שר החינוך, יואב גלנט וצוות משרדו הגיעו לביקור במרכז מושינסקי למחקר ולפיתוח ולהכשרה באורט. מטרת הביקור היתה להציג את יעדיה של רשת אורט ישראל לשנים הבאות בפני צמרת משרד החינוך בנושא חדשנות חינוכית ובית הספר של המחר.
את הביקור ליוו מנכ"ל רשת אורט, צבי פלג; מירב עטרי, סמנכ"ל וראש מנהל מש"א; תימורה שירי, סמנכ"ל וראש המנהל לחינוך ותפעול; יואל רוטשילד, סמנכ"ל וראש המנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה באורט ובעלי תפקידים נוספים ברשת.


הביקור נפתח בהצגת רשת אורט ישראל ע"י מנכ"ל הרשת, צבי פלג. המנכ"ל סקר את עשייתה החינוכית של הרשת, הישגיה וחזונה לשנים הבאות ואת ההשפעות רחבות ההיקף של הרשת על עיצוב החינוך בישראל, כרשת לא פוליטית המיצגת את הפריפריה החברתית בישראל.


מנהלת המכון לחדשנות בחינוך במנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה באורט, גלית גולדברגר בשיתוף יוסי אקרמן, מייסד ושותף OPEN VALLEY ולשעבר נשיא אלביט תעשיות; אופיר דובובי, מייסד ושותף OPEN VALLEY, יזם ומנטור ומייסד חברת קמינרו ואבי אבירם, מנהל אזור באורט ישראל, הציגו בפני השר ופמלייתו את תכנית iSTEAM, תכנית רב תחומית לטכנולוגיה ומדע מבית היוצר של רשת אורט וחיבורה לתרבות ועולם הסטארט אפ באמצעות תכנית משותפת עם חברת OPEN VALLEY. בדבריו הדגיש אקרמן את החדשנות והיזמות המאפיינת את רוחה ועשייתה של רשת אורט ובמיוחד את החופש הניתן למנהלי בתי ספר ליזום ולהטמיע חדשנות חינוכית.



תימורה שירי, סמנכ"ל וראש המנהל לחינוך ותפעול, סקרה בפני השר את תמונתה החינוכית של רשת אורט בזמן אמת וכן צפי להישגי בתי הספר של אורט בשנים הבאות. עוד הרחיבה על כלי התמונה החינוכית ועל תהליך הובלת סדירות פדגוגית ברשת ותוצאותיו. בהמשך פגש השר 2 מנהלות בתי ספר ברשת אורט: מריאנה בן יוסף, מנהלת אורט אבין רמת גן וטל בר- מעוז, מנהלת אורט גוטמן נתניה, ושמע מהן על מנהלים מנהיגים בתקופת הקורונה. טל בר מעוז חידדה בפני השר את המוכנות הדיגיטלית של הרשת בזמן הקורונה ואת תמיכת המנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה בבתי הספר בשטח בתקופה זו. מריאנה בן יוסף חיזקה את רעיון החירות שניתנה למנהלים באימוץ חדשנות וכן את השיתופיות הפורה בקהילת מנהלים לומדת.



דפנה אלון, מנהלת מחלקת אורטוב במנהל לחינוך ותפעול, הציגה את עשייתה החינוכית של הרשת בהיבט הערכי והתמקדה בסקירת תכניות לקידום מנהיגות נוער גם בתקופת הקורונה. בין היתר הציגה את תוכניות אורטוב בתשפ"א המותאמות ללמידה היברידית ואף סקרה את המיזם הלאומי יום המילה הטובה שמובילים תלמידי רשת אורט. בהזדמנות זו התגייס השר לקידום המיזם בסרטון קצר הקורא להצטרף לאירועי יום המילה הטובה שיתקיימו ב-17.9.2020.


מרב אלקן, מנהלת המחלקה לתכניות מערכתיות ופיתוח מקצועי, במינהל למו"פ ולהכשרה, הציגה את מודל החינוך ההוליסטי, מיזם שפותח באורט ומתקיים ב- 12 רשויות מקומיות וכן סקרה היבטים בקידום רווחה חינוכית. השר גילה התעניינות רבה בתכנית המודל ההוליסטי כמודל לשיפור אפקטיביות חינוכית מרמת הפרט ועד רמה יישובית.

יואל רוטשילד, סמנכ"ל וראש המנהל למו"פ ולהכשרה באורט ישראל, הציג את העשייה הפדגוגית של רשת אורט ישראל, פרויקטי חדשנות שמובילה רשת אורט ישראל בארץ ובעולם, שיתופי פעולה בפרויקטים בינלאומיים עם האיחוד האירופאי, וכן התייחס ללמידה היברידית ולהשפעתה על האופן בו יראו מרחבי בית הספר של המחר.


בדבריו סקר את מאפייני החרות והחדשנות הפדגוגית העכשווית: למידה שאינה תלויה במקום ובזמן; למידה אישית, שיתופית ואוטונומית; בחירה חופשית של תחומי למידה; למידה מבוססת פרויקטים; למידה חוץ בית ספרית וגלובאלית; ניווט למידה מבוסס נתונים; דרכי הערכה והסמכה מגוונות; למידה מבוססת עניין ומוטיבציה; למידה בעזרת מנטורים המתמצים לכדי חירות פדגוגית בהוראה/למידה. עוד פירט על דמות המורה בפדגוגיה העכשווית ובחדשנות הפדגוגית, כיזמורה – המוביל תרבות של חדשנות ויזמות רב תחומית בטכנולוגיה ומדעים.



בסיכום הביקור הביע שר החינוך, יואב גלנט, את התרשמותו הרבה מרשת אורט כרשת יזמית ומתחדשת המובילה בקרב כלל אוכלוסית ישראל דיאלוג חשוב על בית הספר של המחר ואף הביע את רצונו להמשך דיאלוג מרחיב בנושא עם הצוות המקצועי ברשת.
