עם תחילת ימי הקורונה וסגירת שערי המכללות, נדרשו המרצים במכללות אורט להיערכות מחודשת ומעבר ללימודים מקוונים.
למטרה זו היו צריכים להשתמש בטכנולוגיות הוראה שרובם טרם הכירו, כגון לעבוד עם אפליקציית זום- כלי דיגיטלי המאפשר שיח ודיון בכיתה וירטואלית, יצירת מסמכים שיתופיים ועוד. עם תחילת ההוראה המקוונת המרצים גילו כי שיטת ההוראה הינה שונה מהותית משיטת ההוראה בכיתה רגילה. אינטראקציה בינאישית שבאה לידי ביטוי בקשר עין ושפת גוף אינה קיימת כמעט בהוראה מרחוק. בנוסף, עקב בעיות טכניות ואישיות, סטודנטים רבים אינם מפעילים מצלמות וידאו ואין אפשרות לראות אותם כלל. מעבר לכך, ישיבה ממושכת מול המסך במשך יום לימודים ארוך ותנאי הלמידה המורכבים בבית, מקשים על חלק גדול מהסטודנטים. לכן המרצים גילו כי יש צורך בשינוי שיטות ההוראה כגון בניית מערכי שיעור חדשים המשלבים קטעי למידה סינכרוניים (בהם מרצה וסטודנט נמצאים בו זמנית בכיתה וירטואלית) וקטעי למידה א-סינכרוניים (בהם מרצה מכין את הפעילות מראש וסטודנטים מבצעים אותה בזמן ובקצב מותאם אישית), לייצר אינטראקציה פעילה עם סטודנטים בעזרת סקרים ומסמכים אינטראקטיביים ולבצע הערכה בעזרת בחנים מקוונים.
על מנת לעזור למרצים לעשות את השינוי הנ”ל: לרכוש וליישם במהרה את הכלים הטכנולוגיים החדשים ולהתאים את שיטות ההוראה להוראה מקוונת, ניתנו למרצים של כל המכללות וובינרים מקוונים – הדרכות ממוקדות שהועברו בעזרת אפליקציית זום ע”י ד”ר חנה פייגר (רכזת מיומנויות הוראה ולמידה במנהל מכללות אורט). ההדרכות מתקיימות מהשבוע השני של תקופת הקורונה ועד היום, ברמה שבועית. בכל הדרכה לומדים המרצים, שמתחברים כל אחד מהמקום בו הוא נמצא, כלי טכנו-פדגוגי חדש. ראשית הם מתנסים בעבודה עם הכלי כמשתמשים. לאחר מכן, הם רואים את תהליך ההכנה והפעלה של הכלי בפועל – על המסך המשותף. בסוף כל הדרכה יש זמן לשאלות ותשובות. בסיום של כל הדרכה המרצים מקבלים מצגת שמסבירה באופן מפורט את שלבי העבודה עם הכלי הנלמד. מרצים רבים משתתפים בהדרכות אלה, כאשר בכל הדרכה נמצאים בין 20-60 מרצים ממכללות אורט השונות. המרצים מגלים שביעות רצון גבוהה מההדרכות ומציינים כי הדרכות אלה עוזרות להם להגיע להוראה מיטבית בתנאים הקיימים.
כתבה: ד”ר חנה פייגר, רכזת מיומנויות הוראה ולמידה במנהל מכללות אורט.