מדי שנה בתחילת ספטמבר, מתחילים לימודי העתודה הטכנולוגית במכללת אורט דיזיין כפר-סבא, כמו-גם בכל רשת מכללות אורט ישראל והמוסדות האחרים. ראשי המחלקות ודיקאנית הסטודנטים מאמינים שלקשר החברתי יש חשיבות רבה בשיפור חווית הלימודים, חתירה להצלחה והגעה לדיפלומה לקראת שירות משמעותי בצה”ל. הסטודנטים המגיעים מבתי-ספר שונים, נוטים באופן טבעי לחזק ולשמר היכרויות מוקדמות ונמנעים במידה מסוימת מיצירת קשרים חדשים, ולכן המכללה גיבשה תכנית פעילות במסגרתה פעלו הסטודנטים בכיתות י”ג, באופן משולב מכל המחלקות יחד.
הפעילות, בהנחיית ראשי המחלקות והדיקאנית, נפרסה על פי תכנים ושלבים בשלושה ימי פעילות.
מטרות הפעילות:
- העמקת ההכרות בין הסטודנטים במגמה עצמה.
- הכרות בין הסטודנטים במסלולי העתודה השונים במכללה.
- העמקת הקשר והזיקה בין הסטודנטים למכללה.
- חשיפה לנעשה בכלל במכללה, טעימות והכרת הכלים האפשריים לטובת הצלחתם.
שלושה ימים באוגוסט-ספטמבר 2022
טרם תחילת שנת הלימודים, 31/08/2022, הוזמנו הסטודנטים ליום הפעילות הראשון.
כחלק מההכנה ליום זה נקבעו קבוצות פעילות מעורבות ממסלולי הלימוד השונים לרבות התייחסות לבתי-ספר ומגדר.
לאחר שיחת פתיחה והיכרות עם המכללה ובעלי התפקידים השונים, קיבלו הסטודנטים הנחיה לתרגיל המשותף שהוביל להיכרות בלתי אמצעית ומחויבת למען מטרה משותפת (תרגיל “ג’יגסו”). כל קבוצה קיבלה נושא מתחומי הדעת הקשורים ללימודים, חקרה ולמדה את הנושא וכל סטודנט בקבוצת האם התבקש להעביר את הידע לקבוצה חדשה. הקבוצות החדשות נקבעו אף הן מראש והוצגו בהפתעה.
ביום השני לפעילות, התמקדו הפעילויות בפיתוח מיומנויות דיגיטאליות והבנת פלטפורמות דיגיטאליות המשמשות את הסטודנטים במהלך הלימודים. גם בפעילות זו, יצר צוות המכללה במכוון קבוצות עבודה מעורבות. ראשי המחלקות לימדו כל אחד מהם נושא מסויים והקבוצות השונות נחשפו להוראה וניסיון של כל ראשי המחלקות.
ראש המחלקה למכטרוניקה בהדרכה לכלל הסטודנטים.
בתום יום הפעילות קיבלו הסטודנטים הנחיות והתבקשו להתחיל לתכנן באמצעות מצגות שיתופיות מכונות “רוב גולדברג” ( Rube Goldberg Machine ). נקבע תאריך יעד להקמה פיזית של המכונות במתחם המכללה והכל מחומרים ממוחזרים בלבד.
מכונת “רוב גולדברג” מהקיר אל הכיתה
היום השלישי, כשבועיים מפתיחת שנת הלימודים, היה יום שיא בו הציגו הקבוצות השונות את המצגות והמכונות שבנו, לרבות עמידה בקריטריונים ותחרות בין הקבוצות השונות.
תכנית זו תרמה באופן ישיר לאווירה סטודנטיאלית אחרת בקמפוס, נוכחות וקשרי חברה ותמיכה הדדית בין סטודנטים ובין מסלולי לימוד. לאחרונה נוכחנו לגלות כי רבים מהם, בוחרים ומבקשים להמשיך ולשהות בקמפוס לאחר שעות הלימוד, לרוב במעבדות המחשבים לעבודה משותפת ולעזרה הדדית.
הזוכים במקום הראשון בתחרות המכונות
מתוך דברי הסטודנטים:
“..שמחתי ללמוד להכיר סטודנטים וסטודנטיות ממגמות אחרות הבנתי מה הם לומדים בשונה ממני ויצרתי חברויות עם לומדים במסלולים אחרים….”
” ..הפעילות עזרה לי להבין מה קורה במכללה … מה התפקידים השונים ומי האנשים שאני רואה במסדרונות..”
סגל המכללה עוקב בעניין אחרי ההתפתחויות בכוונה להמשיך ולשמר את האווירה המיוחדת שנוצרה ומקווים שפעילות זו תמנף את הצלחת הסטודנטים בלימודים ובכלל.