עשרות יוזמות חינוכיות של רשת אורט מעוררות ענין רב בביאנלה הבינלאומית למעצבי חדשנות בחינוך

לראשונה ארחה ישראל מפגש בהשתתפות כ-300 נציגות ונציגים מ-48 מדינות השותפות בפרויקט Education 2030 לפיתוח עתיד החינוך. הביאנלה – היריד הבינלאומי למעצבי חדשנות בחינוך של הפורום העולמי – חינוך 2030 לשנת 2022 התקיים השנה במשך שלושה ימים בבניני האומה בירושלים, לאחר שנתיים שלא התקיים במתכונת זו בשל הגבלות הקורונה. מטרתו להפנות זרקור לעשייה חינוכית חדשנית ופורצת דרך של מורות ומורים, מנהלות ומנהלים ומערכות חינוכיות, יזמות ויזמים בארץ ובעולם, בשדה ובמחקר.

כחלק מתכני היריד, הציגה לאורך שלושת הימים רשת אורט ישראל, כרשת החינוך הגדולה בישראל, עשרות תכניות; פרויקטים ומיזמים פורצי דרך; שפותחו בשנים האחרונות ע”י צוותי פיתוח חינוכי ברשת, צוותים חינוכיים בבתי הספר ותלמידים, וזכתה להתעניינות רבה מצד באי היריד ואנשי חינוך בארץ ובעולם.

רשת אורט בסקירת האיחוד האירופאי במושב נעילת היריד

שרת החינוך, ד”ר יפעת שאשא ביטון, פתחה את האירוע בדברי ברכה למשתתפי ואורחי היריד ביניהם: סגן שר החינוך, מאיר יצחק הלוי; מנכל”ית משרד החינוך, דלית שטראובר; ראש עירית ירושלים, משה לאון ואנדראס שלייכר, ראש אגף החינוך ב-OECD. בדבריה הדגישה את שיתוף הפעולה והידע החינוכי שחולקת ישראל עם מדינות אחרות למען ביסוס מערכות חינוך רלוונטיות לעתיד התלמידים וכן את השינויים המתבקשים שעל ההנהגות החינוכיות במדינות השונות להוביל. רשת אורט ישראל מובילה בשנים האחרונות שיתופי פעולה רבים בעולם החינוכי בשדה החינוכי בדגש על מדע וטכנולוגיה; מכשירה קבוצות מורים ומנהלים; שותפה להובלת פרויקטים מגוונים ומייצאת ידע חינוכי.

ביריד אותו פקדו אלפי מבקרים הוצגו יוזמות מעצבות עתיד, החל משלב החזון ועד לשלב היישום ונבחנת השפעתן הלכה למעשה על החינוך, ובכך על שאר מערכות החברה. מתחם היריד כלל מרחבים שונים לעיצוב עתיד, מרחבי פעילות, הרצאות, הופעות, עמדות מציגים ודוכנים דיגיטליים. היריד פעל באופן היברידי, ובמקביל שילב חוויה דיגיטלית לצד פיסית – הרצאות, סדנאות, מפגשים והתנסויות שונות. יזמים, ארגונים ומוסדות חינוך הוזמנו כאמור להציג מיזמים פורצי דרך במרחבים השונים.

נוכחותה של רשת אורט ישראל כארגון משמעותי בעיצוב פני החינוך בישראל, הורגשה מאוד.  23 בתי ספר מרשת אורט ישראל הציגו מיזמים שונים בתחומי STEAM, קהילה וחברה, המדגימים חדשנות חינוכית מערכתית מולטידיסיפלינארית. בנוסף הציגה הרשת במתחם מושקע ומעוצב תחת הכותרת Future Ready, פעילות אינטראקטיבית והזמינה את הקהל להדגמות וסימולציות של פרויקטים חדשניים שונים אותם מובילה הרשת כמו: המודל ההוליסטי, מיזמים ותכניות במסגרת לימודי iSTAEM שפותחו במנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה של הרשת, יוזמות חברתיות של שומרי מסך ואורטוב ועוד. אורחי המתחם של אורט נפגשו עם תלמידים, מורים ומובילי יוזמות ומהם שמעו והתנסו בפרויקטים השונים.

תא”ל במיל. מיקי בר, יו”ר דירקטוריון אורט ישראל במתחם Future Ready של רשת אורט ישראל
מתחם Future Ready של רשת אורט ישראל
מתחם Future Ready של רשת אורט ישראל
מתחם Future Ready של רשת אורט ישראל

לקראת האירוע התגייסו עשרות תלמידים, צוותי חינוך וכן צוותי מטה ופיתוח ברשת, לתכנון ולהכנת המתחם והדוכנים לטובת הצגה מיטבית של פרויקטים פורצי דרך מבית אורט, בפני באי היריד. תלמידים ומורים מהרשת הוזמנו אף להוביל ולהנחות פאנלים ומפגשים שונים במהלך שלושת הימים. תלמידי אורט בוים רוגוזין קרית גת הציגו את מיזם למידה בחשיכה – לימוד מערכת צירים באמצעות שימוש בהדפסות תלת מימד אותה פיתחו עבור לקויי למידה.

