אחד מאירועי השיא בתכנית iSTEAM – אותה מוביל המכון לחדשנות במנהל למחקר ופיתוח והכשרה באורט, מתמקד בתחרות השנתית של תוצרי התכנית. מידי שנה לוקחים בה חלק מאות מתלמידי התכנית מרחבי הארץ, שהעפילו לשלבי רבע הגמר וחצי הגמר עם פרויקטים שעוסקים ביזמות, חדשנות ויצירתיות, באירועים מקומיים בבית הספר. התכנית מבוססת על כך שהתלמידים בונים פרויקטים רב-תחומיים (הכוללים מדע, הנדסה, טכנולוגיה ואומנות) ודרכם הם רוכשים מיומנויות הנדרשות בעולמנו המשתנה כגון: עבודת צוות, חשיבה ביקורתית, חשיבה חדשנית ויזמות. התכנית מבוססת על סינרגיה רציפה מול האקו-סיסטם המקצועי והאזורי, באופן המאפשר שילוב תהליכי למידה בסביבת הגידול הטבעית של עולמות החדשנות.
בתחרות השנתית הארצית ארבעה מסלולים: מסלול פרויקטים פתוחים, מסלול מייקרס, מסלול משחוק ומסלול ארגזי בריחה. ועדת השיפוט שבוחנת את הפרויקטים בכל שלב מורכבת מאנשי הייטק, יזמים, אנשי חינוך, ומורים.
באירוע חצי גמר שהתקיים באורט ערד השתתפו 19 פרוייקטים בקטגוריות חדרי בריחה ופרוייקטים פתוחים. חדרי הבריחה שולבו עם המקצועות ספרות ותרבות ישראל ועסקו בסיפורים שנלמדו בשיעור או באישים ממדינת ישראל. הפרוייקטים הפתוחים עסקו בנושאים מגוונים מאיכות הסביבה, לבילוי בשעות הפנאי ועד לאלימות נגד נשים. במהלך העבודה על הפרוייקטים הקבוצות עבדו בצורה עצמאית, גילו חשיבה ביקורתית ויצירתית והשקיעו רבות. במהלך האירוע, הקבוצות הביאו לידי ביטוי יכולות של עמידה ודיבור מול קהל ויישמו את מיומנויות הפיץ’ אותם למדו עם אסף ארץ קדושה, היזם הבית ספרי. באירוע שפטו נציגי הנהלה, מורים, הורים ותלמידים וכן 2 שופטים נציגי אורט.
באורט מאיר בקרית גת, התקיים אירוע חצי גמר נוסף של התכנית בה השתתפו השנה כלל תלמידי שכבה ח’. התלמידים שהעפילו לשלב חצי הגמר הפגינו שליטה במיומנויות יזמיות אותן רכשו ותירגלו במהלך השנה במסגרת התכנית: עמידה בפני קהל, עבודת צוות, הגשת הפיצ’ בצורה מקצועית ומשכנעת, למידה עצמאית לצד חשיבה יזמית ועיצובית.
12 פרוייקטים העפילו לשלב חצי הגמר החגיגי מכלל הפרויקטים שפיתחו כלל תלמידי השכבה. ההתרגשות היתה ניכרת, מורות המדעים שליוו את התלמידים מתחילת השנה באו לעודד ולחזק: “קפיצת המדרגה שעשו בשבועות האחרונים מהאקתון הכרישים שנערך מול כל השכבה הייתה עצומה. התלמידים השכילו לשפר את היוזמות והפיצ’ שלהם לפי הערות הכרישים והפגינו בקיאות רבה בפרוייקטים שלהם”.
פאנל השופטים בחר ארבעה פרוייקטים שהעפילו לשלב חצי הגמר הסופי בו הם עתידים להציג את היוזמות שלהם מול פאנל שופטים פנים בית ספרי – שם יבחר הפרוייקט שייצג את אורט מאיר קרית גת בגמר הארצי והתלמידים שהשתתפו בחצי הגמר קיבלו תעודת הצטיינות על פועלם והשקעתם.
תלמידי שיכבה ז’ באורט בויים בקריית גת בנו דגמי מייקרס במסגרת תוכנית אייסתים שיסייעו בשמירה על הסביבה, למשל – מטוס שבמקום דלק מטוסים יטוס בעזרת טורבינות רוח ומימן, צבע לבדים שיופק מצמחים, פירות וירקות, רעיונות למיחזור בגדים שנמאסו עלינו, מסנן לאגזוז הרכב למניעת פליטת גזים רעילים ועוד.
באורט עירוני ד’ במודיעין החליטו לפתח במסגרת התכנית פרויקטים שמסייעים לפתור בעיות אמיתיות בנגישות. פיתרון עבור אנשים קטני קומה או בכיסאות גלגלים לגישה למדפי סופר; פיתרון עבור אנשים בכסאות גלגלים שמניעים אותם בעזרת ידיהם לאחיזה במטריה; צורה יעילה להתמודדות עם אנשים בריאים שמחנים בחניית נכים ועוד.