ביקור מנכ”ל אורט בבתי הספר של אורט בכרמיאל בסימן פל”א ומנהיגות שיתופית

מנכ”ל רשת אורט ישראל, צבי פלג, בליווי מטה הרשת הגיעו לביקור בבתי הספר של הרשת בעיר כרמיאל. אל הביקור הצטרף ראש עיריית כרמיאל, משה קונינסקי ובכירים נוספים בעיריה.

הביקור נפתח בבית הספר השש שנתי אורט כרמים. חזונו של ביה”ס נשען על יישום מנהיגות שיתופית בהיבט פדגוגי וארגוני. עבודת הצוות החינוכי מכוונת לביסוס מרחב למידה המעודד שיתופיות וחיזוק תחושת השייכות, יזמות ומעורבות חברתית בקהילה ובחברה, לטובת פיתוח לומד בעל חוסן מנטלי וזהות אישית במציאות חיים משתנה. ביה”ס שואף לחנך את תלמידיו למעורבות חברתית גבוהה, למנהיגות ולהעמקת הקשר למדינה, לגליל ולעיר כרמיאל ברוח ערכי הדמוקרטיה, בזיקה למורשת ישראל ותרבותה ותוך קיום אמות מידה אנושיות ומוסריות. זאת ועוד הנהגת ביה”ס שמה לנגד עיניה את תחושת כל אנשי הסגל ותלמידיו – מוגנים, שייכים ומשמעותיים, בסביבה נעימה, מטופחת ובטוחה.

בית הספר, הממוקם בליבה של בקעת בים הכרם, בין הגליל העליון לבין הגליל התחתון, נוסד בשנת 1994 ולומדים בו 1304 תלמידים. מיקומו הייחודי המשקיף על
נוף גלילי מרהיב, שנשקף מכל מסדרון או כיתה, משרה אוירה ייחודית ושלווה לכל הבאים בין כותליו. תלמידי ביה”ס נהנים ממרחב המשלב צמחייה, פינות יצירה וגלריות אומנות של התלמידים. אורט כרמים נבנה בסמוך למכללה הטכנולוגית אורט בראודה ובין שני מוסדות אלו התרקמו יחסים מיוחדים – שיתוף בחדרי לימוד, אולמות, מעבדות, מתקני ספורט, מרצים, תוכניות לימוד. בביה”ס פועל בנוסף קמפוס משותף עם בי”ס לאוטיסטים, שותפויות עם חממות ליזמות, ארגונים עסקיים ואקדמיה.

במהלך הביקור הציג מנהל ביה”ס, אילן פרסטר, בפני המנכ”ל וראש העיר, את התמונה החינוכית בבית הספר ואת עיקרי התכנית ליזמות ומנהיגות שיתופית. התכנית כוללת מספר עולמות ואשכולות תוכן ומורי התוכנית משתלבים בהוראת התכנים בהתאם למומחיות האישית של כל אחד מהם. את התכנית יזמו וכתבו מנהל ביה”ס, בעל MBA במנהל עסקים ודוקטורנט לניהול, בשיתוף רכזי תחומי הדעת השונים בביה”ס והיא אושרה ע”י משרד החינוך ואף נכללה ברשימת תוכניות המשרד.

תכנית פדגוגית ייחודית זו, היא תכנית ספירלית 6 שנתית שמתחילה בחט”ב בהקניית מיומנויות המתאימות לבוגר מערכת החינוך במאה ה 21. יש לציין כי מיומנויות אלה נבנות ברמות שונות בהתאם לשכבת הגיל בתהליך למידה פרויקטאלית מולטי דיסיפלינארית, במיקוד יזמי ושיתופי פעולה עם חברות עסקיות והקהילה ובליווי מנטורים מתחום היזמות. התלמידים נתפשים כמומחי ידע וצוות המורים מתחומי הידע השונים עובר פיתוח מקצועי כמומחי תהליך ומנחים שיתופיים. בהמשך הביקור הציגו התלמידים בפני המנכ”ל ומטה הרשת את תוצרי התכנית וחממת היזמות שהוקמה בבית הספר ללמידה על תחומית באשכולות חברה ורוח, טכנולוגיה, מדעים דרך מיזמים משותפים, ביניהם: אפליקציות בנושא צרכנות, וחקר בנושא אור שמימצאיו אומצו ע”י עיריית כרמיאל ויושמו בתאורת הרחוב בעיר כרמיאל.

