צבי פלג, מנכ”ל אורט ישראל בליווי מטה הרשת בביקור בבתי הספר של הרשת בעיר לוד

מנכ”ל רשת אורט, צבי פלג, בליווי מטה אורט, הגיע לביקור בעיר לוד שם סייר בשלושה בתי ספר של הרשת: אורט תעשייה אוירית בלוד, ביה”ס הערבי למדעים והנדסה אורט לוד והקריה למדעים ולמנהיגות אורט לוד. אל הביקור הצטרפו מנכ”ל אורט הנכנס, רז פרויליך; פרופ’ שמריהו עוז, חבר דירקטוריון אורט; ראש עיריית לוד, יאיר רביבו ובכירים נוספים ברשות המקומית. פלג זכה לחיבוק חם במהלך הביקור מהשותפים לעשייה בעיר לוד ובתעשייה האוירית ולהוקרה על תרומתו הרבה לשגשוג בתי הספר ולקידום תלמידי העיר לוד ובכלל.

תיכון ומכללה אורט תעשייה אוירית בלוד

הביקור נפתח בתיכון ומכללה אורט תעשייה אוירית בלוד, אליו הצטרפו גם סמנכ”ל ההון האנושי בתעשייה האוירית, ניר רייס ונציגי משרד העבודה, בהצגת תמונתו החינוכית של בית הספר ע”י מנהלת בית הספר, רוית כהן. אורט תע”א שוכן בתוך מתקן של התעשייה האווירית, ומתפקד כבית ספר מקצועי של משרד העבודה ומכללה של משרד החינוך, בתפעול וחינוך של רשת אורט ישראל. מידי בוקר פוקדים את שעריו תלמידים המגיעים אליו מרדיוס של עד 40 ק”מ, רובם מערים מרכזיות כמו: לוד, רמלה, פ”ת, ראש העין, מודיעין, אור יהודה, ראשל”צ, יהוד ועוד. מיקום בית הספר בתוך מתחם מפעלי התעשייה האווירית מעניק ללומדים בו יתרונות רבים. כמפעלים עתירי ידע וטכנולוגיה, תע”א מאפשרת לתלמידי בית הספר לעבוד במפעליה במהלך הלימודים בעמדות עבודה טכנולוגיות מתקדמות והם נחשפים להרצאות ולהדרכה ממיטב מומחי המפעל.

מלחמת חרבות ברזל חייבה הערכות שונה בניהול שיגרת בית הספר. המחנכים בשיתוף היועצות יזמו קשר עם התלמידים, הובילו מפגשים כיתתיים מקוונים, דאגו לעזרה ממורים מקצועיים בהתאם לצורך. גם הצוות החינוכי זכה לתמיכה – כל אחד מהם זכה לשיחת טלפון אישית ממנהלת ביה”ס לבדיקת מצבו האישי, ובהמשך נשלח שי לשבת והתעניינות שוטפת לשלום ילדים וילדות מגוייסים, בעלים במילואים וכו’. צוות ביה”ס קיים מפגשים מקוונים לשיח, שיתוף ואוורור, התקיימו מפגשי הנהלה, מפגשי צוות מקצועיים וגם שיח רגשי בהובלת צוות הטיפול. גם השתלמות בית ספרית התקיימה כמתוכנן באופן מקוון. החזרה ללמידה היברידית, נעשתה בהדרגה לפי שכבות, ובתחילת חודש ינואר חזרו רוב התלמידים ללמידה פרונטלית, בתחילה בהיקף של 6 שעות ואח”כ למערכת רגילה. צוות בית הספר הקפיד על טיפוח הקשר עם ההורים באיגרות שנשלחו לעדכון שוטף ושיתוף, התקיים מפגש מקוון של הורי ביה”ס בהנחיית פסיכולוגית ביה”ס ומדריכת יועצות.

בביה”ס פועלות מגמות המכשירות את התלמידים לטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחומי התעופה בדגש על ההקשר לתע”א בשיתוף הפיקוח של משרד העבודה ונציגי תע”א. בוגריו בעלי תעודת בגרות בכיתת מל”ט ו/או תעודות טכנולוגיות לטובת המשך לימודי מכללה במסלול י”ג מכונות וחשמל ו-י”ד חשמל. ההתנסות המעשית של תלמידי התיכון מתקיימת בתוך מפעלי תע”א, בשיתוף פעולה כמענה לצרכי התעשייה. בוגרי התיכון משולבים בפרויקט שחק של חיל האוויר, בהמשך בלימודי המכללה והם מכוונים לשירות צבאי בחייל במקצועות הטכניים. רצף לימודי ותעסוקתי זה, לצד הגיוס לצבא, מהווה יצירת תמונת עתיד מוצלחת עבור בוגרי ביה”ס.

