החזרה לשגרת הלימודים אחרי הקורונה הייתה אמורה לסמן חזרה לשגרה ולרגיעה, אך בפועל הפכה למאתגרת מאוד. מכת האלימות, הבריונות והחרמות, שהחריפה מאז חזרת התלמידים למוסדות החינוך אחרי תקופה ארוכה של סגרים ובידודים, עמדה במוקד דיון שנערך לאחרונה בוועדת החינוך של הכנסת. לפי נתוני משרד החינוך, בשנה האחרונה דווחו 943 אירועי אלימות חריגים. במעבר משיגרת זום בה בלחיצת כפתור היה אפשר להשתיק תלמיד שמפריע, נדרשים כעת המורים והתלמידים להסתגל מחדש לשגרה, לכיתה ולספסל הלימודים.
יואל רוטשילד, סמנכ”ל וראש המנהל למחקר ופיתוח: “העדויות מהשטח בכל הארץ, מדאיגות ויש שיגידו מטלטלות. נושא האלימות בבתי ספר צריך לעלות לראש סולם העדיפויות. נדרשת עצירה לחשיבה גמישות ויזמות במענים הפדגוגיים, רגשיים, חברתיים ובניהול יום הלמידה, שבוע הלמידה. עצירת מעגל האלימות חשובה יותר מ”להספיק את החומר” . כולנו צוותים, תלמידים, הורים, קהילה נרתמים להעברת המסר #די לאלימות!””
באורט רמת יוסף בבת ים התקיים שיח משתף בנושא קידום תחושת המוגנות בביה”ס עם נציגי תלימידים, נציגי מורים, מנהלים, נציגת אורטוב לחשיבה משותפת לקראת פעילות שיא.
תלמידי מגמת תקשוב באורט אדיבי באשקלון עיצבו מדבקות בגנות האלימות בשיתוף מועצת התלמידים. בכל הכיתות התקיימו מעגלי שיח בנושא מיגור האלימות ובמהלך הפסקה פעילה בנושא חתמו התלמידים על אמנת “די לאלימות!”. תלמידי כיתה י’ התכנסו למפגש עם יועצת השכבה לילך, דנו בדרכים למנוע אלימות לסוגיה במסגרת ביה”ס והתחייבו לפעול בעניין. כל תלמיד ותלמיד חתם על אמנה בית ספרית הכוללת ערכים מובילים בבית החינוך שלנו ואחריות לפעול נגד האלימות.