בשנת הלימודים תשפ”ג, הצטרפו ארבעה בתי ספר בעיר נהריה לרשת אורט ישראל: שחקים, מדעים ואומנויות, מח”ט פסגות ואולפנת הראל. בתחילת שנת תשפ”ד נחנך בעיר בי”ס על יסודי נוסף מגשימים והצטרף גם הוא לרשת אורט. שיתוף הפעולה בין הנהגת העיר בהובלת ראש העיר, רונן מרלי, עם הנהלת רשת אורט ישראל, היווה את יריית הפתיחה להטמעת תכנית חדשנות בחינוך העל-יסודי בעיר והעמקת מצוינות טכנולוגית מדעית בתהליכי ניהול בתי הספר בעיר. לצד תכנון חינוכי ופדגוגי מגוון, וליווי תהליכי עומק משמעותיים, משקיעה רשת אורט ישראל בפיתוח תשתיות ובסביבה לימודית חדשנית ומתקדמת.
השבוע התקיים כנס נהריה STEAM לחשיפה וקידום מצויינות מדעית וטכנולוגית, בהובלת המנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה(מפ”ה) ברשת אורט בשיתוף מנהל חינוך וקהילה בעיריית נהריה. בכנס העירוני שהתקיים בבניין המדעטק בעיר, אותו כיבדו בנוכחותם ראש העיר, המנהיגות החינוכית בעיר, ובעלי תפקידים באורט, השתתפו תלמידי כיתות ט’ בבתי הספר של אורט בעיר והוריהם. בתי הספר הציגו את פעילותם ותוצרי פעילותם במסגרת תכנית iSTEAM אותה מפעיל המכון לחדשנות באורט, תוך התייחסות רבה לשילוב טכנולוגיות AI בלמידה ובהוראה, וליתרונות למידה אמרסיבית ורשתית.
שילוב למידה אימרסיבית בבתי הספר, הינו אחד מהתחומים המרכזיים שמוביל בשנתיים האחרונות המנהל למחקר ופיתוח באורט, כחלק מחזון הרשת, תוך התמקדות בתפקידן של טכנולוגיות המציאות המדומה והרבודה בחינוך. צוותי החינוך וההנהגות החינוכיות בנהריה השתלבו באירועים רשתיים שיזם המנהל, בהם נפגשו עם מומחים מובילים בתחום שחשפו בפניהם תובנות וחוויות מנסיונם האישי על האופן שבו ניתן להשתמש במציאות מדומה, ומציאות רבודה ומועשרת. יתרה מכך, הנהגת העיר סימנה את התחום כאחד מהנושאים אותם בחרה לקדם עבור תלמידיה, מתוך חזון ליצור עבורם הזדמנויות וחיבור לעולם האמיתי. כנס נהריה STEAM היווה למעשה ארוע שיא עירוני בו נחשפו התלמידים והוריהם לידע שמציעה התכנית לאורך השנה, בחיבור ישיר לעולם ההייטק, עם כוונה לעודד כמה שיותר מהם להמשיך להכשרות ולמידה בתחום.
בזמן ההתכנסות, הוזמנו התלמידים וההורים להתנסות בעמדות VR שהקים ותיפעל הצוות ממפ”ה, בהובלת מנהלת הפרויקט, נילי מוזס. בהמשך נפגשו עם סמנכ”ל וראש המנהל למחקר ופיתוח ברשת אורט ישראל, שרון גרינברג ושמעו ממנו הרצאה בנושא עתיד החינוך.
בהרצאתו תאר גרינברג את האתגרים הרבים עימם מתמודדים בוגרים בעת זו, את השפעות החידושים הרבים וכניסת הבינה המלאכותית לחיי היום יום. “הופעת פלטפורמות ומסכים חדשים כמו המציאות המדומה, המציאות הרבודה, הרשתות החברתיות ועוד, יצרו מרחבי פעולה חדשים ואימרסיביים. כאלו המאפשרים לקורא או לשומע להתערב, לבחור או לקבוע את התוכן העתידי בסיפור נתון באמצעות כלים דיגיטליים. זה העידן שבו מיומנות סיפור סיפורים הפכה לחשובה מעין כמוה, שכן פלטפורמות התוכן התרחבו והשתכללו, הפכו זמינות ונגישות ולחלק בלתי נפרד מחיינו. לשם כך חייבים לנהל דיון וחקירה הבוחנים את התנאים והמשאבים הנתונים ליצירת מרחבים פדגוגיים אמרסיביים, לצד פיתוח תכנים פדגוגיים המותאמים להם, בשלל היבטים חינוכיים, מוסריים, ומקצועיים”.
ואכן, בשנים האחרונות הפנתה רשת אורט משאבים רבים לטובת בחינה זו. במרכז למחקר ופיתוח ברשת אורט ישראל פותחו תוכניות חדשניות המבוססות על מציאות רבודה ומועשרת במטרה לשפר את הלמידה ולקדם את מעורבות התלמידים. בשנתיים האחרונות, במסגרת תכנית ORT ISRAEL Future Ready מוביל המכון לחדשנות בחינוך בשיתוף המרכז למחקר ופיתוח של רשת אורט את הפרויקט במספר ערוצים במקביל ביניהם הכשרות מורים וליווי בתי הספר בתהליך הלמידה האמרסיבית.
מהפיכה זו יצרה הזדמנות ליצירת סביבת למידה חדשנית. כזו המעניקה ללומדים באמצעות חוויה חושית, יכולת לחוות תרחישי למידה שונים ולהעמיק בתוכן הלימודי: טקסטים, שכבות מידע, תמונות וסרטונים מגיבים לכל תנועה של המשתמש במרחבי המציאות המדומה והמציאות הרבודה האינסופיים. יתרה מכך, היא תרמה לשיפור מיומנויות קוגניטיביות ומוטוריות והפכה את תהליך הלמידה לחוויה יעילה ומעצימה. שימוש מוגבר באפליקציות מציאות רבודה ומדומה בתכניות פדגוגיות, עשוי להעשיר את החוויה הלימודית, לפתח חשיבה ותהליכי למידה ייחודיים ולהשפיע על תכנים ומבנה תכניות הלימודים.
עוד הסביר גרינברג: “בלמידה אימרסיבית, התלמידים מוקפים בוידאו וסאונד, והם אקטיביים ופעילים. בלחיצת כפתור הם יכולים לבקר בכל מקום, בכל זמן ללא גבולות פיזיים. בפעילות אחת הם עשויים למצוא עצמם מתעמקים בתמונת המונה ליזה במוזיאון הלובר, בשנייה משתתפים בניסוי כימי חשוב, בשלישית מבקרים בחומת סין וכן הלאה. אורט מפעילה למעשה ארבע התמחויות טכנולוגיות: Makers, AI, רובוטיקה ו- VR ותכנית הדגל שלה ORT FUTURE READY מבוססת על המשאב החשוב שיש לרשת אורט בהיותה רשת חינוך גדולה ומגוונת שפרוסה בכל הארץ ורותמת אותו לטובת למידה רשתית ותוך כדי מאפשרת לתלמידים לרכוש הסמכות שישמשו אותם בעתיד ויהוו שער לעולם התעסוקה. אנחנו מעריכים שעד 2027 100% מהתלמידים יחוו 50% מהלמידה בהתאמה אישית, יחוו מקרוב ובאופן יומיומי את שוק העבודה ויהיו חלק מ”רשת הנוירונים” של אורט”.