הרכב מוזיקלי של ביה”ס הנעים לאורחים את הביקור. הם אף נפגשו עם הרכב חדש שהוקם בביה”ס, המונה 20 בנות, שזכה מהם להתייחסות אישית. מקלט ביה”ס שעבר שיפוץ מסיבי והוסב לחדר מוזיקה קלט תלמידים וצוותים בזמן המלחמה. פרויקטים ייחודיים נוספים הם מיזם חברות בהובלת יועצת ביה”ס; תכנית אס”א, סדנאות והרצאות למניעת אלימות, סמים ואלכוהול לכל השכבות.

IMG_4862

צוות ביה”ס בשיתוף מנהיגות צעירה מקדם פעילות חברתית וקהילתית ענפה, סביב נושאים כמו מועדי ישראל, מנהיגות, התנדבות ואחריות. בביה”ס פועלת קבוצת מנהיגות בהובלת רכזת ח”ח פעילויות התנדבות מגוונות, המתמקדת בימים אלו בעיקר בפעילות לטובת חיילים פצועים בתל השומר, התנדבות, העלאת המודעות להחזרת החטופים ועוד.

בתחום הערכי פועלים בביה”ס מיזמים של אורטוב כמו: אורח חיים בריא – פעילויות ספורטיביות, חיבור לשיעורי חנ”ג, אכילה בריאה – הנחלת הערכים והתפיסה, הרצאות בתחום; מיזם המילה הטובה; הפסקות פעילות ועוד. כמו כן מתקיים שת”פ הדוק עם תעשייה אווירית לקידום מיזמים חברתיים כמו אריזות מזון לחגים, עדות מגוף ראשון, יום האישה הבינלאומי, הרצאות העשרה, מנטורים ללמידה ועוד. מאז ה-7.10 התמקדה העשייה החברתית בית הספר בחיזוק העורף והחזית לטובת חיילים פצועים, עידוד המורל החברתי, התנדבות והעלאת המודעות להחזרת החטופים.

בהמשך סיירו האורחים בבית הספר, ונפגשו עם תלמידי סדנת מנועים וסדנת מייקרס וביקרו במעבדת החשמל שם ניהלו שיחה עם סטודנטים. בביה”ס ובמכללה לומדים כ-293 תלמידים וסטודנטים במגמות לימוד כמו מגמת מל”ט, מגמת חשמל ומגמת מכונות תעופה, המשלבות התנסות במעבדות משוכללות, לימודי בגרות מלאה והמשך לימודים במכללה עד לקבלת דיפלומה של טכנאי או הנדסאי.

עוד סיירו במפעלי התעשייה האוירית וכן בתחנות עבודה במפעל MRO בחטיבת המנועים, נפגשו עם תלמידים ומורים שהציגו פרוייקטים ייחודיים. במפגש שיתפו התלמידים בסיפוריהם האישיים המרגשים והביעו את הערכתם לבית הספר על הבעת האמון בהם.

ביה"ס הערבי למדעים והנדסה אורט לוד

משם, המשיכה הפמלייה לביקור בביה”ס הערבי למדעים והנדסה אורט לוד. בשנים האחרונות התחוללה מהפכת מיצוב ביה”ס מתרבות של הישרדות לתרבות של מצויינות והשפעתה על המעגלים השותפים: הנהגת הורים-מבועטת למחבקת; רשות מקומית- מדאגה לגאווה; צוות חינוכי-מהתנגדות לשייכות. הובלת שינוי חברתי חינוכי לימודי לצד השתלבות בחברה טכנולוגית, ופיתוח דור ערכי בעל אחריות, מסוגלות וכבוד הפכו לאבני הדרך המובילים בעשייה החברתית כחלק ממאמץ למצב את ביה”ס כאי של שפיות בקהילה, בתקופה כה מורכבת. הצוות החינוכי בביה”ס נאלץ להתמודד עם רמת פניות התלמידים ללמידה והמורים להוראה בתקופת המלחמה, לצד אוירת האלימות בחברה הערבית וגם בשכונה בו הוא ממוקם.