גיתית רון, המנהלת הפדגוגית בביה”ס שיתפה: “הכל התחיל כשתלמידי שכבה ח’ שמו לב שלחברתם לספסל הלימודים יש אתגר בלימוד מערכת הצירים כיוון שהיא לקויית ראייה. הם ניסו למצוא פתרון שיעזור לה וככה נוצרה מערכת הצירים. במערכת הצירים יש המחשה של למידה באמצעות מערכת צירים פיזית שתוכננה ומודלה והודפסה במדפסת תלת ממד על ידי תלמידים ומורים על מנת לסייע לתלמידים בעלי לקויות ראייה בהמחשת מושגים מתמטיים ותכונות כמו ציר המספרים, פונקציות. הלוח המודפס מאפשר לתלמידים בעלי לקות ראייה או לקות למידה שזקוקים להמחשה פיזית ללמוד נושאים שונים במתמטיקה דרך חוש המישוש. על הלוח מודפס תבליט של מערכת הצירים, התלמידים בעזרת האצבעות מרגישים את השנתות ומסמנים את הנקודות באמצעות סיכות ואת הפונקציות בעזרת חוט או גומייה. התהליך כולו נעשה בעבודת צוות של נבחרת המייקרים, התלמידה, צוות חדשנות בית ספרי והמורה המלווה. במהלך העבודה נעשו צעדים  בהם: תכנון, מידול, הדפסת אב טיפוס והדפסה מוצר מוגמר”.

מתחמי רשת אורט ישראל זכו כאמור להתעניינות רבה ולמבקרים רבים, ביניהם אנשי תקשורת מהעולם, מכובדים ונושאי תפקידים בכירים בזירה החינוכית בישראל, באיחוד האירופאי ובעולם. פיטר מהיסטו נציג ה-OECD שריכז בכנס את רשמיו לטובת דיווח לכלל משתתפיו, הקדיש תשומת לב והביע עניין רב במיזמים של תלמידי אורט. הטלויזיה הקוריאנית שבימים אלו מצלמת סרט תיעודי לרגל 16 שנים לכינון יחסי קוריאה ישראל, ראיינה תלמידים ובעלי תפקידים מאורט לטובת הסרט.

שרת החינוך, ד”ר יפעת שאשא ביטון, שסיירה בין הדוכנים התעניינה בפרויקטים השונים בינהם שומרי מסך של אורטוב ו-SELGALOVSKI מאורט סינגאלובסקי ת”א. עוד במסגרת הביאנלה התקיים גמר ההאקאתון הארצי בוחרים בריא. בו הציגו בתי הספר לכלל אורחי הכנס את יוזמתם החדשנית בתחום הבריאות. בתחרות המיזם החדשני לשנת תשפ”ב, זכה מחוז חיפה במקום הראשון עם המיזם של תלמידי אורט גרינברג טבעון -rainbowx.

שרת החינוך מתעניינת במיזם SELGALOVSKI של אורט סינגאלובסקי בת”א
פיטר מהיסטו נציג ה-OECD במתחם אורט
פיטר מהיסטו נציג ה-OECD במתחם אורט
תלמידי אורט קרית טבעון במקום הראשון בתחרות המיזם החדשני בתחום הבריאות
שרת החינוך עם תלמידי תכנית שומרי מסך של אורטוב
הטלוויזיה הקוראינית מראיינת את שרון גרינברג, ראש מנהל מחקר ופיתוח והכשרה ברשת אורט
הטלויזיה הקוריאנית מראיינת את תלמידות אורט גן יבנה
צוות הטלויזיה הקוריאנית עם תלמידי אורט
נבחרת אורט סינגלובסקי בת”א מציגה את מיזם SELGALOVSKI
נבחרת אורט בוים רוגוזין קרית גת מציגה מיזם מייקרס: לומדים בחשיכה
מיזם אנחנו התקשורת של אורט כרמים בכרמיאל
תלמידים מאורט רבין גן יבנה, אורט בן גוריון עפולה, ואורט לבוביץ בנתניה מציגים מיזמים של תכנית שומרי מסך בהובלת אורטוב
תלמידי אורט מציגים יוזמות מובילות בפרויקט שומרי מסך של אורטוב
תלמידי אורט פסגות כרמיאל מציגים את פרויקט iSTEAM
אורן למדן מאורט קרית טבעון מדגים למידה באמצעות אנלוגיות
צוות המודל ההוליסטי של אורט בהדגמה אינטראקטיבית
סימולציה אינטראקטיבית של המודל ההוליסטי
תלמידות אורט עירוני ד’ במודיעין מציגות את מיזם “חום לכלבים”
נבחרת מאורט ע”ש אריה מאיר בקרית גת מנחות מושב באנגלית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *