רשת שהיא משפחה – שמונה בתי ספר פתחו שעריהם ללמידה בתוך הרשת במיזם לומדים ומלמדים

צוות המנהל לחינוך ותפעול ברשת אורט מוביל בשנים האחרונות תהליכי עבודה ולמידה שיתופיים של השדרה הניהולית בבתי הספר במטרה להעצים את עבודת הניהול וכן להגביר את תחושת השייכות לרשת ובעיקר את הרצון ללמוד ולשתף. חודש מרץ עומד בסימן מיזם מנהיגות רישתי ייחודי – בתי ספר לומדים ומלמדים, אותו יזם והוביל המנהל לחינוך ותפעול באורט, כחלק מתהליכי למידה וצמיחה שמקדמת הרשת, במסגרת מעגלים וקהילות מנהלים ומורים בתחומים שונים. שמונה בתי ספר בהם מתקיימת עשייה ייחודית בתחומים שונים, יארחו עשרות צוותי ניהול מבתי הספר באורט ללמידה רשתית ושיתופית על הנושא אותו בחר ביה”ס המארח להציג. בכל בתי הספר המארחים יתקיים שיח מרתק, מעורר מחשבה והשראה לאורחים ולמארחים.

 

ההנחה היא שבאמצעות היכרות, חשיפה ורצון להרחבת הדעת ולמידת עמיתים, מתאפשר למנהלים להכיר בצורה אינטימית יותר שינויים ברי שכפול שהוטמעו בבתי הספר בתקופה האחרונה. נעשתה עבודה מאומצת לקידום למידה רשתית בשני ערוצי עבודה, כבסיס ללמידה משמעותית: מנהלי בתי ספר מארחים ללמידה ולשיתוף רשתי ומנהלי בתיה”ס מובילי סדירויות רלוונטיות.

תימורה שירי, סמנכ”ל וראש מנהל חינוך ותפעול ברשת שיתפה: “תודה גדולה לכל הצוותים המארחים. התודה היא גם לאורחים על ההקשבה והשיתוף ועל התחושה שיחד יש לנו עוצמה רבה וכוחנו ביכולת לשאוב אחד מהשני השראה ומוטיבציה. זוהי דוגמה נפלאה לכוחה של למידת עמיתים ולחשיבות שיתוף הפעולה בין בתי ספר לקידום החינוך. “

סבב המפגשים החל בביקור מנהלי ומנהלות האולפניות ברשת אורט באולפנית אורט טבריה, ביקור שעסק בנושא מסע הבנות. אולפנית אורט טבריה שוכנת בעיר טבריה ובה לומדות כ- 800 תלמידות מרקע דתי מגוון, המגיעות כמחציתן מהעיר טבריה והמחצית השניה מכל רחבי צפון הארץ. הראיה של החינוך באולפנית הינה ראיה הוליסטית ומכילה. באולפנית מסלולי לימוד מצטיינים בקודש ובחול והלימודים משלבים פעילויות חוץ בית ספריות רבות.

המפגש השני התקיים באורט מתיבתא בית שמש. אורט מתיבתא בית שמש היא ישיבה קטנה, ללא תנאי פנימייה, ששמה דגש רב על לימודי קודש יחד עם עשיית חסד. בנוסף, התלמידים לומדים מספר מקצועות חול ובסיום לימודיהם זכאים לתעודת בגרות מלאה של משרד החינוך. הלימודים בישיבה מתקיימים מתוך יראת שמים, אהבת תורה וחברותא.

בביקור השתתפו מנהלי בתי הספר של אורט מהפזורה הבדואית שלמדו את מתכונת הלמידה בחברותא בעזרת הצוות המארח בדגש על התמודדות ושילוב תלמידים בעלי נקודת פתיחה עם פער לימודי משמעותי.

באורט בית הערבה עסק הביקור באקלים חינוכי מיטבי. צוות בית הספר הציג את מודל חמשת המימדים בעזרתו הצליח ביה”ס לשפר את אקלים בית הספרי ולהטמיע תרבות ארגונית חדשה. עוד הוצג השימוש בשאלונים ככלי ליצירת תכנית לביסוס תרבות ארגונית של סדירויות ויצירת שפה אחידה.

אורט חולון פתח שעריו למנהלים ברשת בביקור שעסק בחדשנות פדגוגית טכנולוגית ומצוינות. במהלך הביקור המרתק הציג הצוות יישומים של בינה מלאכותית המשולבים בלמידה, בסדרת הרצאות מעוררות מחשבה וסדנאות מעשיות שעסקו במצוינות, ובפרויקטים חדשניים בבינה מלאכותית וחדשנות פדגוגית. בסוף הביקור התקיים דיון מעמיק וסיכום של הנושאים שהוצגו.

באורט גוטמן נתניה התמקד הביקור בשילוב תלמידים תקשורתיים. מנהלי בתי ספר המתארחים זכו לפגוש צוות מקצועי ומחויב, שמוביל ביד רמה וברגישות קהילה מיוחדת, שרואה במוריהם מנטורים וזוכה לקבל כלים והזדמנויות להשתלבות מלאה בחברה. ביה”ס בשיתוף מחבק עם בני משפחתו של איתי חן החטוף, ובוגר ביה”ס, הפך למרכז פעילות הסברה להשבתו.

טל בר, מעוז מנהלת בית הספר, שיתפה: “שמחנו לשתף מהידע והניסיון שהצטבר אצלנו בשנות העבודה עם הילדים המיוחדים על הרצף האוטיסטי (9 מחזורים סיימו ז’ עד י”ב), וראינו שכל האורחים יצאו עם טעם של עוד! תודה לכולם על המילים הטובות”.

יום לאחר הביקור הותר לפרסום כי איתי נרצח באירועי ה-7.10. וגופתו נחטפה ע”י החמאס לעזה. מנהלי בתי הספר המבקרים שזכו לחוות מקרוב את רוח הירתמות ביה”ס לנושא, קיבלו את הידיעה בצער רב. תימורה שירי, סמנכ”ל וראש מנהל מח”ת שיתפה: “טל יקרה וקהילת אורט גוטמן כולה, ביקרנו רק אתמול בביה”ס, נחשפנו למגע האישי והאנושי בכל פרט ופרט ולתחושת המשפחה. טעמנו גם מהעוגיות הקסומות שנטעו בנו תקווה רבה. מאמינה שבכוחות המיוחדים שלכם ושל היחד הזה שלכם ושלנו, יירקם גם המתכון ותעצומות הנפש ליום המחר ולאלה שלאחריו.”

הביקור הבא התקיים באורט אבין בר”ג והוא עסק בחדשנות חינוכית ופדגוגית ובעולם ההוראה העתידי תחת הכותרת “הצצה לעתיד באורט”. מנהלי בתי ספר האורחים הוזמנו לבחור מראש סדנאות המעניינות אותם בנושא חדשנות בהוראה, המדגימות הוראה חוויתית רלוונטית וחדשנית. בהמשך התקיים פאנל בנושא שילוב AI בהוראה, בו התעורר שיח מעמיק בדילמות כגון הוראה דיגיטלית, שוויון מגדרי במקצועות המדעים והטכנולוגיה, כניסת טכנולוגיות ה-AI לכיתת הלימוד ושילוב של הסמכות הייטק במסגרת תכנית אורט Future Ready שמוביל המנהל למחקר ופיתוח באורט.

באורט רונסון עוספיה התמקד הביקור באקלים חינוכי ומיטבי והאופן בו רותמים את הצוות לשיפור תהליכי אקלים. במפגש המרגש והמרשים נפגשו המנהלים המתארחים תלמידים, אנשי צוות ומנהלת בית ספר, הפועלים כולם יחד בהרמוניה מופתית על מנת לקדם תהליכי אקלים בבית הספר. כדי לחוות את התהליכים הוזמנו האורחים לסייר במרחבי בית הספר המדגימים פעילות אקלים משובחת.

מנהלת בית הספר, סנא אבו רוכון, שיתפה בתובנה אישית חשובה לפיה “כל הצלחה מתחילה במערכות יחסים טובות. כדי שדברים יתקדמו יש להשקיע במערכות היחסים.”

הביקור האחרון התקיים באורט האומנים ע”ש יוסי בנאי ברמלה. הביקור עסק בנושא “צומחים ויוזמים מאתגרים” והתמקד בחיזוק יוזמות שצמחו מתוך חוזקות שהתגלו בשגרת חירום, פותחו כמודל ומוטמעות בשגרת קבע בבית הספר.

הביקור החל בהצגת חזון בית הספר וסיור במרחביו. האורחים ביקרו במעבדות המטופחות, בחדר המורים ובמספר חללי עבודה מגוונים שמשקפים את התפיסה הפדגוגית. ביה”ס הציג ייחודיות במספר שיעורים חוויתיים של למידה אחרת: בחממה עם רואן, אלופי המשוואות עם הילה ורן ודינמיקלאס עם אורית ועם שחר.  עוד הודגמו תהליכי חדשנות הכוללים למידה מתוך בחירה בהעשרה במערכת השעות, מיזם “סינגולרי” והוראה רב תחומית לצד פעולות לחיבור קהילת בית הספר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *