כל התכניות

אחריות חברתית ותרומה לקהילה, חיים משותפים, חיזוק הקשר הבין דורי, העלאת המודעות לאיכות הסביבה וקיימות, חיים משותפים ועוד

אחריות חברתית ותרומה לקהילה, חיים משותפים, חיזוק הקשר הבין דורי, העלאת המודעות לאיכות הסביבה וקיימות ועוד, הם נושאים חברתיים שעומדים בראש סדר היום הציבורי בישראל, ונוגעים בערכים המרכזיים המובילים את רשת אורט ישראל.

מחלקת אורטוב מפתחת ומובילה תכניות, המבוססות על איגום משאבים ושיתוף פעולה כלל רשתי. לצורך כך אנו מובילים תכניות ייחודיים בפריסה ארצית, המוטמעים במספר גדול של בתי ספר של הרשת. התכניות כוללים תכנית הכשרה, ליווי מקצועי מתוך ביה”ס ומחוצה לו, והיכרות עם קבוצות הפועלות בבתי הספר האחרים.

עם פרוץ משבר הקורונה במרץ 2020 לקח על עצמו צוות אורטוב במינהל לחינוך ותפעול לסייע לבתי הספר בתחום החוסן והאקלים המיטבי, בתחום המעורבות החברתית כחלק מהערבות ההדדית והאחריות החברתית, שנדרשה בתקופה זו וכתמיכה בבתי הספר להשלמת מחויבות התלמידים לתוכנית התפתחות אישית ומעורבות חברתית. תכניות רבות הותאמו לתנאים המשתנים ובנוסף, התבצע איתור קבוע של צרכים בקרב מנהלים ובעלי תפקידים, ובהתאם להם הוצעו מענים ברמה רשתית ובית ספרית:

  • חוסן ואקלים מיטבי – מערך הסדנאות וההפעלות עודכן והוצע באופן קבוע לבתי הספר תוך התאמה למציאות החדשה. הפעילויות קובצו לחוברת ייעודית לבתי הספר וכללו השתלמויות בהיקף ארצי ופנים בית ספרי. שאלון האקלים המקוון, הותאם למציאות הקורונה ותוצאותיו היוו בסיס לבניית תכנית עבודה בית ספרית מבוססת נתונים (השאלון תורגם גם לשפה הערבית. מצ”ב השאלונים).
  • פיתוח תכניות וערכות משחקי חברה והפגה – ערכה למחנכים, ערכת עידוד בבידוד, הצעות מפורטות למתווה החברתי, פעילות הפגה לחדרי מורים לסיום המחצית. הערכות שהותאמו ללמידה וירטואלית ופיזית כאחד  חולקו לבתי הספר ונתנו מענה לשיעורי מחנך, לפעילויות הפגה, לשיעורים פרטניים ולתקשורת בלתי אמצעית בין מורים לתלמידים.
  • סדירויות – תכנית מפורטת של המלצות לסדירויות, גיבוש אמנה כיתתית והקמת קבוצת נאמני קורונה לקראת החזרה לביה”ס לאחר הסגרים.
  • מעורבות חברתית –  אחת הדרכים לפתח חוסן הינה עשייה למען האחר. לאור תפיסה זו עודדנו את בתי הספר לשלב את לתלמידיהם במגוון תפקידים במערך הבית ספרי ובחיבור לקהילה.תכניות אורטוב, שמופעלות זה למעלה מעשור עבור קהלים שונים, הותאמו לפלטפורמה הווירטואלית ואפשרו לתלמידים מכל בתי הספר ברשת להתנדב באמצעותן. כדי לסייע לרכזים בהפעלת התוכניות, גובשה בכל תכנית קבוצת מנהיגות, שמסייעת בתקשורת בין בתלמידים לבין עצמם, מקדמת יוזמות ופורת קשיים נקודתיים, שמתגלים בעקבות הרחוק והסגרים.
  • פעילויות חווייתיות – פעילויות מעוררות עניין מתקיימות על בסיס חודשי, כדוגמת מרוצים וירטואליים, הקאתונים, תחרויות סרטונים, שמאפשרות השתתפותם של תלמידים רבים ותורמות להגברת המורל ולהעמקת תחושת השייכות של התלמידים.
  • מתן מענה לצרכים ייחודיים – כדי לסייע לרכזים להתמודד עם סוגיות שונות בתחום החינוך החברתי הוקמה קהילת רכזים פעילה, שמקיימת מפגשים וירטואלים ללמידה משותפת ותמיכה הדדית.
  • לקראת היבחנות – בעקבות אתגר ההיבחנות בפלטפורמה וירטואלית- פיתחנו ערכה של מערכי שיעור למורים ולתלמידים, שעוסקת בהיבטים ההתנהגותיים, הרגשיים והמוסריים של נושא ההיבחנות וטוהר הבחינות. הפצת הערכה לוותה במפגשי הדרכה לרכזים ולבעלי תפקידים.

ברבות מהתכניות מתקיים שיתוף פעולה עם גופים וארגונים נוספים התורמים ידע ומשאבים. תכניות אלו בנויים במתכונת תלת שנתית במסגרתה יכולים המשתתפים לעבור הכשרה כמדריכים וחונכים ולהוביל הלכה למעשה את תכנית ההכשרה לתלמידים חדשים.

ניוזלטר אורטוב 2021

ליצירת קשר עם צוות אורטוב