בשנים האחרונות התמקדה רשת אורט ישראל בפיתוח פתרונות חדשניים לשיפור הרלוונטיות של בתי הספר העל יסודיים, כחלק מתפיסת חדשנות ויזמות פדגוגית מוטת עתיד, אותה מוביל המנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה ברשת. מתוך מטרה להעלות את איכות ההוראה, העשייה הפדגוגית, היזמות, הרלבנטיות והחדשנות החינוכית של בית הספר בראייה לעתיד, הרשת משקיעה משאבים רבים בדיאלוג עם בתי הספר, הנהגות היישובים והקהילה לקידום, פיתוח ועיצוב חדשנות חינוכית טכנולוגית ומענים חינוכיים יצירתיים לאתגרי ההוראה והלמידה, המותאמים לצרכי הערים מחד ולייחודיות כל בי”ס מאידך.
כשמונה מרכזי חדשנות ויזמות חדשים נבנו והושקו בשנת הקורונה בבתי הספר של רשת אורט ישראל והצטרפו לעוד עשרות מרכזים דומים שהושקו על ידי הרשת בשנים האחרונות. זאת כחלק ממהפיכה שמובילה הרשת בשיתוף הרשויות המקומיות להטמעת חדשנות פדגוגית וחינוכית מוטת עתיד ויצירת סביבה פיזית מותאמת.







לכל בית ספר ברשת אורט ישנה מסגרת חינוכית בעלת קול וגוון המייחדים אותה. יחד עם צוותי הניהול הבית ספריים והמורים, מוטמעים תהליכים לזיהוי צרכים ואתגרים, המחדדים ומדייקים את ייחודיות המסגרת הפרטנית ופותחים פתח ליצירת פתרונות ישימים. בשיתוף הרשויות המקומיות, צוותי בתי הספר ומנהלי בתי הספר, מתקיים תהליך מתמיד לקידום חדשנות חינוכית ברמה העירונית התואמת את האתגרים, הצרכים והשאיפות העירוניות, כמו יצירת אופק אקדמי ומקצועי לתלמידים ושפה חינוכית יישובית אחידה.


אורט ישראל מתמקדת בשנים האחרונות בפיתוח פתרונות חדשניים לשיפור הרלוונטיות של בתי- הספר העל- יסודיים.
מרחבי למידה חדשניים המתוכננים ונבנים בשילוב פדגוגיה חדשנית רלוונטית ומותאמת יכולים לשפר את דרכי הלמידה בביה”ס וכמו כן, למצב את ביה”ס בקהילה כבי”ס חדשני ודינאמי בחינוך של המחר:
- מרחבי למידה תלוי תוכן – מרחב למידה המוכוון עבור מקצוע מסוים, כגון: מעבדה לרובוטיקה, סטודיו לתקשורת וקולנוע או סדנת אמן. המרחב מיועד לתמוך בתחום דעת, על העקרונות והמיומנויות הנדרשות בתחום ידע זה.
- מרחב למידה גמיש – המאפשר גיוון בדרכי ההוראה, למידה פעילה ושימוש באלטרנטיבות פדגוגיות, כגון: למידה בעזרת משחק, למידה בעמידה או בשכיבה, למידה שיתופית, למידה ב”חברותא” ועוד טופולוגיות שונות של קבוצות למידה.
- מרחב למידה Makers – המאפשר תכנון ובניית פרויקטים בסביבת Makers ובגישת (Project Based Learning) – PBL בדומה למרכזי חדשנות בעולם ההיי-טק והסטארט-אפ.
- מרחב מיצגים ותערוכות – סביבת למידה המאפשרת הצגת עבודות שוטפות של התלמידים, כמו גם הרצאות, פיטצ’ים, הרצאות בסגנון TED ועוד.
- מרחבי למידה חוץ- כיתתיים – כגון: גג בי”ס שיכול לשמש כגן בוטני, חווה חקלאית, מתחם אנרגיות ירוקות. חצר ביה”ס: גן מדעי, חווה חקלאית, כיתה בחוץ, פרוזדורים מעוצבים ופינות עבודה.
- מרחבי חדשנות חדשניים משולבים– הכוללים מגוון פונקציות על- פי השטח המיועד בביה”ס, המגמות הרלוונטיות, גילאי הלומדים, הקשר לקהילה ועוד.
במסגרת פיתוח סביבות הלמידה החדשות מקדישה אורט מחשבה רבה לעיצוב מחדש של המעבדות למדעים, מעבדות המחשבים והמעבדות לחינוך טכנולוגי.
תהליכים אלו באים לידי ביטוי בהיבטים רבים, אך ניתן לדבר על שלושה מרכזיים:
- יצירת וחיזוק תרבות iSTEAM – רשת אורט מובילה ומנהלת תכנית ייחודית המשלבת הוראה מולטי דיסציפלינארית בגישת STEAM בשילוב למידה מבוססת פרויקטים תוך מתן דגש על יזמות. זוהי גישה לימודית חדשנית המאפשרת מבט כולל על תחומי מדע והנדסה שונים עם העמקה בתחום דעת אחד. הלמידה בדרך זו מפתחת אצל הלומדים זווית ראייה רחבה המאפשרת לתלמידים לפתח שפה מקצועית של המאה ה-21 המקשרת בין תחומי המדע, ההנדסה והעיצוב.

