מיומנויות המאה ה-21

פיתוח והטמעת תכניות העוסקות בכישורים ובמיומנויות קוגנטיביות ובינאישיות, הנדרשות לאדם הבוגר בעולם החדש בדגש על למידה אקטיבית, חדשנות, יוזמה וחשיבה וביקורתית.

משרד החינוך הגדיר את דמות בוגר מערכת החינוך 2030 כמורכבת מסט המיומנויות, הידע הדיסציפלינרי והערכים הנדרשים לפרט על מנת לשגשג ולהגשים את ייעודו כבוגר בעת הנוכחית, ובפירוט נושא המיומנויות: “יכולת כללית הנרכשת בלימוד ואימון, אשר תומכת ומנחה חשיבה, למידה והתפתחות ללא תלות בסוג הידע הנדון, ניתנת להעברה בין תחומי דעת ומאפשרת לעשות שימוש יעיל והולם בידע, ניסיון וערכים, במגוון רחב של הקשרים”.

ברשת אורט ישראל ניתן משקל רב לפיתוח תכניות העוסקות במיומנויות רכות (להבדיל מהמיומנויות הקשות/מקצועיות), הנדרשות לאדם הבוגר במרחב הציבורי של המאה ה-21 – בשוק העבודה ובההתנהלות האזרחית היומיומית בינהן כאלו העוסקות בחינוך פיננסי, חינוך פיננסי ירוק, פילוסופיה יישומית וחשיבה ביקורתית, ניהול זמן, אורח חיים בריא, הכנה לחיים ועוד.

תפיסת פרח החדשנות, אותו מוביל המנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה של אורט, בבתי הספר של הרשת רואה באדם עצמאי, כזה המסוגל לתכנן את עתידו ולמקד את שאיפותיו; אינדיבידואל הלוקח אחריות על מעשיו היום, תוך הסתכלות על השפעתם ארוכת הטווח ועל עתידו, רוכש מיומנויות חיים בסיסיות וגדל להיות אזרח עצמאי כלכלית, המממש את עצמו, יזם, תורם ומועיל לעצמו ולחברה. מטרות העיסוק בתחום זה הן: הקניית מיומנויות להתמודדות עם עתיד משתנה ומורכב, הבנת תהליכים בעולם התעסוקה העתידי, הקניית כלים להתנהלות במרחב הציבורי והכנה מיטבית ללימודים אקדמיים והרשת משקיעה משאבים רבים בפיתוחן ובהטמעתן של תכניות להעצמת מיומנויות בקרב תלמידי הרשת בהיבטים שונים:

מיומנויות קוגנטיביות – במבנה שוק התעסוקה העתידי, על הבוגרים לרכוש מיומנויות שיאפשרו להם להסתגל באופן מהיר ויעיל להתפתחויות, וללמוד באופן עצמאי לצורך רכישת ידע וכישורים נדרשים.

  • אוריינות לשונית- איתור מידע, פרשנות והיסק, מיזוג מידע, ייצוג משמעויות בכתב או בע”פ.
  • חשיבה ביקורתית- הערכת מידע ומקורות מידע, קבלת החלטות,טיעון, הטלת ספק.
  • חשיבה יצירתית- סקרנות ומקוריות, גמישות מחשבתית, תעוזה והתמדה, יצירת הקשרים חדשים, יישום.
  • אוריינות מידע- איתור מידע, הערכת מידע, אירגון מידע, שימוש במידע, ייצוג מידע.

מיומנויות בין אישיות – קבוצת מיומנויות אלה מתייחסת ליכולת של הפרט להבין את האחר, לזהות מצבים חברתיים ולהתנהג באופן המאפשר אינטראקציות מיטביות עם פרטים אחרים וקבוצות בהקשרים שונים. מודעות חברתית- הבנת האחר, זיהוי מצבים חברתיים, רגישות תרבותית.

  • התנהלות חברתית- תקשורת, ניהול קונפליקטים, עבודת צוות, ניהול יחסים בינאישיים.
  • אוריינות גלובלית- מודעות גלובלית, אחריות גלובלית, התנהלות רב תרבותית.