בשנת הלימודים תש"ף הצטרפו לרשת אורט ישראל חמישה בתי ספר מקיפים בעיר קרית גת. מאז מובילה למעשה רשת אורט ישראל בשיתוף עיריית קרית גת את כלל החינוך העל יסודי בקרית גת על גווניו בשמונה מוסדות חינוך בחינוך הכללי והממלכתי דתי, בישיבה תיכונית ובאולפנה. התכנית האסטרטגית העירונית לקידום חדשנות חינוכית בעיר שגובשה ע"י מטה הרשת וההנהגה החינוכית בעיר מתמקדת בארבעה היבטים: יצירת סדירויות לקידום פדגוגיה מיטבית בראייה מערכתית, קידום תהליכים מקדמי ערכים ואקלים מיטבי בבתיה"ס, הטמעת חדשנות בבתיה"ס תוך הרחבת מגוון המגמות בחינוך טכנולוגי – מדעי ובניית תהליך חדשנות עירוני ברצף פדגוגי רב שנתי ובקשרי הייטק וקהילה. הרשת מובילה עשרות תכניות חינוכיות, פעולות ותהליכים לקידום חדשנות בעיר ומשקיעה בפיתוח צוותי ההוראה.
לאחרונה ביקר מנכ"ל רשת אורט, צבי פלג, בליווי מטה אורט בעיר וסייר בבתי הספר של הרשת: אורט ממלכתי דתי גרוס קרית גת, ישיבת אורט קרית גת, אורט בוים רוגוזין קרית גת ואולפנת אורט קרית גת. את הביקור ליוו עו"ד חיים אברג'יל, הממונה על החינוך בעיריית קריית גת; הגב' זהבה גור, מנהלת אגף החינוך בעיריה ולחלקו הצטרף ראש העיר, אבירם דהרי.
הביקור נפתח באורט ממלכתי דתי גרוס, בו לומדים 435 תלמידים במגוון מגמות ומסלולים מוגברים: מדעי מהחשב, תקשורת, מידע ונתונים, פיסיקה, ביולוגיה, ספרות, תושב"ע, תנ"ך ולימודי א"י. ביה"ס פונה אל תלמידים מהאוכלוסיה הדתית והמסורתית בעיר ושואף להעניק להם חינוך ברמה גבוהה, חינוך לערכים, לתורה ולהישגים.
רב בית הספר, הרב יחיאל חזן, השמיע לאורחים דבר תורה ומנהלת ביה"ס, ורד סבו, הציגה את התמונה החינוכית בבית הספר. בביה"ס ניתן דגש על פיתוח מנהיגות אישית ועל מיצוי יכולתו של כל תלמיד ופועלות בו תכניות רבות למתן מענה לאוכלוסיות שונות כמו כיתות מב"ר לצד מסלול מופ"ת. המענה המשולב מתאפשר אודות שיגרת עבודה בפורום פדגוגי, פורום חדשנות, ועדות מלוות, עבודה בשיטת הרמזור וליווי אישי.

בבית הספר עשייה חינוכית ערכית ענפה המתמקדת בפיתוח קבוצות מנהיגות תלמידים בתחומים שונים, עידוד יוזמות ויצירתיות בקרב הצוות, קיום מפגש בוגרים בתכנית 'בוגרים עכשיו', מכינה לחיים, שילוב תלמידים בהובלת אירועים חברתיים ערכיים, שילוב תלמידי מופ"ת בתוכנית המעברים כשגרירים של בית הספר, לימוד תורה מתוך בחירה ע"י רב ביה"ס והשתתפות בבית מדרש בנות מתוך בחירה, לצד פעילות אינטנסיבית בתכניות אורטוב.
במהלך הקורונה הושקעו מאמצים לשמירה על קשר עם התלמידים ומשפחותיהם. מורים חונכים שובצו בכל כיתה בהתאם לשיטת ה רמזור, מנהלת ביה"ס קיימה מפגשים אישיים עם תלמידים בזום, התקיימו פעילויות חברתיות דרך הזום, חולק שי למשפחות התלמידים וצוות ביה"ס הפיק קליפ לעידוד והעלאת המטיבציה. במהלך התקופה התקיימו סדנאות תלת מימד מרחוק ויזמות וכן פעילות בחדר אתנחתא.
בהמשך הציגו תלמידים ומורים פרוייקטים ייחודים לביה"ס ומנכ"ל הרשת פגש את צוותי החינוך לשיח על תחושותיהם וחוויותיהם.

בהמשך היום הגיעה המשלחת לישיבת אורט קרית גת, בה נפתח הביקור בהתכנסות בבית המדרש, הצגת יחודיות "חברותא" והיכרות עם הישיבה בהיבט הערכי, תורני, חינוכי ופדגוגי ע"י צוות ההנהלה.

מנהל הישיבה, הרב נתנאל דהן, הציג את חזון הישיבה, בה לומדים 290 תלמידים עפ"י מודל חברותא: "לחנך את התלמידים על מנת לעשותם טובים וישרים בעיני אלוקים ואדם ולהכשירם לחיי שליחות למען העם התורה והארץ". תלמידי הישיבה לומדים עפ"י המודל את כל תחומי הלימוד ולמעשה כ-50% מהלמידה מתבצע בשיטה זו. ליבה של הישיבה הוא בלימודי הקודש- שיעורים העוסקים בלימודי תלמוד (גמרא), לימודי הלכה, לימודי משנה, לימודי תנ"ך, מדע והלכה, מחשבת ישראל וחינוך לחיי משפחה ולצידם פעילויות בחירה כמו מרתון גמרא, סיירות קודש, לימוד עם אברכים מישיבות ההסדר בעיר, לימוד הלכות לשון הרע לאחר התפילה, לימוד משנה יומית לפני התפילה, כולל ערב בעיר, בית מדרש קהילתי פעמיים בשבוע, חידונים לקראת החגים ופעילות אבות ובנים. עיקר יעדי ההנהגה החינוכית מתמקדים בחיזוק הזהות היהודית ציונית, השבחת הפדגוגיה ועידוד למעורבות חברתית.


מנכ"ל אורט, צבי פלג, בליווי הרשת, פגש במהלך הביקור תלמידים הפעילים בפרוייקטים חינוכיים בישיבה כמו מדריכי רכיבה, בהובלת הרב אביחי עזרן; דיבייט, בהובלת המורה אסתר בוסקילה ומובילי חברותא בהובלת הרב חגי ויס. בהמשך התקיים שיח עם תלמידי כיתה י' ו-יב' בבית המדרש וכן התקיים שיח מורים בנושא המודל חברותא מצמיחה להצלחה.

בית הספר השלישי, בו ביקרו מנכ"ל ומטה הרשת הוא קרית חינוך למצויינות מדעית וטכנולוגית אורט ע"ש זאב בוים (רוגוזין), בו לומדים 844 תלמידים במגוון מגמות ומסלולים: מערכות תקשורת, תכנון ותכנות מערכות, ניהול משאבי אנוש, אומנות הקולנוע וכן צרוף מקצועות עיוני מדעי. אל הביקור הצטרף אבירם דהרי, ראש עיריית קרית גת. את פני המשלחת קיבל בלובי ביה"ס ההרכב המוזיקלי של ביה"ס בביצוע מרגש של השיר "לעוף" וכן תלמידי בית הספר הפעילים בתכניות מנהיגות חברתית. בין היתר התרשמו ממיזמי הכנה לגיוס משמעותי ומעורבות חברתית וכן נפגשו עם מצטייני אורטוב. בהמשך סיירו בחדר מייקרים ובאגף מחשבים, שם הציגו בפניהם תלמידים את תכנית בינלאומית AI של אינטל. תוכנית זו הפועלת בעשר מדינות בעולם, פועלת בישראל בשיתוף פעולה עם מכון דוידסון ועמותת תפוח, וביה"ס הוא אחד מחמישה בהם היא פועלת. מטרת התוכנית היא להכיר לתלמידים הצעירים את עולם ה AI – אינטילגנציה מלאכותית, באמצעות פתרון בעיות אזרחיות. זו גם השנה הראשונה בה השתתף ביה"ס בתכנית המייקרים בשיתוף המכון לחדשנות בחינוך במנהל למחקר ופותוח ולהכשרה ברשת, וכחלק מפעילות iSTEAM המשלבת חדשנות, יצירתיות, טכנולוגיה, מדעים ואומנות תוך התנסות פעילה של התלמידים.




מנהלת בית הספר, ציפי בן טולילה, הציגה את התמונה החינוכית של ביה"ס. לביה"ס המחזיק בתפיסה חינוכית לפיה למידה רב תחומית חוויתית מפתחת לומד עצמאי ומצוינות. הצוות החינוכי בביה"ס פועל בהתאם למודל WEכן שפותח במטרה לשפר את אקלים בית הספר ונשען על מתודולוגיה מעולם ההייטק – ההאקתון, לקידום מעורבות, שיח וחשיבה "מחוץ לקופסא“ של תלמידים, מורים והורים. הוויקאתון מקדם יוזמות ורעיונות חדשניים המשפרים תחושת שייכות ומעודדים לנטילת אחריות, אחדות ו"גאוות יחידה" בבית הספר. פעולות אלו משולבות עם הקשבה לתלמיד מתוך מחויבות עצומה להעניק לו ערך בכל דקה שהוא נמצא בבית הספר, פיתוח מיומנויות המתאימות למציאות משתנה, יצירת מרחב למידה בו יוכל לנוע ולגלות מתוך ידע, ללמוד על עצמו ועל סביבתו, כלומד פעלני ומתנסה.


מנהלת בית הספר סיימה עם מבט אל העתיד: "אנו מכוונים להקמת מרחב למידה ויזמות חדשני בליווי פורום חדשנות של מפ"ה ולעיצוב המרחבים ברוח פדגוגיה מוטת עתיד. דרכי ההתמודדות של בית הספר בזמן הקורונה הן בסיס לשיח עתידי ולהעמקת תהליכים שהחלו כמו הטמעה ושימוש בטכנולוגיות ללמידה, צמצום פערים והרחבת תוכנית iSTEAM."
הביקור בסבב זה הסתיים באולפנת אורט קריית גת, בה לומדות 260 תלמידות במגמות כימיה, ביולוגיה, מחשבים וספרות. מנהלת האולפנה, סיגל יעקב, הציגה את נתוני בית הספר ואת חזונו: "האולפנה פונה אל כל בת החפצה לגדול בתורה, וביראת שמים, במידות, בערכים ובחיבור לעם ולארץ, במקביל למיצוי יכולות לימודיות וטיפוח מצוינות". יעדה המרכזי של האולפנה הוא יצירת אקלים חיובי ובונה המאפשר לכל תלמידה לצמוח ולהתפתח מהמקום בו היא נמצאת תוך מתן ביטוי אישי לכל אחת.

באולפנה מתקיימת עשייה חברתית רחבה וענפה ובנות האולפנה שותפות למגוון רחב של פעילויות, תוך שימת דגש על העצמה אישית, חיבור לערכים ושותפות של הבנות ביוזמה, בפיתוח ובעשייה בפועל. מתוך תפיסה חינוכית ואמונית כי נתינה הינה מנוף לצמיחה, בנות האולפנה עסוקות במיזמי חסד, התנדבות בעיר ומחוצה לה לאורך השנה כולה.
מודל העבודה הפדגוגי בבית הספר ממוקד ביצירת אקלים מיטבי, עידוד למצויינות, למידה, התפתחות והתחדשות. בשיתוף המנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה, האולפנה מכוונת לפיתוח והטמעת חדשנות חינוכית פדגוגית וטכנולוגית מדעית ולהשקעה בהעצמת הצוותים החינוכיים.
בהמשך הביקור נפגשו האורחים עם תלמידות הפעילות בתכניות ייחודיות בבית הספר כמו: מועצת תלמידות, תכנית כנפי רוח, תכנית כתיבת ספר אישי באנגלית. סבב זה הסתיים לא לפני שמנכ"ל הרשת, צבי פלג, קיים שיח פתוח עם הצוות החינוכי בבית הספר.