בהמשך הסיור הגיעה המשלחת לביקור באורט פסגות, בסימן יום פל”א- פה לומדים אחרת, המתקיים בביה”ס אחת לשבוע. מטרת שיגרה זו היא לשלב למידה מגוונת וחוויתית, ועשיה חברתית ויזמית בשיגרת בית הספר.  ביה”ס המאמין בשינויים כחלק מהיותו רלוונטי ללומדיו, מקדם פרואקטיביות המתבטאת בגיוון, חדשנות, יצירתיות והתמדה בהתנעת ימים אלו, לצד קידום פדגוגיות חדשניות. פלטפורמה חדשנית זו במערכת השעות הבית ספרית, מאפשרת התנסות בשינוי הסדירויות הבית ספריות, הנבטת יוזמות, הוצאת בית הספר אל הקהילה ושיתופי פעולה עם האקוסיסטם של ביה”ס.
את פני המשלחת קיבל ההרכב המוסיקלי של ביה”ס בו חברים תלמידים מכל שבות ביה”ס ומורים, בקטע מוסיקלי מרשים. משם דרך שבילי הגינה הטיפולית הנעימה שהוקמה בבית הספר, עשו דרכם האורחים אל מבנה החטיבה העליונה. מיזם הגינה הטיפולית בבית הספר, פרי יוזמתה של יועצת שכבת י”ב בבית הספר, משלב בין עבודת אדמה למענים רגשיים מגוונים. מתקיימים בה שיעורים קבועים לתלמידי החינוך המיוחד ולתלמידי העולים, וכלל התלמידים יכולים לעבוד בה, להירגע בין שביליה, וליהנות ממנה. תלמידי חטיבת הביניים מתנדבים בגינה במסגרת מעורבות חברתית בקהילה.

מנהלת ביה”ס, שרה עובד, הציגה בפני מנכ”ל הרשת וראש העיר את תמונתו החינוכית של ביה”ס. בביה”ס לומדים 1315 תלמידים, והוא נבחר כבי”ס מצטיין לתגמול דיפרנציאלי למעלה מחמש שנים ברצף. שיעור המתגייסים לצה”ל בקרב תלמידיו גבוה במיוחד. עוד הציגה את הקשר בין העקרונות לדרכי הפעולה, באימוץ אסטרטגית התנסות מעשית בשינוי סדירויות בית ספריות, כתשתית לקידום פדגוגיות מותאמות למאה ה-21. אלה מיושמים בימי שיא מקצועיים בית ספריים, למידה היברידית, למידה מרחוק, זום בפרטני, ימי מעורבות בקהילה ועוד.

צוות המורים בבית הספר זוכה לפיתוח מקצועי בנושאים שונים כמו: זהות אישית בית ספרית, ולמידה חברתית רגשית בפדגוגיה אותם הוא מיישם בימי פל”א ובשגרת ההוראה. התוצאה הישירה של תפיסה חינוכית זו היא שלל יוזמות של מורים ותלמידים כאחד. הדוגמאות ליוזמות אלו הן רבות- יוזמות תלמידים: מועדון שחמ”ט, מועדון ספורט, מחוברים ודוגמאות ליוזמות מורים: יום שיא חוויתי בית ספרי המשלב דיסציפלינות, תלמידים מלמדים, שיתופי פעולה בין המקצועות השונים.
במהלך הביקור, הציגו תלמידים ומורים את הדברים, מנקודות ראותם ותיארו כיצד יזמו, איך הצליחו, מה ומי סייעו בידיהם, עם מי שיתפו פעולה וכיצד הם רואים את ההמשך.

בהמשך הביקור הוזמנו האורחים לסיור בתערוכה אותה יזמו תלמידות ביה”ס לרגל יום האישה הבינלאומי. בתערוכת “הכוח הנשי” הוזמנו נשים מקהילת בית הספר לספר על אישה שמעוררת בהן השראה ועל מסר שהן רוצות להעביר לנשים אחרות. כ-50 נשים עובדות בית הספר, אמהות ותלמידות אמיצות הרימו את הכפפה ובחרו להשתתף במיצג, תוך גילוי לב על מקורות ההשראה הנשיים שלהן.

מנכ”ל הרשת, צביקה פלג וראש עיריית כרמיאל, משה קונינסקי, התרשמו מאוד מהצגת הדברים ומהחדשנות בבתי הספר, והחמיאו לתלמידים על הפרזנטציות המרשימות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *