המודל לחינוך הוליסטי רואה ומטפל באדם השלם המורכב מגוף, נפש, רוח, המושפע מהתנאים הסביבתיים (פיסיים וחברתיים) והתורשתיים. במקביל לבחינה ולהתערבות חינוכית – פדגוגית הכוללת הישגים לימודיים, נשירה, מוטיבציה, יכולת להמשיך ללמוד ועוד, מטפל המודל בסוגיית הרווחה המיטבית (wellness), המתקשרת לערכים של בריאות, אופטימיות, סיפוק אישי, תקווה ואושר.
התהליך האינדיבידואלי כולל מיפוי הוליסטי חדשני המאפשר מבט פנימה של התלמיד על עצמו שיח והיכרות רחבה של המחנך והמורים עם כל תלמיד ותלמידה במגוון היבטים האחראיים למיטביות: השמעה והקשבה לקול התלמיד, היכרות עם חוזקותיו, כישוריו, חוזקות המשפחה, פעילות פנאי, שינה, תזונה, פעילות גופנית, מצב חברתי, התנדבות ועוד. תלמיד החווה ‘רווחה נפשית’ ישפר את הישגיו הלימודיים! התהליך הכיתתי והבית ספרי מוביל לקבלת תמונה כוללת המאפשרת הבנת הצרכים, התחשבות בקולות התלמידים, קולות ההורים בחוזקות הקבוצתיות ובהתאם לכך נגזרות התכניות והפעילויות.
מודל החינוך ההוליסטי יוצר קשר מערכתי מאחד בעיר וחיזוק רצף חינוכי – שפה פדגוגית משותפת ואחידה מכתה א’ עד כתה י”ד. מאפשר התערבות אינדיבידואלית ומערכתית בהתאם לצרכים המשתנים.
הבדלים בין יישובים מכתיבים הבדלים בתוכניות היישום. בהתאם לצרכים הייחודיים הממופים מופעלות תכניות התערבות אינדיבידואליות, קבוצתיות, בית ספריות, עירוניות. העשרה תרבותית, יום לימודים ארוך, קבוצות למידה, טיפול אינדיבידואלי ועוד. המיפוי האינדיבידואלי ההוליסטי מאפשר ‘כלכלת חינוך’ חדשנית ויעילה באמצעות התכניות המותאמות הנגזרות ממנו. אלו מובילות להעמקת התאמת המערכת לתלמידים במקביל לחיזוק תחושת ההשתייכות שלהם וקידום המסוגלות והמוטיבציה שלהם.
מודל חינוך הוליסטי יישובי – הדגשים מרכזיים: “גישה הוליסטית בחינוך רואה את כלל צורכי התלמיד ומכוונת לספק לו מיומנויות חברתיות”
- יצירת פרמטרים ומדדים שיאפשרו היכרות, הבנה, מיפוי צרכים וטיפול ‘360’ בכל תלמיד/ה.
- טיפול אישי הוליסטי- מבוסס נתונים, דיפרנציאלי. יצירת תכנית עבודה ממוקדת בפרט, בקבוצה, בכתה, בשכבה, בבית הספר, ביישוב – בהתאם לנתונים ולהקצאת משאבים.
- יצירת מיקוד הוליסטי, הומניסטי באמצעות היכרות ושימוש בכלי פסיכולוגיה חיובית – בדגש על חוזקות ומקורות חוסן לטיפול בתלמיד, במערכת החינוך. ‘במעגל השני’- מתפתחת תפיסה הוליסטית כלפי כל פרט במערכת הבית ספרית: מנהל, מורה, הורה. אדם החווה מיטביות- ישפר תפקודו האישי והמקצועי.
- הסדירות הבית ספרית: הוספת חידוש למתכונת הישיבות הפדגוגיות – איזון ומתן משקל משמעותי ובאופן שיטתי למגוון הגורמים המשפיעים על הישגי התלמיד והמוטיבציה שלו.
- יצירת רצף פדגוגי איכותי תוך יצירת ‘שפה משותפת’ לכל בתי הספר ביישוב: יסודיים, חטיבות ביניים, חטיבות עליונות והמכללות לטכנאים והנדסאים. מיפוי זהה, מבוסס מידע, מהימן ותקף הרואה את מיטביות התלמיד במרכז בכל שלבי החינוך א- י”ד.
- פיתוח תפיסה ושפה המוטמעת בצורה שיטתית, מקצועית ואיננה ‘תלוית אדם או תפקיד’. חובת המורה ומערכת החינוך לראות את התלמיד השלם ולקדם אותו בהתאם.
פסיכולוגיה חיובית כתפיסה חינוכית
הפסיכולוגיה החיובית היא ענף מדעי של הפסיכולוגיה הבוחן תנאים, יכולות וחוזקות אנושיות המאפשרות לאדם: לשגשג, לצמוח, לחוות אושר, לממש פוטנציאל. המחקר בתחום מתמודד עם שאלות כמו: מה עומד מאחורי אנשים שמדווחים שהם מסופקים ומאושרים? למה אנשים/תלמידים, שגדלו בתנאי סיכון, למרות הכול התמודדו, התפתחו לאנשים מצליחים, טובים ותורמים לסביבה? האם קיימת נוסחה לתחושת רווחה נפשית וחוסן? מה הם רכיבי הנוסחה הזו? האם אילו רכיבים תורשתיים, סביבתיים או תלויי רצון ובחירה? האם קיימות פרקטיקות לפתח: אופטימיות, תקווה, פרו אקטיביות, רווחה ואושר? מה הקשרים שעומדים בין תחושת רווחה לבריאות והצלחה בממדי החיים השונים?
רשת אורט ישראל, היא הראשונה בעולם החינוך בישראל, שפתחה תכניות מיוחדות, להכשרת מורים ברוח תפיסת העולם של הפסיכולוגיה החיובית, הכוללות ידע מהמחקר, הצעות לסדנאות, שגרות פיתוח שיח ומיומנויות בצוות המורים ובין מורים לתלמידים בנושא. התכנים אותם מקדמת היחידה נוגעים בפסיכופדגוגיה בלמידה, אקלים מיטבי, תהליכי חוסן והתמודדות ,ויסות רגשי, תחושת שייכות ומסוגלות ולכן נוגעים ישירות גם בהצלחה לימודית.
חכ”ה
צוות המודל לחינוך הוליסטי במנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה, מוביל מיזם חדשני חכ”ה – חדר כושר הוליסטי, בקרב צוותי בתי החינוך בבתי הספר הפעילים במודל. “ניידת הפיתוח” של המיזם המורכבת מצוות מקצועי ומנוסה, קיימה סדנאות אימון לשיפור התנהגות ארגונית, לטובת מיטוב התהליך ותוצאותיו.
כ-50 סדנאות התקיימו בבתי הספר וביישובים: כרמיאל- “אורט כרמים”, מעלות תרשיחא- “אורט תרשיחא”, עוספיה – “אורט רונסון”, נווה מדבר- “אורט אל הואשלה”, “חסיין אלהואשלה”, כסייפה- יסודי “אלאנדלוס”, יסודי “אבו ואדי”. בעלי תפקידים בבתי הספר שלקחו חלק בסדנאות שיתפו בחוויה וברשמים מהשטח:
ליצירת קשר: יואב קוסן, מנהל תכנית המודל ההוליסטי