כחלק מהיערכות צוותי ההוראה לפתיחת שנת הלימודים תשפ”א ובצל אירועי הקורונה, התקיים לאחרונה במרכז למחקר ופיתוח ולהכשרה ע”ש מושינסקי ברשת אורט, מפגש הכשרה למנהלי בתי ספר ברשת מהמגזר החרדי. את המפגש יזם והוביל, מיכאל ליבוביץ, מנהל המגזר החרדי במנהל לחינוך ותפעול ברשת אורט בשיתוף צוות המנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה באורט.
המפגש התקיים בתקופת “בין הזמנים”. בעולם הישיבות, מחולקת שנת הלימודים לשלושה זמנים רציפים. מבין שלושת תקופות “בין הזמנים”, הבולטת ביותר היא התקופה שבין תשעה באב וראש חודש אלול. השנה צפוי המגזר לחזור לשיגרת הלימודים בתום תקופה זו, על רקע התפשטות נגיף הקורונה. בתוך אי וודאות זו, הפוגשת את המגזר החרדי ביתר שאת ונוגעת להיבט האמוני, לאורח החיים, למחסור חמור בתשתיות ונגישות וכן בדילמות שונות הנוגעות להכשרת סגלים, נראה כי אין בית שהקורונה לא פגעה בו והפכה את מציאות תלמידי המגזר החרדי ומשפחותיהם ליותר מורכבת.
בתום סבב היכרות קצר, הוביל יואל רוטשילד, סמנכ”ל וראש המנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה באורט, דיון בו שיתפו מנהלים תובנות, הצלחות ואתגרים מתקופת הקורונה. את דבריו פתח בהדגמת שיעור מרחוק של פרשת שבוע, עפ”י עקרונות למידה מרחוק, למידה מהבית ולמידה היברידית. עם פרוץ הנגיף, התקיימו רוב הלימודים במגזר החרדי מרחוק באמצעות הטלפון ואפליקציית ווטצאפ. נדמה כי לחשיפה לנגישות טכנולוגית זו ערך רב עבורם עם השלכות ארוכות טווח לאורח החיים היהודי. יותר מתמיד נדרשים כעת מנהלי בתי הספר וראשי הישיבות לחשיבה יצירתית וגמישה.
בהמשך, שיתפו חלק ממנהלי בתי הספר בחוויות מהתקופה וסיפרו על התמודדות המגזר עם המציאות החדשה. כך לדוגמה רב המכון חסידי טכנולוגי – אורט חב”ד צפת, הציג שיתוף פעולה מעניין עם אורט מעין חי- ישיבטק ברחובות ודיאלוג למידת עמיתים שהתפתח בעקבותו.
שגיא בן בסט, מפתח ומטמיע חדשנות במכון לחדשנות במנהל למו”פ ולהכשרה, העביר למנהלים סדנה בנושא פלטפורמות א-סינכרוניות וסינכרוניות בדגש על כלי גוגל. יעל ברק-מלמה, מנהלת תכניות הכנה לחיים, במנהל למו”פ ולהכשרה, העבירה הרצאה בנושא מסוגלות תעסוקתית בעת הזאת, תוך התייחסות להכנה לחיים, מיומניות נדרשות כמו ניהול זמן, חינוך פיננסי, יזמות וחוסן נפשי וכלכלי.