מנכ"ל רשת אורט, רז פרויליך וצוות הנהלת הרשת, הגיעו לביקור בעיר ערד בשני מוסדות החינוך של הרשת בעיר: תיכון ומכללה אורט ערד ואורט מח"ט צור ערד. אל הביקור התלווה ראש עיריית ערד, יאיר מעיין. במהלך הביקור נחשפו המנכ"ל וצוותו לעשייה החינוכית הענפה המאפיינת את בתי הספר בהיבטים לימודיים וחברתיים ואת תרומתם לפיתוח מנהיגות צעירה וחיזוק החוסן החברתי בעיר. ביקור המנכ"ל בערד הוא ביטוי לעוצמתה של רשת אורט בפריפריה, חינוך שמשלב ערכים, חדשנות, מצוינות וחוסן. ואכן במהלך הביקור בשני בתי הספר ניכרה ההשקעה הרבה בבניית קהילה תומכת ובפיתוח הדור הצעיר ככוח מוביל בקהילה המקומית ובחברה הישראלית, תוצאה של שיתוף פעולה הדוק של רשת אורט והרשות המקומית.
הביקור נפתח בגיחת של"ח שקיימו תלמידי אורט ערד ביער יתיר, אליה הצטרפו האורחים. המש"צים(מדריכים צעירים), המהווים את הגרעין לתכנית המכינות של אורט, הובילו פעילות חווייתית של הכנת פיתות, לבנה וקפה לאורחים ובמקביל סקרו בפניהם את השטח מנקודת תצפית ייחודית והנחו דיאלוג בגובה העיניים עם חברי ההנהלה בסגנון “סליחה על השאלה” בנושא מנהיגות ושליחות, בנקודת תצפית נוספת. במהלך השיח הפורה שהתפתח, הדגיש מנכ"ל הרשת את הקשר בין החיבור לפעילות זו, לבין חוסן אישי וחברתי, כהכנה לתוכנית המכינות העתידית של בית הספר. "פעילות זו, המחישה לנו כיצד חזון הכשרת הבוגרים בא לידי ביטוי במוסדות החינוך שלנו. הצבת ההתנסות החווייתית במוקד התהליך בכיתה ובשדה, בונה אחריות אזרחית, מוסרית ודמוקרטית; ומעודדת מימוש עצמי; מעורבות חברתית ומחויבות לארץ ולמדינה."
בהמשך היום, הציגה רונית ז'אנו, מנהלת ביה"ס, את העשייה הפדגוגית והערכית באורט ערד, לו הוענק זו השנה השביעית ברציפות, מענק הצטיינות על הישגים חינוכיים וחברתיים מטעם משרד החינוך. לביה"ס אף הוענק מגן הוקרה מטעם צה"ל על היותו בית ספר קולט בזמן המערכה עם אירן. את פני האורחים קידמו מיצגים העוסקים באירועי ה-7 באוקטובר. ביה"ס איבד 3 חללות במהלך אירועי השבת השחורה ומלחמת חרבות ברזל: יוליה צ'בן, סיגל איטח ונועה בוגוסלבסקי. קהילת ביה"ס מלווה את המשפחות השכולות באופן הדוק, דואגת להנציח את זכרן של הבוגרות האהובות ומקיימת קשרים חמים עם המשפחות. האורחים התרגשו מתערוכת המייצגים וכן משיר שביצעו יחד תלמיד יהודי ותלמידה ערביה, כביטוי לתקווה משותפת לאחדות של תלמידים יהודים וערבים.
באורט ערד לומדים כ-925 תלמידים ותלמידות עפ"י מודל התפתחות של מו"פ בית ספרי, המבוסס על ארבעה צירי התפתחות: ציר מעוף (חדשנות), ציר מגן(אקלים מיטבי), ציר אופק(פדגוגיה שש שנתית), וציר איכות(מישוב וחקר ביצועים), מודל שנועד לקדם חדשנות מדעית, חברתית וטכנולוגית. בביה"ס מסלולים ותכניות ייחודיים בראייה צופת עתיד, רב תחומית ומבוססת טכנולוגיות מתקדמות, ומיומנויות חברתיות. לצד תכניות מצוינות כמו: אקדמיה בתיכון, אלפא, מופת ועמ"ט, קדם עתידים, iSTEAM ולימודי AI, פועלות תכניות ערכיות בשיתוף אורטוב והרשות המקומית. העשייה החברתית ערכית בביה"ס מבוססת על תפיסה של אהבת אדם ועשיית הטוב והיא מכוונת לכינון אקלים חיובי, פיתוח כישורי מנהיגות צעירה חיובית, מעורבות ונתינה במסע להתהוות אזרחים תורמים לחברה בעלי חוסן רגשי וחברתי. שיתופי פעולה ודיאלוג מתמיד בין קהילת בית הספר והיישוב הם חלק מהשיגרה לקידום מצוינות אישית לצד יצירת גאווה מקומית, ביסוס מנהיגות צעירה ומענה איכותי לכלל תלמידי העיר.
