.2025

למידה חדשנית במציאות משתנה ומגוונת

ביה"ס הוא מחד בית ספר טכנולוגי עם מגמות טכנולוגיות שנמצאות בחזית הטכנולוגיה הישראלית ומאידך, קריה שמאכלסת אוכלוסייה רב גונית. אוכלוסית ביה"ס מורכבת בחלקה משכבות סוציואקונומיות נמוכות(כ-20% בני העדה האתיופית, 30% מסך הכיתות בחט"ע לומדים באגף שחר). עם זאת, ביה"ס מצליח למצות את פוטנציאל התלמידים ולהביאם להצלחה, תוך כדי מתן מענה ובניית חליפה אישית לכל תלמיד. ביה"ס הוא מוסד חינוכי מצטיין המשלב חדשנות טכנולוגית עם מצוינות חברתית-ערכית. השילוב נותן מענה לתיווך עבור יותר בקשת רחבה של מאפיינים: תלמידים מתקשים מחד ומצטיינים מאידך. 

בביקור השתתפו נציגים מ-13 בתי ספר ובמהלכו הוצגו בפני המבקרים ביה"ס והתפיסה החינוכית על פיה הוא מתנהל. לאחר מכן הם השתלבו בעבודה בקבוצות; ביקרו בפלנטריום ובמצפה כוכבים שבביה"ס, שם הודרכו ע"י מדריכי טכנולוגיה צעירים; הם נפגשו עם תלמידי אורטק שהובילו פעילות VR מרתקת ושיתפו בחוויות הלמידה שלהם. עוד התרשמו והתנסו בפעילות של למידה וירטואלית ואינטראקטיבית ונחשפו לסיפורי נופלי בית הספר המונצחים על ידי מיזם טכנולוגי שמובילים מורי בית הספר. בהנחייתן של איריס הראל, מנהלת אזור באורט וגלית גולדברגר מנהלת מכון החדשנות במפ"ה הועברה סדנת למידה בנושא חדשנות חינוכית. 

תימורה שירי, סמנכ"ל וראש מנהל מח"ת: "ניכר כי בית הספר מספק מענים חינוכיים לתלמידים לאורך כל הרצף החינוכי, ומאפשר לכל אחד להצליח בדרכו. הברק בעיני הצוות החינוכי העיד על תרבות ארגונית מעצימה. ניכר שהמנהל מוביל תהליכים המאפשרים למורים לפעול ולשגשג, והדבר משתקף בכל פינה בבית הספר. אורט רחובות הוא מקור לגאווה אמיתית לרשת כולה."

אורט מעלות ישיבה תיכונית – 19.2.2025

לימודי תורה וערכים לצד טיפוח יזמות, חדשנות ומצוינות

הישיבה התיכונית אורט מעלות, היא מוסד לימודי המדגים שילוב ייחודי – התורה במרכז ולצידה עיסוק בעולמות היזמות, הטכנולוגיה והמדע לבין עולמות הגוף, הנפש והרוח. בישיבה התיכונית אורט מעלות, היזמות אינה רק גישה חינוכית – אלא חלק בלתי נפרד מה-DNA של בית הספר. התלמידים שותפים פעילים ביצירת יוזמות משמעותיות כמו הקמת אנדרטה לנופלים, טיפוח חממה חקלאית, מיזם תלמידים אחראים על ניקיון בית הספר, קמפיין גיוס להכנסת ספר תורה ועוד. כל אלו מבטאים את הרוח הקהילתית והמחויבות החברתית שטבועים בתהליך החינוכי.

צוותי אורט שהתארחו בישיבה התרשמו מהחוויה הייחודית בביה"ס, שמונעת מתוך חיבור בין תחומי הדעת – שילוב בין מקצועות מדעיים, רוחניים ואמנותיים, לצד יחס אישי וקשרים עמוקים בין התלמידים לצוות החינוכי. התלמידים הם חלק מקהילת משמעות שבה כל הצלחה היא הזדמנות ללמידה וכל תהליך הוא מקור להתבוננות ולחקר. הרב אלעד, מנהל הישיבה, הוביל את הביקור באופן מחכים ומרומם מכל הבחינות ושיתף בהמון יוזמות ותפיסות, שהאורחים בחרו לנסות לאמץ: "תודה לתימורה על ההובלה והרוח המפעמת ולרשת המדהימה
שנותנת כוחות מחודשים, מחשבות על יזמות והתפתחות בכל תהליך חינוכי ופדגוגי."

תימורה שירי, סמנכ"ל וראש מנהל מח"ת, שיתפה: "התשוקה וההתלהבות שמובילים את צוות המורים והתלמידים ניכרים בכל והן אלו שממשיכות להניע את בית הספר קדימה, מתוך אמונה שכל תלמיד יכול למצוא את דרכו ולממש את הפוטנציאל הייחודי שלו. תודה רבה לרב אלעד ולכל העוסקים במלאכה על אירוח חדשני וייחודי."

אורט עירוני א' אשקלון – 20.2.2025

מרחבי חדשנות כמנוף להוראה מגוונת ורלוונטית

אורט מקיף א’ אשקלון הוא בי"ס המהווה מודל לשילוב מרחבי למידה חדשניים למינוף העשייה החינוכית. בבסיס הפעילות במרחבי חדשנות ישנה תפיסה חינוכית הרואה במצוינות דרך להכנת התלמידים לעתיד. חווית למידה אחרת, מגוונת ורלוונטית, במרחבי למידה חדשניים, מקדמת פיתוח מיומניות רלוונטיות, משלבת למידה טכנולוגית עם חשיבה יצירתית ומובילה להישגים אישיים וחברתיים. ואכן, ביה"ס מוביל במצוינות אקדמית ומגוון הכלים לצמיחה אישית רחב.

מנהלי רשת אורט הגיעו להתרשם מהאופן בו הפעילות במרחבים תורמת לטיפוח ההון האנושי ליצירת שייכות ומסוגלות, והובלת יזמות בצוות החינוכי. במנהלים ביקרו בארבעה מרחבי למידה שונים: מרכז חדשנות, חדר אימרסיבי, חממה הידרופונית ורובו-פיזיקה. הם הוזמנו להיפגש עם הצוות החינוכי והתלמידים במתכונת של ספיד דייט לשיח בארבעת התחומים האלו, שכה ייחודיים לביה״ס. בסיום חולק שי לכל האורחים: לוח תכנון שנתי ועציץ תבלין.

אורט לבוביץ' נתניה – 20.2.2025

פיתוח מנהיגות ויזמות פורצת דרך

קרית החינוך אורט יד לבוביץ בנתניה, הינה מוסד חינוכי הנטוע בלב הקהילה המקומית ומהווה קטר לפיתוח מנהיגות ויזמות. ביה"ס אימץ לעצמו תרבות, שפה ותכנית עבודה המאפשרים ומקדמים יזמות פורצת דרך. ביה"ס מצטיין בהובלת יוזמות חינוכיות ושיתופי פעולה. מנהלי ומטה אורט הוזמנו לשמוע עליהן באופן בלתי אמצעי.

פתיחת היום הוקדשה להתיחסות לאירועי התקופה המטלטלים ולפעילות ההנצחה שמוביל ביה"ס. האורחים ביקרו בבוסתן שהוקם במרחבים הירוקים של ביה"ס לזכר חללי ה-7.10. לביה"ס 3 בוגרות שנהרגו במהלך האירועים. בהמשך למדו המבקרים על האופן בו ביה"ס יוצר ומתאים הזדמנויות וסדירויות, המניעות את המורים והתלמידים להפוך ליזמים. הם הוזמנו לסיור בתערוכה דינאמית, כשבכל תחנה עמדו מורים ותלמידים שסיפרו על יזמות יחודית שקיימת בביהס: מרכז בוגרים שמקיימים קורס יזמות בהתנדבות לתלמידים וסמינר מנהיגות למורים, תערוכת אומנות חברתית, ועוד. בהמשך התקיימה שיחה על תפיסת הקהילות הלומדות והשפעתה על חווית המסוגלות והשייכות של המורים והמשתתפים גילו ענין רב במודלים שהוצגו ובתרבות הארגונית שתומכת בהם.

אחדות בחברה הישראלית

בית הספר אורט יגאל אלון נוף הגליל – 18.2.2025

יצירת סביבה מכילה ושויונית במציאות רב תרבותית; הערכות מערכתית למגוון תרבותי, לשוני וחברתי; הכשרת צוות, פיתוח מרחבי למידה וחיזוק מעורבות הורים.

ביה"ס מהווה מודל של בי"ס עם ריבוי תרבויות – לומדים בו תלמידים יהודים, מוסלמים ונוצרים, לצד עולים חדשים וותיקים. בביה"ס 6 מגמות טכנולוגיות ולומדים בו 644 תלמידים. ביה"ס פועל עפ"י שתי גישות חינוכיות: הגישה ההוליסטית – הרואה את התלמיד במכלול שלם, הכולל לא רק את הידע והמיומנויות הקוגנטיסיות שלו, אלא גם את הרגש, הגוף, הסביבה החברתית שלו, החוזקות והאתגרים. הגישה הפדגוגית – בה למורה תפקיד מרכזי. הוא אינו רק מקור הידע, אלא גם דמות תומכת, מכילה ומעצימה, שתפקידה לסייע לתלמידים לצמוח מבחינה רגשית, חברתית ולימודית.

יום הלמידה התמקד בתרבות ישראל רבת הפנים והיותו של ביה"ס מגדלור בקהילה. במהלך ביקור הצוותים החינוכיים מאורט, הם נחשפו לסוגיית ההתמודדות עם ריבוי התרבויות בבית הספר ולדרכים שבהן ניתן להפוך את הגיוון התרבותי להזדמנות חינוכית וערכית. במהלך המפגש הוצגו אתגרי בית הספר הנובעים בין היתר ממורכבות האוכלוסייה הלומדת בו וכתוצאה מכך גם השונות גדולה ביכולות התלמידים הלומדים בו. במהלך המפגש הוצגו הסדירויות התומכות בתלמידים, המסייעות בהתמודדות עם האתגרים הייחודיים הנובעים מרקע תרבותי שונה. כמו כן, הוצגו מיזמים חדשניים המחברים בין תרבויות שונות ומקדמים שותפות והיכרות הדדית, מתוך מטרה לחזק את תחושת השייכות והקהילתיות בבית הספר. נקודה מרכזית שנדונה היא תפיסת בית הספר כמגדלור קהילתי – מקום שמעבר להיותו מוסד חינוכי, משמש כמרכז לפיתוח דיאלוג בין תרבותי, לקידום ערכים של סובלנות, כבוד הדדי ושיתוף פעולה. דוגמה לכך, הם מיזמים ופרויקטים המזמינים את קהילת העיר להיות חלק מרכזי מבית הספר, שותפים למעשה החינוכי המתרחש בו. 

תימורה שירי, סמנכ"ל וראש מנהל מח"ת: "בביקור הודגמה והודגשה חשיבותו של חינוך לרב-תרבותיות ואת מחויבות בתי הספר ביצירת סביבה מכילה ותומכת לכלל תלמידיהם, תוך העצמתם כאזרחים פעילים ומעורבים בחברה. האירוח היווה הזדמנות משמעותית ללמידה משותפת, להשראה ולחיזוק שיתופי הפעולה בין בתי הספר השונים ברשת, במטרה להמשיך ולטפח חברה מגוונת, מאוחדת וחזקה".

אורט האומנים ע"ש יוסי בנאי ואורט ערבי חושב אופקים ברמלה – 23.2.2025

מחליפים מילה ומחברים בין עולמות – יצירת דיאלוג לאחדות וחיים משותפים

זה מספר שנים, מובילים מנהלי שני בתי ספר של אורט בעיר רמלה, עיר מעורבת, שותפות מרגשת לקירוב לבבות וחיזוק האחדות בין תלמידים יהודים וערביים. במובן זה, שני מנהלי בתי הספר רבאב נאסר, מנהלת אורט ערבי חושב אפיקים, ושלומי גולנזר, מנהל אורט האומנים ע"שי יוסי בנאי, הם פורצי דרך, שיזמו ומובילים מודל שותפויות ראוי לבחינה.

יום הלמידה בנושא אחדות בחברה הישראלית – ״מחליפים מילה ומחברים بين עולמות״ התקיים היום באורט מקיף ערבי- חושב אופקים רמלה בשיתוף צוות אורט האומנים רמלה, בו הצוות החינוכי, תלמידים ובוגרים הציגו חזון ומודלים לעבודה משותפת ולחיים משותפים ברוח האחדות. המודל מעורר ההשראה, פועל בשני בתי הספר בהצלחה כבר מספר שנים והוא מבוסס על שיתופי פעולה מוצלחים ופרויקטים משותפים בארבעה מעגלים שהוצגו ע"י צוותים, בשיתוף, פנינה גלס, מנהלת האזור במח"ת ואורית ברגר מצוות אורטוב: מורים, תלמידים ובוגרים בתכנית, מורים משני בתי הספר שהשתתפו בסמינר משותף וכן המיזם הסינגולרי ״מחליפים מילה״ של בית הנשיא ומשרד החינוך עם מורות שותפות משני בתי הספר.

היום החל בהצגת הנתונים ע"י שני מנהלי בתי הספר, על עשייתם ארוכת השנים למען חיים משותפים והסתיים בדיאלוג ״סליחה על השאלה״, בו הופנו שאלות לשני המנהלים. בביקור השתתפו מנהלים רבים מרשת אורט עם צוותיהם. מנכ״ל אורט, רז פרויליך, נכח אף הוא והוא בחר להעביר מסר של תקווה ושל אחדות למנהלים ולצוותיהם ואף החמיא לבתי הספר על פועלם לקידום אחדות ושיתוף פעולה למען חיים משותפים.

תימורה שירי, סמנכ"ל וראש מנהל מח"ת, שיתפה: "היה ביקור מעולה ומאורגן היטב בשיתוף פעולה מופתי של צוותי ומנהלי שני בתי הספר. תודה לכל מי שעזר ותרם להצלחת הביקור. לפנינה גלס, מנהלת האזור, על תמיכתה לכל אורך הדרך, לאורית ברגר מאורטוב, שהעבירה בצוותא עם פנינה סדנאות אחדות לסיכום היום ולרשת אורט על החיבורים היפים שהיא מאפשרת".