מרכז חדשנות ויזמות באורט דפנה קרית ביאליק
- קידום מיומנויות – הטמעת מגוון מיומנויות לתלמידי הרשת, תוך דגש על מיומנויות אישיות, תקשורת בינאישית, יזמות, חשיבה ביקורתית, למידה עצמאית ועוד. מאמצים רבים מתמקדים בפיתוח תכניות לימוד חדשניות, הרלוונטיות למיומנויות רכות וקשות הנדרשות מתלמידים בעשור השני של המאה ה-21 כמו: ORT MAKERS, חינוך פיננסי, ניהול זמן, פילוסופיה יישומית, הכנה לחיים. מודל החינוך ההוליסטי המתבסס על תפיסת הפסיכולוגיה החיובית בדגש על חוזקות וכשרונות ובמבט של מיטביות, well being, על פי גישת פדגוגיה מוטת עתיד 2030, חותר לראית התלמיד במשך כל שעות היום ובמשך כל ימות השנה ולהפעלת תוכניות התערבות מותאמות, מערכתיות, אישיות וקבוצתיות לתלמידים בתחומים הלימודיים, הרווחתים, החברתיים, הבריאותיים והרגשיים.

- פדגוגיה מצמיחה וחיבור לעולם האמיתי – מוגברת החשיפה וההכשרה למגוון פדגוגיות מתוקשבות, ניהול מטלות מרחוק, שיעורי בית בווידאו, למידה אוטונומית, שיתופיות, הערכת עמיתים, כלי ההערכה מגוונים, שיפור ההבעה בעל פה ובכתב, כתיבה יצירתית בחברותא, תרבות שיח וטיעון ושילוב הווידאו-ארט בתחומי דעת שונים. שיתופי הפעולה הרבים שרשת אורט יצרה עם הגופים האקדמיים, התעשייתיים ובעלי העניין ברחבי הארץ הם מנוע לחיבור התלמידים וצוותי ההוראה לעולם האמיתי. שיתופי פעולה עם עשרות חברות הייטק מאפשרת הנגשת התלמידים לתחומי הטכנולוגיה וההנדסה העכשוויים המסייעים לתלמידים לבנות תמונת עתיד.

אל תפיסת החדשנות החינוכית מוטת העתיד מתחבר הצורך בהתאמת סביבה פיזית מוטת עתיד. יואל רוטשליד, סמנכ”ל וראש מנהל מו”פ והכשרה באורט: “לסביבה פיזית מוטת עתיד, חלק משמעותי בהצלחת תהליכי הטמעת פדגוגיה חדשנית רלוונטית ומותאמת, לשיפור דרכי הלמידה בביה”ס ולמיצוב ביה”ס בקהילה כבית ספר חדשני ודינאמי בחינוך של המחר. שנת הקורונה היוותה עבור הרשת הזדמנות להעמקת התהליך והיא עמדה בסימן בינוי מרחבי למידה חדשניים נוספים”.
בימים אלו הושקו כשמונה מרכזי חדשנות נוספים באורט רונסון באשקלון, באורט אפרידר באשקלון, באורט מלטון בבת ים, בחט”ב אפק באורט קרית ביאליק, באורט מגדל העמק, באורט עפולה ובאורט גבעת רם, שהצטרפו לכ-30 מרכזים, ספריות, מרחבי מדעים ו-MAKERS, מעבדות דיגיטציה ורובוטיקה שהקימה הרשת בשנים האחרונות, מהם כעשרה גדולים במיוחד. שני המרכזים באשקלון נתרמו ע”י קרן רונסון באמצעות מגבית יהודי בריטניה, המרכז באורט מלטון בת ים נתרם ע”י אידי גרמן מידידי אורט בארה”ב וזה שבאורט מגדל העמק נתרם ע”י משפחת ברלוביץ.

מרחבי הלמידה החדשניים ומקדמי החקר והיזמות בבתי הספר מופעלים בשיתוף פעולה הדוק עם האקדמיה ותעשיית ההייטק ומתבססים על גישה רב תחומית וגמישה, המאפשרת מרחבי למידה תלויי תוכן וסביבת Makers עפ”י גישת (Project Based Learning (PBL בדומה למרכזי חדשנות בעולם ההיי-טק והסטארט-אפ. הם מהווים מרחבים ללמידה שיתופית, חממות טכנולוגיות מדעיות סטארט אפ ומייקרס, כיתות רב גילאיות, סביבות מעוררות יצירתיות ודמיון וכן הזדמנות לחיבור לקהילה ולעיר. במרחבים הכוללים מגוון פונקציות עפ”י השטח המיועד בביה”ס, המגמות הרלוונטיות וגילאי הלומדים, מתאפשרים מפגשי meet up, אירועים, מיצגים ותערוכות. כך לדוגמה גג בי”ס יכול לשמש כגן בוטני, חווה חקלאית, מתחם אנרגיות ירוקות וחצר ביה”ס: גן מדעי, חווה חקלאית, כיתה בחוץ, פרוזדורים מעוצבים ופינות עבודה.
כל המרכזים נבנו בפיקוח צוות האדריכלים במינהל רכש, נכסים ומערכות מידע ברשת ובשיתוף אדריכלים חיצוניים. דן אמר, מנהל מחלקת נכסים, במינהל רכש, נכסים ומערכות מידע באורט שיתף: “היה חשוב לנו לייצר חללים פתוחים, בהם תתי אזורים בכדי לאפשר גמישות מחשבתית ופיזית”. בועז שוהם, אדריכל באורט, הוסיף: “עיצוב החללים נעשה בשיתוף בתי הספר והמנהל למו”פ ולהכשרה. לנגד עיננו עמדו שיקולים של פונקציונאליות וניידות למשימות מגוונות ורב תחומיות וכן נעשה מאמץ לשימוש במסכים, דיגיטציה ואלמנטים ממציאות רבודה.”