פדגוגיה אחרת באורט

פדגוגיה חדשנית ומצמיחה, המדגישה בתהליך ההוראה והלמידה מיטביות, יזמות, אקטיביות, גמישות, חיבור אל העולם האמיתי ושותפות עם הסביבה.

המנהל למחקר ופיתוח להכשרה ברשת אורט מלווה את הנהגות בתי הספר בתהליך חדשנות פדגוגית באמצעות גיוס ורתימה של הנהלת בית הספר לתהליך, הכוונתה בהגדרת תחום החדשנות אותו היא רוצה לפתח, ליווי צוות בית הספר במימושו ע”י שימוש בכלים חדשניים המאפשרים למורה לפעול כחוקר מתפתח בתחומו, להתמקצע ולרכוש מיומנויות להוראה ולמידה מיטביות.

פדגוגיה אחרת שאינה בהכרח העתקהדבק של הנעשה בכיתה מתאפיינת במספר עקרונות

  • התאמה למקום ולזמן המתאים לתלמיד
  • התאמה להעדפות התלמיד כולל ללקויות למידה
  • שילוב מתודות דידקטיות המקדמת את הצורך הלימוד
  • ניהול ההוראה ,כולל משובים ורפלקציה
  • פיתוח מכוונות עצמית של התלמיד ואחריות על הלמידה
  • כלים זמין ונגישים הדרכות

בנוסף מעודדת התפיסה יצירת חיבור בין בית הספר לעולם(ברמת התוכן, עיצוב הכיתה ועיצוב בית הספר כארגון), לצורך יצירת מרחב לימודי רלוונטי ומעניין אשר ייצור חיבור אישי רגשי ומשמעותי לעולמו של התלמיד, תוך עידוד התלמידים ללמידה רב תחומית, רב גילאית, המשלבת יזמות המחוברת לעולם האמיתי, ומאפשרת לתרגל היבטים שונים מעולם העבודה האמיתי. מוגברת החשיפה וההכשרה למגוון פדגוגיות מתוקשבות, ניהול מטלות מרחוק, שיעורי בית בווידאו, למידה אוטונומית, שיתופיות, הערכת עמיתים, כלי ההערכה מגוונים, שיפור ההבעה בעל פה ובכתב, כתיבה יצירתית בחברותא, תרבות שיח וטיעון ושילוב הווידאו-ארט בתחומי דעת שונים ובדגש על ההכנה לקראת בגרויות. נערכים מפגשים מערכתיים עם קהילת המנהלים הפדגוגיים ומרתונים ייחודים לתלמידים לקראת מועדי חורף וקיץ תוך סיוע של מורים מובילים ברשת.

התכנית להוראה ולמידה הברידית שפותחה במהלך השנה החולפת במרכז למחקר ופיתוח ברשת אורט ישראל, משלבת תפיסה פדגוגית מצמיחה ואקטיבית, וכוללת הכשרות והשתלמויות מורים מקצועיות.

עירוב אופני למידה שונים (סינכרוני ,אסינכרוני ו/או פ2פ), שלעיתים אינם תלויי זמן ומקום ידועים מראש, הופך את המורה ליזמורה – מתכנן למידה, שותף ללמידה, שותף בקהילות, מטמיע ומקדם טכנולוגיות ויוזם פדגוגיה. תפיסה זו מעניקה לתלמיד יכולת בחירה בין אפשרויות שונות של מטלות הן בלמידה אישית והן בלמידה שיתופית וכן אחריות אישית על הלמידה.

הכשרות המורים עוסקות אם כן, בהקניית כלים פדגוגיים מעשיים להוראה ולמידה היברידית ומגוונת, המשלבת למידה סינכרונית, למידה א-סינכרונית ומפגשי פנים אל פנים. הבסיס התיאורטי לפיתוח התכנית הוא מצפן הלמידה 2030 של ה- OECD. מודל זה משלב בתהליך הלמידה: ידע, מיומנויות, ערכים וגישות, מתוך שאיפה שתהליך הלמידה יכלול גם דאגה לשלומות (Well being) של התלמידים ופיתוח קשר תלמידים-מורים-הורים-קהילה.