יום המורה תשפ”ד: 2 מנהלים מאורט בין מצטייני שר החינוך על תרומתם למאמץ המלחמתי

מנהלי אורט בין מצטייני שר החינוך

משותפתתתתת

אופיר גליק, מנהל אורט שלומי

“איש חינוך מצטיין אשר גילה מנהיגות ויוזמה במהלך מלחמת חרבות ברזל. ריכז את כלל התלמידים המפונים שקלט במרכזי למידה תוך לקיחת אחריות על כלל המענים החינוכיים בעזרת חשיבה מעמיקה ובמנהיגות שקטה ובוטחת.”

עמי חיוט, מנהל אולפנית אורט קרית שמונה

“איש חינוך מצטיין אשר גילה מנהיגות ויוזמה במהלך מלחמת חרבות ברזל. בחר לקחת את המשבר לצמחיה ולתת מענים אישיים לתלמידותיו. כל זאת כאשר מפונות למוקדים רבים ברחבי הארץ.”

תלמידי אורט מקריית שמונה, חצור הגלילית ושלומי שבצפון הארץ, השתלבו בלמידה באיזור ים המלח, נתניה, בערי המרכז ובת”א. כך לדוגמה תלמידי אורט שלומי השתלבו במרחב למידה קדם שהוקם בספריה הלאומית בירושלים ובמרחבי למידה נוספים שהוקמו ומאמצים רבים הושקעו בפעילות הפוגה. באולפנית אורט קרית שמונה הקפיד הצוות החינוכי לקיים מפגשי גיבוש וחיזוק שקיבצו את כל התלמידות מהנקודות בהן הן נקלטו לפעילויות משותפות.  

מוקירים את זכרו של המנהל יוסי הרשקוביץ הי"ד

מלחמת חרבות ברזל העמידה בפני מנהלי בתי ספר וצוותי חינוך התמודדות עם מצב חסר תקדים, של תלמידים ואנשי צוות שחוו אובדן במעגל הקרוב וזקוקים לתמיכה. בנוסף, במרכזים הלמידה הייעודיים שהקימה רשת אורט בשיתוף עם גורמים באקדמיה, ובמשרדי הממשלה, שולבו תלמידים רבים, שפונו מאזור העוטף אשר חוו אובדן וטראומה מתמשכים. מאות אנשי צוות גויסו לחזית והותירו חלל ומחסור אמיתי במשאב אנושי יקר מפז לניהול שגרת למידה ושיגרה חינוכית. ברקע, אובדן הבוגרים שנפלו או נחטפו שרטט את הנושאים עימם היה צורך להתמודד בשטח: אובדן, שכול, הנצחה, מחאה להחזרת החטופים, תמיכה בכוחות הלוחמים ופעולות לחיזוק העורף.

השנה, לראשונה, בצל מלחמת “חרבות ברזל”, אירועי יום המורה מוקדשים לזכרם של המנהלים, המנהלות, המורים, המורות והגננות שנהרגו במהלך המלחמה. לאור זאת שר החינוך יעניק במסגרת הטקס “מגן הוקרה” לבני משפחותיהם.

בערב שבת 10.11.2023 התבשרה משפחת אורט ישראל על נפילתו של יוסי הרשקוביץ’ הי”ד, מנהל אורט פלך ספניאן בנים בירושלים, בקרבות הלחימה בעזה. הרשקוביץ’ היה איש חינוך נערץ ומעורר השראה, שהותיר אחריו אישה ו-5 ילדים ומאות תלמידים כואבים והמומים. במסר אחרון ומרגש ששלח מעזה לתלמידיו הוא אמר: “אני קודם כל רוצה להגיד שאני מתגעגע לכולכם, מקווה לראות אתכם בעזרת השם בקרוב. עם ישראל יישאר מאוחד כמו שהוא עכשיו, יש אגרוף ברזל גדול. אני מבקש בקשה אישית – לא להגיד לשון הרע על עם ישראל. לא לחזור על מה שהיה לפני, כלום. אין שמאלנים, אין ימנים, אין חרדים, יש יהודים.”

רגע מיוחד נרשם בחידון התנ”ך העולמי שהתקיים השנה בצל האירועים הקשים של ה-7.10 ומלחמת חרבות ברזל בסימן גבורה ותקומה. בסיומו ובאופן מרגש וסמלי במיוחד הוכרזו באופן דרמטי שני חתנים, אחד מהם אביתר ברגיל, תלמידו של המחנך הנערץ. עם הכרזת הזוכים שיתף אביתר, בהתרגשות: “אני מתגעגע ליוסי, אני שמח שאני פועל לפי הדרך שהוא הראה לנו. הוא היה חובב תנ”ך מושבע, ואני מקווה שהוא גאה בי”. אביתר לא שכח במהלך התחרות להצטייד בספר התנ״ך שהעניק לו מנהלו האהוב לאחר שנכשל בשלבי התחרות בשנה שעברה. ליוסי היה חשוב אז לחזק את אביתר: “אני מאמין בך, אל תתייאש ותמשיך ללמוד.”

בטקס מרגש שהתקיים ביום המורה באורט פלך בנים בירושלים במעמד שר החינוך יואב קיש; ראש עיריית ירושלים, משה ליאון; משפחתו של המנהל יוסי הרשקוביץ שנפל בקרב ותלמידי בית הספר, ברכו השר וראש העיר את אביתר על זכייתו. במפגש עימם סיפר אביתר על הקשר החזק שהיה לו עם יוסי ז”ל. הוא תיאר את האכזבה שחווה לפני שנה, כאשר לא הצליח לעבור את השלב המחוזי בחידון, ואיך יוסי ערך לכבודו טקס מיוחד בבית המדרש, העניק לו תנ”ך ואמר לו שהוא מאמין בו שיצליח בשנה הבאה להעפיל לגמר. אביתר הפך את דבריו לצוואה אותה רצה להגשים. הוא עבד קשה, התמיד והשקיע, והצליח להגשים את חלומו.

מנהל בית הספר, דורון לופז, הודה לאביתר על הכוחות והשמחה שהוא נתן לבית הספר לאחר הכאב והצער שנכחו ביום הזיכרון.  הדס, אלמנתו של יוסי ז”ל, נשאה דברים מרגשים והזכירה לכל תלמידי בית הספר שיוסי האמין בהם וביכולת שלהם להציב מטרות ולהצליח. היא הדגישה את חשיבות הערבות ההדדית והתמיכה אחד בשני, ערכים שיוסי האמין בהם בכל מאודו.

רבים מחברי הצוותים החינוכיים ו/או בני משפחותיהם בבתי הספר של הרשת גוייסו למילואים בצווי 8. אחרים הובילו פעילויות ויוזמות לחיזוק כוחות הביטחון: איסוף מזון וציוד, הכנת ארוחות, גיוס תלמידים להרמת המורל, כתיבת מכתבי תודה ודברי מתיקה ועוד. בקהילות השונות בחרו לפרגן לצוותים בעשרות מחוות: “למרות הכל. דווקא עכשיו”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *