פסיכולוגיה חיובית כתפיסה חינוכית

רשת אורט ישראל מובילה ומפתחת תכניות שונות המקדמות רווחה וחוסן נפשי ושיח חיובי בבית הספר בין כל באי בית הספר.

הפסיכולוגיה החיובית היא ענף מדעי של הפסיכולוגיה הבוחן תנאים, יכולות וחוזקות אנושיות המאפשרות לאדם: לשגשג, לצמוח, לחוות אושר, לממש פוטנציאל. המחקר בתחום מתמודד עם שאלות כמו: מה עומד מאחורי אנשים שמדווחים שהם מסופקים ומאושרים? למה אנשים/תלמידים, שגדלו בתנאי סיכון, למרות הכול התמודדו, התפתחו לאנשים מצליחים, טובים ותורמים לסביבה? האם קיימת נוסחה לתחושת רווחה נפשית וחוסן? מה הם רכיבי הנוסחה הזו? האם אילו רכיבים תורשתיים, סביבתיים או תלויי רצון ובחירה? האם קיימות פרקטיקות לפתח: אופטימיות, תקווה, פרו אקטיביות, רווחה ואושר? מה הקשרים שעומדים בין תחושת רווחה לבריאות והצלחה בממדי החיים השונים?

רשת אורט ישראל, היא הראשונה בעולם החינוך בישראל, שפתחה תכניות מיוחדות, להכשרת מורים ברוח תפיסת העולם של הפסיכולוגיה החיובית, הכוללות ידע מהמחקר, הצעות לסדנאות, שגרות פיתוח שיח ומיומנויות בצוות המורים ובין מורים לתלמידים בנושא. התכנים אותם מקדמת היחידה נוגעים בפסיכופדגוגיה בלמידה, אקלים מיטבי, תהליכי חוסן והתמודדות ,ויסות רגשי, תחושת שייכות ומסוגלות ולכן נוגעים ישירות גם בהצלחה לימודית.

בין התכניות אותן מציעה הרשת:

הכשרת מובילי קהילה לטיפוח רווחה נפשית ומיומנויות תוך ובין אישיות

מודל חדש להכשרת איש צוות ונציג של בית הספר, שבמקביל לתהליך לימודי ותהליך אישי להפנמת גישת הפסיכולוגיה החיובית. איש/אשת החינוך לוקח/ת על עצמו/ה להוביל "קהילה לומדת" בדגש פיתוח והטמעת שגרות בית ספריות, תומכות רווחה ותחושת שייכות, בצוות בית ספרו, בליווי היחידה.

להתחייב לחיובי

השתלמות למורים, בה מושם דגש על עקרונות הפסיכולוגיה החיובית מתוך מטרה להשפיע על הרווחה הנפשית שלהם ומתוך אמונה שמה שעובר המורה ומשמעותי עבורו, יעבור גם לתלמידיו וישפיע על רווחתו הנפשית. בנוסף מקבלים המורים, מערכי שיעור למודעות והטמעה לתלמידים בכיתות.

כשלב פוגש חשיבה

השתלמות מורים, בה מושם דגש על אסטרטגיות הוראה תומכות למידה וכן על העלאת רגשות חיובים, תחושת שייכות, אוטונומיה ומסוגלות בלמידה לצד הבנת ופיתוח מיומנויות המאה 21, כמו: משחוק הלמידה, ופיתוח משמעות בלמידה.

תקווה ומוטיבציה

במחקרי הפסיכולוגיה החיובית, תקווה היא "חוזקת על" ותכונה אישיותית, הניתנת לפיתוח ומנבאת הצלחה והתמודדות עם קושי יותר, ממבחני IQ  ויותר ממבחני הפסיכומטרי, או יכולות פיסיות כשמדובר בספורט. השתלמות מורים התומכת ומלווה העצמה ומיומנויות הצבת מטרה לתלמידים. מושם בה דגש על קשר מורה תלמיד, ועל המורה כמאמן למיומנויות הצלחה. כול מורה בהשתלמות מוביל קבוצה אינטימית של תלמידים בשעות הפרטניות בצמוד לתכנית מובנית, המלווה חוברת ומצגות. בין התכנים: אחריות על תהליך הלמידה, אסטרטגיות למידה, וויסות רגשי, הצבת מטרה, חוזקות ועוד.

לשמור את השמש בכיס – "לימודי אושר"

סמינר בן שבועיים לתלמידים במסגרת שעות השכלה כללית בבית הספר. דגש על פיתוח מיומנויות של מחשבה ורגש להרחבת התמודדות עם אתגרי החיים ולהרחיב רווחה ואושר(פתוח רק לבתי ספר שיש להם חבר צוות בוגר ההכשרה הארוכה של היחידה).

התאמה אישית 

  • שילוב תכנים בבחירת המנהל וצוות ההנהלה, מהתכניות השונות על פי צורך לשם גיבוש צוות ושפה בית ספרית, אח"מ, תמיכה פסיכופדגוגית בתכניות לימוד ועוד.
  • העברת נושא של כמה מפגשים, בתוך השתלמות של היועצת או "קהילת לומדים" של הצוות.
  • מפגשים ו/או הרצאה לפיתוח נושא ספציפי – יום הורים אחר, חוזקות, רגשות חיוביים- למה אני רוצה את זה בכיתה? "שייכות" הכוח המניע,  פסיכופדגוגיה -הנוכח הנעלם והמשפיע בכיתה"