במהלך הביקור הוצגו בפני מנכ"ל הרשת וראש העיר פרויקטים מובילים. הם ביקרו במעבדת הפיזיקה שם התרשמו מיוזמות חדשניות של תלמידים, המשלבות AI ויזמות טכנולוגית. במהלך חופשת הקיץ זכו התלמידים במקום השני בתחרות יזמות ארצית של עמותת יוניסטרים בנושא אפליקציות. בחדר תיאטרון באנגלית נחשפו לרמה הגבוהה של לימודי האנגלית בביה"ס, שמתגאה בעליה מתמדת של אחוז הניגשים לבגרות 5 יח"ל, ואת השילובים המולטידיספלינריים בלמידה משמעותית שמתקיימת בביה"ס, כאשר התלמידים הציגו באנגלית את המחזה המפורסם "שלגיה ושבעת הגמדים". ועם בדמויות נשים עסקינן, מנהלת ביה"ס, שנושא העצמת נשים קרוב מאוד לליבה, מובילה מיזם לקידום שיוויון מגדרי והעצמת תלמידות, ממנו התרשמו האורחים בחדר נשים פורצות דרך. גם בנקודה זו מציג ביה"ס עליה מרשימה במספר התלמידות הלומדות מקצועות טכנולוגיים ומדעיים. אשה מעוררת השראה נוספת, עימה נפגשו חברי ההנהלה במהלך הביקור היא סוזנה בת ה-80 או בכינוייה בפי התלמידים והצוות "אמא". הקשר עם סוזנה, עליו מקפידים לשמור תלמידי ביה"ס גם לאחר סיום ביה"ס, נרקם על רקע הפעילות בתכנית 'מחוברים', בה יוצרים התלמידים קשר מתמשך עם בני הגיל השלישי בעיר, דוגמת סוזנה. הקהילה החמה הזו שביה"ס מטפח, כוללת גם קשר הדוק וחם עם בוגרי ביה"ס. למעשה הצוות החינוכי שבו, לרבות המנהלת, כולל ברובו את בוגרי ובוגרות ביה"ס, שהפכו בהמשך הדרך לאנשי חינוך, החפצים להשיב טוב לקהילה, בתורם.
מנכ"ל הרשת, רז פרויליך, שיתף בשיח עם הצוות החינוכי: "העשייה בבית הספר מדגימה מהי רשת אורט במיטבה: שילוב של מצוינות, ערכים וקהילה. בכל נקודה, תחנה ומיצב כאן רואים חינוך שמצמיח בני אדם חזקים, מנהיגים עם לב גדול."
ראש העיר ערד, יאיר מעיין, שיתף: "השנה הגענו להישגים מאוד משמעותיים בתיכון אורט ערד. ההישגים הם תוצאה ישירה של השקעה גדולה של רשת אורט, עיריית ערד, צוותי ההוראה ומנהלת התיכון. תודה למרי שפונט, מנהלת האזור של אורט ולכל הרשת על השותפות וההשקעה הבלתי רגילה, למנהלת התיכון המצטיינת, רונית ז'אנו על העבודה המאומצת והמסורה לאורך השנים ולכל השותפים לעשייה."
שם המשיכו מנכ"ל אורט וראש העיר לביקור בבית חינוך אורטי נוסף בערד: אורט מח"ט צור ערד. האורחים התקבלו בטקס חגיגי שנפתח במיצג של כרזות שהוצגו ע"י תלמידים וחשפו את המגמות המקצועיות ותכניות החדשנות בביה"ס. מנהל ביה"ס, ברוך אביבי, הציג את הישגי בית הספר: 100% הסמכה טכנולוגית, עלייה משמעותית בזכאות לבגרות (מ-50% ל-66%) והטמעת למידה חדשנית.
בהמשך נפגשו האורחים עם חברי סיירת אורט צור, תלמידים המתנדבים במשפחות רווחה בעיר. אב הבית הציג במהלך הביקור את מיזם "חנות יד שנייה", אותו הוא מוביל ומנהל ביה"ס הזמין את המנכ"ל להשתלב במיזם ולבנות עם התלמידים ארונות איחסון עבור החנות. משם המשיך הסיור לביקור בחממה ההידרופונית ע"ש רנ"ג סיון ינין ז"ל, שוטר תושב ערד, שאבטח את מסיבת הנובה, ונרצח באירועי ה-7 באוקטובר. את הגינה הקימו התלמידים לזכרו, ומתוצרתה נהנית קהילת ביה"ס במשך השנה.
במהלך הביקור התקיים שיח עם הצוות החינוכי בבית הספר וכן פאנל הורים ובוגרים שהציג את הפעילות בתכנית מסעות של אגף שחר. מטרת התכנית היא פיתוח חוסן בקרב התלמידים. הם יוצאים ל- 3 מסעות ומבלים כ- 4 ימים בשטח במהלך שנה. בוגרי התכנית הציגו את חוויותיהם במהלך המסעות ואת מה שהם לקחו עימם מתכנית להמשך הדרך. דוגמה זו ממחישה את הקשר החם והמשמעותי שמוביל ביה"ס, עם בוגריו.
מנכ"ל אורט שיתף: "המסירות האמיתית לעבודתכם היומיומית עם התלמידים והדרך שבה הם מטפחים קשר חם ומשמעותי עם בוגרי בית הספר, ראויה להערכה. ההתלהבות הזו, היא המנוע שמקדם את התלמידים להצלחה והסיבה שבגללה בוגרי בית הספר חוזרים, לקחת חלק בעולם החינוך וללמד שם".
הביקור הסתיים בביצוע מרגש במיוחד לשיר "רק בגלל הרוח", ע"י תלמידי בית הספר, בהם תלמיד חינוך מיוחד, שניגן על פסנתר. שם השיר הפך להשראה שליוותה את יום הביקור.