יום לפני ערב יום העצמאות, נקבע כיום הזיכרון לנופלים בכל מערכות ישראל, מטרום המדינה ועד ימינו, בו אנו מתייחדים עם זכרם של נפגעי פעולות האיבה ולוחמי צה”ל שחרפו נפשם על הקמת מדינת ישראל ועל הבטחת קיומה. זהו יום חשוב ומרכזי לציבוריות הישראלית והזדמנות לתת משמעות לאובדן שכל כך הרבה משפחות חוות במדינת ישראל. על רקע אתגרי הקורונה, עסקו בתי הספר בזיכרון הנופלים במרחבי למידה מקוונים, קיימו טקסים ומפגשי זיכרון מרחוק, ונחשפו לסיפורם האישי של משפחות שכולות מרחוק. השנה, לראשונה מזה שנתיים, התקיימו טקסי הזיכרון ופעילות ההנצחה במרחבים הפיזיים ואפשרו מפגשים פנים מול פנים עם משפחות הנופלים.
בבתי ספר רבים ברשת אורט, שקדו התלמידים חודשים רבים על בנית אתרים ומיזמים להנצחת חללי צה”ל ופעולות האיבה, בני ישובם. רבים מהם פעילים לאורך השנה בתכנית פרי גנך, תכנית ייחודית בהובלת אורטוב, המאפשרת תיעוד והנצחה של סיפורים, תמונות וחוויות של חיילי צהל שנהרגו בזמן שירותם הצבאי.
התכנית נועדה להעניק הנצחה שווה לכל חללי צה”ל ללא קשר לאופי שירותם הצבאי והדרך בה נפלו. במסגרת התכנית יוצרים התלמידים קשר עם משפחות שכולות, ונפגשים איתם מספר פעמים במהלך השנה. במסגרת המפגשים הם שומעים ומכירים את סיפורי הנופלים ומראיינים את בני המשפחה וקרובים נוספים, במטרה להנציח את סיפורם בדרך של חוברת, סרטון או כל פעילות הנצחה אחרת שמתואמת עם המשפחה. הקשר עם המשפחות הופך להיות קשר מיוחד במינו ובחלק מבתי הספר הם הופכים להיות חלק מקהילת בית הספר ומוזמנים לאירועים בית ספריים.
במסגרת התכנית יוצרים התלמידים קשר עם משפחות שכולות, ונפגשים איתם מספר פעמים במהלך השנה. במסגרת המפגשים הם שומעים ומכירים את סיפורי הנופלים ומראיינים את בני המשפחה וקרובים נוספים, במטרה להנציח את סיפורם בדרך של חוברת/ סרטון או כל פעילות הנצחה אחרת שמתואמת עם המשפחה. הקשר עם המשפחות הופך להיות קשר מיוחד במינו ובחלק מבתי הספר הם הופכים להיות חלק מקהילת בית הספר ומוזמנים לאירועים בית ספריים.
תלמידי אורט רבין בגן יבנה נטלו חלק במיזם “שביל הנופלים”, מיזם לאומי אשר נוסד ע”י משפחות שכולות, קצינים בכירים ומרכזי סיור במטרה להפגיש את המשתתפים עם סיפורה של הארץ וסיפור גבורתם של לוחמי צהל שנפלו למענה. הסיורים מובלים ע”י נציגי משפחות שכולות, קצינים בכירים בדימוס ומורי דרך ומתקיימים בפריסה ארצית לכלל האוכלוסייה וללא תשלום.