רשת אורט ישראל, שמייצגת את כל זרמיה וגווניה של החברה הישראלית, היא רשת רב תרבותית שמאופיינת בבתי ספר ממגזרים שונים, חלקם פועלים בערים מעורבות בהן חיים זה לצד זה יהודים וערבים. לאחרונה, הגיע מנכ”ל אורט, צבי פלג, בליווי נציגי מטה הרשת, לבקר בבתי הספר של אורט בנוף הגליל, עיר מעורבת הממוקמת בגליל התחתון. אל הביקור התלווה ראש העיר נוף הגליל, רונן פלוט, ששינתה את שמה לאחר 62 שנים מנצרת עילית ל”נוף הגליל”. השם החדש מלמד על מרכזיותה בחיי תושבי הגליל ועל הנוף המשכר שנשקף ממנה.
הביקור נפתח בקרית החינוך אורט ע”ש שרת, שם ציפתה לאורחים קבלת פנים חגיגית. הם הוזמנו לסייר בתחנות השונות ברחבי בית הספר שהציגו את העשייה הענפה בבית הספר. בביה”ס לומדים זה לצד זה 301 תלמידים בחט”ב ועוד 278 בתיכון, המייצגים את הגיוון הייחודי של העיר: עולים חדשים, ערבים, ויהודים. המגמות הבולטות בביה”ס הן מדעי הרפואה, תקשורת וניהול עסקי, לצד מסלולי צירוף מקצועות עיוניים ומדעיים.
משה ליידרמן, מנהל קרית החינוך הציג את חזונו ותמונתו החינוכית של ביה”ס: “ביה”ס מניף שלושה דגלים שלאורם אנו צועדים מ- ז’ ועד ל- יב’- דגל הזיקה למדינת ישראל, לחברה רב- תרבותית; דגל הערכים – ערכי אדם, ערכי תרבות ודפוסי התנהגות; ודגל ההישגים – הישגים לימודיים בכל הרמות. הלמידה מבוססת על חדשנות טכנולוגית ורצף שש שנתי ששם דגש על מיומנויות לתפקוד אפקטיבי במרחב רב תרבותי.”
בסוף הביקור בביה”ס ברך המנכ”ל את הצוות החינוכי: “הצוות החינוכי בקרית החינוך ראוי לציון על המאמצים בהתאמת “חליפה אישית” לכל תלמיד ויצירה משותפת של תמונת עתיד, בדגש על מענה פדגוגי ורגשי עבור העולים החדשים”.
בהמשך היום הצטרף אל מנכל אורט, צבי פלג, ראש עירית נוף הגליל, רונן פלוט לסיור בקרית החינוך אורט ע”ש יגאל אלון. השניים ביקרו באשכול הפיס, שם סקרו פרויקטים ומיזמים ייחודיים. אוכלוסית בית הספר המונה 657 תלמידים, הינה בעלת שונות גדולה ומורכבת מתלמידים יהודים, מוסלמים ונוצרים. בביה”ס 30 כיתות מתוכן 5 כיתות חינוך מיוחד ו-7 כיתות שח”ר. מנהל בית הספר, אילן שמחי, הציג שתי גישות חינוכיות המלוות את העשייה החינוכית בבית הספר: מתן שוויון הזדמנויות – מילוי כלל המענים הנדרשים לתלמידים ומהווים חסם להצלחתם, לרבות טיפולים רגשיים, הזנה, עזרה כלכלית, תמיכה פדגוגית, חוגי העשרה, פעילויות העצמה והפגה ועוד, לצד פדגוגיה טיפולית – חיבור בין הפדגוגיה לטיפול המתבטא בתכנים, בשיטות ההוראה ועולם הרגש, המאפשרים לקדם את התלמיד לעבר הישגים משמעותיים ושינוי התודעה שלו כבוגר עצמאי ומצליח.
בית הספר משקיע בקידום תכניות לפיתוח מנהיגות, אחריות ומעורבות חברתית באמצעות פעולות ייחודיות: דרך כפר – שפה חינוכית מקיפה להתמודדות עם מציאות חברתית מורכבת ומרובה במסרים מנוגדים; חיים משותפים – פריצת מעגל הניכור והאיבה באמצעות מפגשים בין בתי ספר יהודים וערבים, שבהם לוקחים חלק תלמידים, הורים, מורים; ליווי והדרכת הורים – סלמאן זועבי כמלווה למגזר הערבי בחט”ב ושבוע דמוקרטיה – שיעורי חינוך ומעגלי שיח על השסעים בחברה הישראלית וגבולות חופש הדעה.
בהמשך הביקור התרשם המנכ”ל ממיזמי תלמידים בתחום הלימודי והחברתי שהציגו בפניו כמו מיזם יום השואה, כיתת אולפן עולים, פרויקט חקר החלל ופרויקטים מחוללי מוטיבציה.