בשנים האחרונות חלה תנופה בהטמעת הוראה ולמידה בדרך החקר. בכיתות רבות החקר מתבצע באופן “טכני” ושטוח, אך היבטים עמוקים ומהותיים יותר אינם מתרחשים ומקשים על יכולת העברה של לומדים. אחת הסיבות ללמידה מכנית ורדודה של תלמידים נעוצה בהעדר עיסוק בתהליכי למידה ברמת הַמֶטָה כמו: מטה-קוגנציה והכוונה עצמית בלמידה. באורט אפיקים, היחידה לפיתוח מקצועי לעובדי/ות הוראה ומנהל במנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה ברשת אורט, הרימו את הכפפה ולקראת שנת הלימודים תשפ”א יתקיים הקורס הראשון בתכנית אורט אפיקים אקדמיה, להעמקת תהליכי הוראה-למידה של חשיבה מסדר גבוה בשיתוף מיטב חוקרי החינוך בישראל.
הקורס הראשון, העוסק בהעמקת תהליכי הוראה-למידה של חשיבה מסדר גבוה וחקר במדעים ובהיסטוריה, באמצעות כלים של מטה-קוגניציה וויסות עצמי בלמידה, יוצא לדרך בהובלתן של פרופ’ ענת זהר מהאוניברסיטה העברית, ד”ר טובה מיכלסקי מאוניברסיטת בר-אילן ופרופ’ יהודית וינברגר מסמינר הקיבוצים.