חזון ערבי לוד1

מנהלת ביה”ס, ואללא אבו ערער, הציגה את החזון החינוכי של ביה”ס: “בית הספר שואף ופועל רבות לשיפור ופיתוח הישגי התלמידים, תוך התמקדות בערכים חברתיים וחינוכיים לכלל התלמידים. צוות ההוראה בביה”ס מאמין במתן שוויון הזדמנויות לכל תלמידי ביה”ס ורואה חשיבות רבה בעידוד היצירתיות והמצוינות בקרב התלמידים תוך שמירה על אווירה חינוכית תומכת ואקלים חינוכי אידיאלי. בית הספר צריך להיות התחנה המרכזית בחיי בית הספר. תלמיד וחברה, מתן אפשרות למצות את יכולותיהם, ונותן להם מנהיגות חברתית, חינוכית ומקצועית, שילובם בחברה ככל האזרחים, בשוויון זכויות וחובות.” עוד הוסיפה ואלאא כי “בית הספר שם לעצמו להוביל שינוי חברתי, חינוכי ולימודי ע”מ לסייע בהשתלבותם של הבוגרים בחברה טכנולוגית מתפתחת ומשתנה”.

הפעילות החברתית והערכית בביה”ס מכוונת להעצמת דמות הבוגר באמצעות למידה מצמיחה המעניקה ללומדים ערכים, ומיומנויות לשגשוג במציאות משתנה. התלמידים לוקחים חלק פעיל בתכניות אורטוב השונות: מחברים בין עולמות חינוך לשותפות וקבלת האחר; קבוצת מנהיגות וגישור; ניקיון כדרך חיים ואף משולבים בתהליך מקומי “חיים בכבוד” בעיר לוד- יחד עם הקריה למנהיגות ולמדעים אורט לוד. בביה”ס פועל מערך מתנדבים במרכז למידה מטעם מכון ויצמן ומתבצעים מעקב ובקרה אחרי שיעורי חינוך לפי תכנית הליבה. פרויקט ייחודי נוסף הוא מיזם ארגז כלים לאזרחות טובה בו ביקרו התלמידים בבית משפט עליון ובסוכה של הרב ירמי.

בזמן מלחמת חרבות ברזל ארח ביה”ס שני גני ילדים, פתח את מקלט בית הספר לתושבי השכונה ודאג לחלוקת סלי מזון. הנהלת בית הספר יזמה הרצאות למורים להתמודדות בנושא התמודד עם אובדן ומצבי חירום וכן הרצאות הדרכה לתלמידים על התנהלות במצבי חירום. הצוות חילק תעודות הערכה לתלמידים מתמידים בלמידה מרחוק וקיים שיעורי חינוך והרצאות בנושא שימוש ברשתות החברתיות.

הקריה למדעים ולמנהיגות אורט לוד

היום הסתיים בסיור בקריה למדעים ולמנהיגות אורט לוד, ועמד בסימן המוטו: “מכוונים גבוה – כל אחד מהמקום בו הוא נמצא”. מנהלת בית הספר, אפרת שלום, הציגה בשיתוף תלמידים וחברי צוות, את התמונה החינוכית בבית הספר בו לומדים כ-440 תלמידים. בבית הספר פועלות קבוצות מנהיגות חברתית רבות ואחוז גבוה מתלמידי בית הספר זכאי לתעודת בגרות חברתית מצטיינת. בית הספר משלב פדגוגיה עם פעילות ערכית כתפיסה חינוכית ובמובן זו מוביל שותפות הדוקה עם צוות אורטוב.

במהלך מלחמת חרבות ברזל הובילו הצוות והתלמידים שלל מבצעים לחיזוק החוסן הלאומי והרמת המורל בעורף ובחזית: החל ממבצעי איסוף מזון למשפחות מפונות מהעוטף; הכנת חבילות, עוגות ומכתבים לחיילי צה”ל; הובלת מעגלי שיח הנהגת הורים, תלמידים וצוות לצד מענים רגשיים אחרים; השתתפות תלמידים בחמ”ל ההתנדבות העירוני הקהילתי; תפילה משותפת של בני הנוער בעיר-דתיים וחילוניים; השתתפות בפעילות חקלאית ועד לאירוח תלמידים מקריית שמונה וקליטתם בביה”ס; תמיכה במשפחות של חברי צוות מגוייסים, השלמת פערים במחשוב לטובת תלמידים במסגרת מבצע “מחשב עד הבית” ואירוח ביה”ס לחינוך מיוחד “תוים” בשל העדר מיגון במרחביו. המנכ”ל ויתר האורחים סיירו בבית הספר ונפגשו עם תלמידים שהציגו מיזמים שונים וכן עם הצוות החינוכי בבית הספר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *