מנהלי בתי ספר מרשת אורט ישראל השתתפו בסמינר מנהלים בן יומיים בתכנית iSTEAM, אותו הפיק ותכנן המכון לחדשנות במנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה באורט. צוות המכון בהובלת גלית גולדברגר, מנהלת המכון וסמדר אור, מנהלת התכנית, בשיתוף מנהל האיזור, אבי אבירם מהמנהל לחינוך ותפעול, ביקשו לתכנן מפגש שיעסוק בשלב הבא ביישום התכנית בבתיה”ס וכן לאפשר דיונים על שיטות עבודה מומלצות, החלפת רעיונות ושיתוף בחוויות בין מנהלי בתי ספר בהם התכנית מיושמת.
יומו הראשון של הסמינר נפתח במתחם הטייסת בגלילות, הבנוי כהעתק מדויק של טייסת קרב בחיל האוויר, וכולל מתחם סימולטורים של מטוסי F-16 ו F-35, עמדות VR מתקדמות, חדרי תדריכים, חדרי הלבשה וציוד, ומועדון טייסת. הפעילות בו מדמה סדר יום אופייני בטייסת קרב בחיל האוויר, הכולל התאמת סרבל טיסה, תדריך טיסה מקצועי, קבלת משימה ויעדים לטיסה, טיסה מודרכת בסימולטור ותחקיר טיסה על פי מתודולוגיית התחקיר של הטייסת.
במהלך הפעילות החוויתית המנהלים עסקו באסטרטגיות וכלים מעשיים ליישום, וגילו את הפוטנציאל של התוכנית בהכנת התלמידים לאתגרים עתידיים. תכני היום כללו נושאים מגוונים כגון: תפקיד התחקיר בשיפור ובהצלחה, השימוש במציאות מדומה ככלי הוראה, יזמות בעולם האמיתי, שימוש בבינה מלאכותית בפדגוגיה, יישום של שילוב דיסיפלינות ומשחוק ככלי לפיתוח חשיבה מחוץ לקופסה ויצירתיות.
שרון גרינברג, ראש המנהל למו”פ ולהכשרה, הגיע לברך את המנהלים: “הכוונה היא שבסמינר תקבלו תובנות חשובות על הנוף החינוכי המתפתח, וכן גישה למשאבים וכלים חדשים שיאפשרו לכם לתמוך טוב יותר בצוותי המורים והתלמידים בבתי הספר”.
עם ההגעה לכפר המכביה ולאחר ההתארגנות בחדרים, שמעו המנהלים מנילי בלוך, מובילת תחום VR במו”פ על יישום למידה אימרסיבית בתכנית iSTEAM וכן הצטרפו לסדנה שהובילה צביה אנפגר, מובילת חדשנות במכון: סיפור יציאת מצרים ומה הסיפור שלך? העוסקת במימוש עצמי ואמפתיה ככלי לזיהוי צורך.
ביומו השני של הסמינר השתתפו בהרצאות מעשירות שעסקו בהובלת שינוי ושילוב הבינה המלאכותית בהוראה. סיון יערי, יזמית חברתית ומייסדת עמותת “אינוביישן אפריקה” המספקת טכנולוגיות ישראליות כגון אנרגיה סולארית, ציוד לחקלאות ותשתיות מים לכפרים נידחים באפריקה, הרצתה על הכוח של היחיד לעשות שינוי אמיתי. אדיר אסולין, מנחה תכנית iSTEAM באיזור הצפון, שוחח עם המנהלים על תפקיד המורה, ושילוב הבינה המלאכותית בהוראה – AI.
בהמשך סיירו במוזיאון הספורט, השתתפו בפאנל הדור הבא בתכנית iSTEAM, וניתחו כיוונים עתידיים בעזרת שימוש בשאלון אתנוגרפי. בהמשך לקחו חלק בסדנת פאזל המשלבת חדרי בריחה. לאורך היום התקיימה למידה רשתית בה שיתפו והציגו מנהלי בתי ספר בפעילויות ייחודיות שהתקיימו בבתי הספר שלהם במסגרת התכנית.
הסמינר זכה לתגובות חמות מצד המשתתפים שמצאו אותו: “מעשיר, מגוון, מלמד, מרחיב את ההבנה על iSTEAM ומהנה”. רבים תיארו את הסמינר כמהנה ומעורר חשיבה כאחד. גלעד מסינג, מנהל וראש הישיבה התיכונית אורט טבריה, סיכם: “אבי, גלית, נטע, סמדר, אדיר היקרים! תודה על סמינר מעורר השראה. כל דקה היתה צרופה בחויה בהנאה ובלמידה יחודית ומותירה רושם רב, פורצת דרך לחדשנות, יצירתיות ועבודת צוות. פשוט תודה ענקית מכולנו.”
רונית ז’אנו, מנהלת אורט ערד, הוסיפה: “תודה מיוחדת על יום מיוחד. עם מארגנים מיוחדים שנפגשו עם אנשים מיוחדים, מרצים מיוחדים, השייכים לרשת מיוחדת, היוצרת עבורנו שליחות מיוחדת. הרגשתי שהגבהתי עוף.”