עם כניסתה של הבינה המלאכותית לחיינו, שקדה הרשת על פיתוח והטמעת תקן AI ולצידו קוד אתי רשתי, שיתווה את הובלת תחום הבינה המלאכותית באורט. מטרתו להציע דרכי חשיבה ועידוד שימוש אחראי בכלים. מלאכת גיבוש הקוד האתי התמקדה בזיהוי דילמות מרכזיות המאפיינות את המציאות החינוכית החדשה עם הופעתם של כלים חכמים, תוך שאיפה לאזן בין חדשנות טכנולוגית לעקרונות יסוד אנושיים. חקירת הנושא כללה מחקר תיאורטי רחב לצד שיח עם מומחי אתיקה, חינוך, טכנולוגיה, פסיכולוגיה ומשפט; תלמידים; צוותי חינוך ונציגי קהילה. זהו למעשה מהלך פורץ דרך וייחודי של רשת אורט להנחת תשתית ערכית לאומית לדיון מתמשך והכרחי בקהילה החינוכית, המשפיע בהכרח על חוסנה ויתרונה ברי הקיימא של החברה הישראלית. הקוד האתי של אורט לשימוש אחראי בבינה מלאכותית בחינוך, מבוסס על שבעה עקרונות מרכזיים, שגובשו בתהליך העבודה והם עוסקים בפרטיות, הטיות ואפליה, אינטראקציה בין אישית, שקיפות, נגישות, אוריינות, ואחריותיות.
עושים היסטוריה: השקת מכללה טכנולוגית בלב בני ברק. יצירת הזדמנות לשלוב הציבור החרדי בלימודים מקצועיים מתקדמים, בדגש על תחומים טכנולוגיים שאופקי התעסוקה בהם הולכים וגדלים, זאת תוך התאמה מלאה לצרכים התרבותיים והדתיים של המגזר. מלבד ההיבט התעסוקתי, החזון של רשת אורט הוא להפוך את בוגרי המכללה למובילי שינוי בקהילה ולצמצם את הפערים התעסוקתיים והחברתיים. המכללה היא שלוחה של מכללת אורט סינגאלובסקי והמהלך הינו פרי שיתוף פעולה הדוק של הרשת עם גורמי הרבנות בקהילה החרדית, במטרה להתאים את תכני הלימוד והסביבה הפיזית לצרכיה המיוחדים. תוכנית הלימודים משלבת קורסים בתחומי אלקטרוניקה, מכינה להנדסאים, הנדסה אזרחית, תוכנה ולוחמת סייבר בשיתוף משטרת ישראל
השקת תכנית חדשנות אסטרטגית לבתי הספר של רשת אורט ישראל, שמבקשים להמציא את עצמם מחדש כמוסד משמעותי, רלבנטי ומותאם לעולם האמיתי, בהובלת המכון לחדשנות במנהל למו”פ ולהכשרה של אורט. תפקיד חדש בבית הספר – פיוצ׳ריסט, שבתמיכה, הובלה וליווי של הצוות המקצועי במפ"ה, החל בתהליך בניית אקוסיסטם, שילוב למידה דיגיטלית מתקדמת, יזמות וחדשנות ויישום שלהם בתהליכי הלמידה וכן הכשרת הפיוצ'ריסטים. 16 בתי ספר נבחרו לפיילוט השנה הראשונה, שדיווחו על שינוי מיידי: שיפור כושר התעסוקה ע”י הטמעת הסמכות בינ”ל בתהליכי הלמידה היומיומיים של תלמידי בתי הספר (מיקרוסופט, IBM, גוגל); שיפור כישורי למידה ע”י יצירת אקוסיסטם נלהב ומוטיבציוני; ואפילו התחלה של למידה רשתית
"תפקידה המרכזי של הרשת בשנים הקרובות יהיה להוביל חדשנות, יצירתיות ושינויים מבניים במערכת החינוך בישראל. הרשת תהיה פורצת דרך בתחומים אלו. האתגר הוא יומרני אבל ללא ספק נעמוד בו מתוך אמונה ורצון ששרי החינוך העתידיים יאמצו מודלים אלו כתוכניות אסטרטגיות של המשרד…" מתוך דבר מנכ"ל רשת אורט ישראל, צבי פלג
כרשת המובילה תכניות לימוד חדשניות בתחומי המדע והטכנולוגיה ברמות הגבוהות ביותר, הטמעת תכנית הלימודים iSTEAM, מבית היוצר של הרשת, צוברת תאוצה בארץ ובעולם. מוקמים מרכזי מצוינות בבתי הספר ברוח תעשיית ההי-טק, מתבצעת למידה מבוססת פרויקטים בליווי מנטורים מהאקדמיה ומהתעשייה, המשלבת חדשנות, יצירתיות, מדעים, טכנולוגיה, הנדסה, אומנות ומתמטיקה. תלמידינו נחשפים לעולמות סטארטאפ ויזמות בפרויקט בשיתוף חברת Open Valley ומשלחות מכל העולם מגיעות אלינו להתעדכן בידע חינוכי טכנולוגי חדשני.
לאור ההתפתחות האדירה בתחום הבטיחות ותחום הבניה בשנים אלו, פותח מודל מצליח במכללות הטכנולוגיות של אורט, ללימודי מנהלי עבודה בבניין, ממונה בטיחות, עוזר בטיחות ועוד. הקורסים הינם בפיקוח משרד העבודה והרווחה. שיתופי הפעולה עם החברות והמפעלים השונים מאפשרים לנו לפתח קורסים ייחודים להכשרת עובדי החברות ועובדים חדשים. תחומי הלימוד הנוספים הם בתחומי העיצוב, החשמל, ניהול, מקצועות פרה רפואיים ועוד.
רשת אורט ישראל מפתחת ומובילה תפיסת הוראה ולמידה חדשנית המבוססת על רב ובין תחומיות בלמידה ובהוראה. מודל חדשני זה, חושף תלמידים לשפה מקצועית עכשווית ורלוונטית, המקשרת בין תחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה, המתמטיקה והעיצוב. למידה מבוססת פרויקטים עם דגש על חדשנות ויזמות, מפתחת אצל הלומדים זווית ראייה רחבה על תחומים מדעיים והנדסיים ועל תהליך תיכון מוצר וגישת המערכת בשפת ה-121. המודל זוכה להצלחה ולהכרה נרחבת בארץ ובעולם.
בשנת 2012 קיבל את אישור משרד החינוך מודל החינוך ההוליסטי, מודל חדשני, פורץ דרך ברמה ארצית ויש האומרים אף ברמה העולמית, שפותח ברשת אורט ישראל: מערכת מיפוי הוליסטית לבניית רצף חינוכי, פדגוגי וארגוני, משולב בקרה והערכה, שיבטיח רווחה נפשית, תפקוד מיטבי ושיפור בהשגת החזון ומטרות החינוך המקומי. תחילת הטמעתו הייתה בערים מעלות תרשיחא ובית שאן וכיום הוא פועל בשש רשויות מקומיות נוספות.
שיתופי פעולה ראשונים נרקמים עם מערכות חינוכיות, פרוייקטי מחקר, פיתוח והטמעה באיחוד האירופאי, מוסדות בין לאומיים וממשלות בעולם. בשנים הבאות יהפוך מרכז המחקר והפיתוח של אורט לשותף בולט בפרויקטי חינוך בינלאומיים מהשורה הראשונה. כיום ייצוא שירותי ניהול, פיתוח הכשרה והטמעה חינוכיים נמצאים בליבת העיסוקים של אורט ישראל וצוותי הוראה מרחבי העולם מגיעים למרכז מושינסקי להכשרות ולסימנרים מקצועיים.
את הקמת המגמה היוקרתית יזמו רשת אורט ישראל ומשרד החינוך ברוח חזונו של פרופ' קני פרייס ז"ל, מדען, מהנדס רב תחומי ומחנך: למידה רב ובין תחומית כבסיס לפדגוגיה. מטרתה לקדם את לימודי המדע והטכנולוגיה בישראל, ולעודד תלמידים ותלמידות ללימודים אקדמיים בתחומים אלו, כמהנדסי העתיד של ישראל. מידי שנה מוצגים בכנס המהנדס הצעיר, תוצרים פורצי דרך פרי פיתוחם של מאות תלמידי המגמה.
בשנת 1998 החלה רשת אורט ישראל בפעילות למען הקהילה שהפכה בשנת 2011 לתנועת אורטוב. חינוך לערכים נתפס כבעל חשיבות עליונה בחזון אורט וככזה שולב בעשייה החינוכית והחברתית של כל בתי הספר. כיום תנועת אורטוב מפתחת ומובילה עשרות תכניות של מעורבות ויזמות חברתית, התנדבות בקהילה, מנהיגות צעירה ודיאלוג רב תרבותי בהם לוקחים חלק כ-40,000 תלמידים מידי שנה.
מאז הקמתו מוביל המכון תהליכים של הטמעת חדשנות חינוכית פדגוגית וטכנולוגית מדעית. המכון פועל יחד עם בתי הספר ולמענם ליצירת בתי ספר ייחודיים, חדשניים ויצירתיים באמצעות: ניהול ובקרה של תכניות החדשנות הבית ספריות, עידוד יזמויות ושותפויות וטיפוח קהילות מקצועיות לומדות. יחידת ההשתלמויות אורט אפיקים שהחלה דרכה במכון, מכשירה כיום מידי שנה כ-5000 מורים ומנהלים במגוון הכשרות והשתלמויות.
בין השנים 1961-1975 לומדים ברשת כבר למעלה מ- 70,000 תלמידים ב- 80 בתי ספר. בתי הספר החדשים מוקמים לא רק בערים הגדולות, אלא גם בקיבוצים ובערי הפיתוח; בחינוך הממלכתי ובישיבות; בקרב האוכלוסייה החילונית, החרדית, הערבית, הדרוזית, והבדואית. מאז ועד היום מחויבת הרשת לא רק לחיזוק הזהות של כל מגזר אלא גם לקידום דיאלוג בין תרבותי בחברה הישראלית.
מרכז המחקר והפיתוח וההכשרה של רשת אורט ישראל ע"ש מושינסקי, הוקם על ידי התורמים מניה וישראל מושינסקי ממקסיקו. מאז ועד היום מוביל המרכז פדגוגיה חדשנית בבתי הספר של אורט, בישראל ובעולם המותאמת לצרכים ולטכנולוגיה המשתנים. כיום המרכז הינו בעל שם עולמי והוא מייצא תכניות לימוד לחו"ל ושותף בפרויקטים בינלאומיים בתחומי המדע והטכנולוגיה.
בשנת 1951 הוקם ביה"ס בנתניה, לימים: אורט יד ליבוביץ, כבית ספר מקצועי דו שנתי (י"א-י"ב) שהתרחב לשלוש וארבע שנתי. בהמשך הוקמה בו פנימיה לילדים מחוננים. מחזורה הראשון מנה כ-25 בנים בלבד, מחוננים מעיירות הפיתוח והפריפריה. כיום לומדים בביה"ס כ-1650 תלמידים והפנימייה משמשת לרווחת תלמידי ותלמידות נעל"ה (נוער עולה לפני ההורים) ותלמידים אחרים.
ההחלטה על הקמתו של בית ספר ימי באשדוד התקבלה בתחילת שנות השישים כהחלטה אסטרטגית ביטחונית של מנהיגי המדינה. הנחת אבן הפינה לבית הספר התרחשה במעמד שר האוצר דאז, פנחס ספיר, והתורם היהודי-אמריקאי ישראל רוגוזין. שנה מאוחר יותר, פתח בית הספר שעריו ל-72 תלמידיו הראשונים. כיום לומדים בבית הספר הטכנולוגי לקציני ים אורט אשדוד, כ-500 תלמידים ושוחרים המשתלבים בתפקידי פיקוד וקצונה בחיל הים ובצי הסוחר.
מאז הקמת המכללה הראשונה, לימים מכללת אורט סינגאלובסקי, הוקמו ברשת 7 מכללות גדולות המכשירות למעלה מ20% מההנדסאים למשק וכ-30% מההנדסאים לצה"ל. מסלולי הלימוד כוללים לימודי בוקר או ערב, סטודנטים לפני שירות צבאי (במסגרת עתודה טכנולוגית) ולאחר שירות צבאי. למכללות אורט שיתופי פעולה רבים עם החברות והתעשיות במשק מה שאפשר לפתח את מסלול "הנדסאי ישיר לתעשייה" מסלול ייחודי, מקוצר, מקנה מלגת קיום ובתום ההכשרה השמה לחברה המלווה.
בית הספר הראשון עובר ממשכנו ביפו לשכונת יד אליהו בתל-אביב, שמו החדש אורט יד סינגאלובסקי והוא הופך לבית הספר החדש והמודרני ביותר בתל אביב. מאז ועד היום מכשיר בית הספר אלפי תלמידים, המתמחים במגוון מגמות לימוד עדכניות וחדשניות. בקמפוס הוקמה מכללת אורט סינגאלובסקי המכשירה הנדסאים בתחומים הטכנולוגיים.





















