מבן גוריון ועד AI – תלמידי אורט מרגשים בייצור חנוכיות המספרות סיפור ישראלי של תקומה וחדשנות

בשנות ה-60 יוצרו חנוכיות ע”י תלמידי ומורי רשת אורט ישראל והוענקו לתורמים, ראשי המדינה וראשי ערים. החנוכיות הייחודיות של אורט, בהן דמויות לוחמים הנושאות כידונים ומגינים, עוצבו בהשראת האמן הנס טפיך (1904-1983). שתיים מהן הן חלק מאוסף פרטי מרשים של חנוכיות שיוצרו בישראל בעשורים הראשונים למדינה ואף לפני קום המדינה, של זאב זליג, יועץ בנושא מחלות נדירות, אספן אומנות וחבר באסיפה הכללית של אורט. האוסף הפרטי שבביתו מונה למעלה מאלף חנוכיות שונות ומעוצבות בהן פריטים שמקורם בבצלאל, אופנהיים ונורדיה וכאמור גם החנוכיות שיוצרו באורט.

חנוכיה נוספת מסדרת הייצור הזו, נמצאת בצריף בן-גוריון בו נמצא אוסף חנוכיות שקיבל בן-גוריון מאנשים או מגופים שונים. את החנוכיה בעלת דמויות המכבים, קיבל בן גוריון מתלמידי בית הספר אורט בתל אביב בשנת 1968, עם ההקדשה: "לידיד אורט, דוד בן-גוריון, מאורט ישראל". תלמידי בית הספר אורט יצרו חנוכיות דומות גם לעצמם, ובבתים רבים בישראל ישנה חנוכיה דומה לזו של בן-גוריון.

באופן מרגש וסימלי, בחר מנכ"ל הרשת, רז פרויליך, לברך השנה את עובדי הרשת לחג החנוכה ביכולת "לשמור על החלום, לשמור על הזהות, ולדעת בכל רגע מהו המחיר ומהי המשמעות". הוא עשה זאת באמצעות שני סיפורים היסטוריים על דוד בן גוריון. "לפעמים שני סיפורים היסטוריים מצליחים לחדד יותר מכל הרצאה תיאורטית, חזון, זהות ומנהיגות. דוד בן גוריון משאיר לנו שני סיפורים כאלה, שכל אחד מהם מלמד שיעור עמוק, וכשמעמידים אותם זה לצד זה, הם הופכים למצפן אמיתי לעשייה החינוכית. שתי תמונות מנהיגו ת של בן גוריון: כמה עולה חלום ומהו עם אחד."

מאז ועד היום, השתכללו הטכנולוגיות והתנאים, ובהתאמה החנוכיות, שמעוצבות ע”י תלמידי אורט. השנתיים האחרונות הביאו עימם כניסה מואצת של טכנולוגיות AI, לצד טלטלות שחוותה החברה הישראלית באירועי מלחמת חרבות ברזל, שהשפיעו על הנרטיב הישראלי ועל התוצרים.

באורט מגשימים בנהריה מתקיימת מידי שנה תחרות חנוכיות ממוחזרות. בשנה שעברה בלטה חנוכיה אחת מרגשת במיוחד שהכינו תלמידי ט' עם מחנכם, תום דהן. בחנוכיה הזו קבועים קנים הנושאים את שמות הנופלים במלחמת חרבות ברזל והשמש מוקדש לשלושה נופלים בני העיר נהריה, סג"ן אדר בן סימון ז״ל, מור טרבלסי ז״ל ויוראי כהן ז״ל. תמונת החנוכיה התגלגלה לידיה של אמו של מור הי"ד. האם תכננה לא להדליק באותה שנה את נרות חנוכה, אך מראה החנוכיה גרם לה להרגיש כי קיבלה מסר מבנה והיא שינתה את כוונתה. את נרות חנוכה היא תדליק השנה בחנוכיה שבנו התלמידים, ושהוענקה לה ע"י מנהלת בית הספר, גילית יצחקי. תמונת החנוכיה הגיעה גם לאמה של אדר הי"ד, שביקשה לתרום לביהס חנוכיה גדולה שהכין אמן לזכרה של אדר. באורט מגשימים אימצו באהבה את החנוכיה והכריזו על תחילתה של מסורת הדלקת נרות חנוכה בחנוכיה הזו, לצד חנוכיות נוספות המייצגות המשכיות ותקווה. ואכן השנה, ארז, אביה של אדר ואביב, אחיה התאום, הגיעו בערב נר ראשון להדליק נר ראשון בחנוכיה המפארת את ביה"ס. במהלך תחרות הכנת החנוכיות שהתקיימה השנה, בחרו תלמידי כיתה ח' להקדיש את חנוכיית הכיתה למחנכת הכיתה קורל, שחובקת בימים אלו את תינוקה הרך. המחווה החמה והמרגשת יצרה רגע מיוחד של קשר, הכרת תודה וחיבור בין התלמידים למחנכת, המשקפים את הערכים המובילים בעשייה החינוכית בבית הספר: נתינה, יצירתיות, רגישות ואכפתיות.

בשנתיים האחרונות הובילה רשת אורט התנסות בלמידה המותאמת לכניסת טכנולוגיות בינה מלאכותית אל מרחבי הלמידה, לא רק כידע תיאורטי בלבד, אלא ככלי יצירתי, יישומי ומשמעותי בידי תלמידים. תלמידי מגמת הנדסת תוכנה וחשמל באורט קריית ביאליק, בנו חנוכייה חכמה המבוססת על אלגוריתם שפיתחו בעצמם, שממחישה היטב את המגמה: למידה שבה תלמידים אינם רק משתמשים בטכנולוגיה, אלא מבינים אותה לעומק, מתכננים אותה ומיישמים אותה בהקשר תרבותי וערכי. החנוכייה, שמזהה באמצעות ראייה ממוחשבת כמה נרות יש להדליק לפי מספר האצבעות המוצג לה, מחברת בין ערכים ורוח לחדשנות עכשווית, ומדגימה כיצד AI הופך לכלי חינוכי שמפתח חשיבה אלגוריתמית, יצירתיות ויכולת פתרון בעיות, כחלק בלתי נפרד מחוויית למידה חדשנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *