המודל לחינוך הוליסטי: לרכוש את ההקשבה – אתגר המורה

לרכוש את ההקשבה: למידה קוגניטיבית פחות, כישורים חברתיים ורגשיים יותר

“בטווח הקצר 1.5 מיליארד תלמידים נבעטו מבתי הספר. אחד הדברים שאנשים צעירים יזכרו מהמשבר
זה הוא מורים שהתקשרו אליהם, שדאגו להם ובנו אתם קשר. בטווח הארוך רואים הרבה חדשנות בלמידה. אני חושב שנצא מהמשבר עם מערך כישורים חדש: הדגש על למידה קוגניטיבית פחת וכישורים חברתיים ורגשיים גבר. זה שינוי גדול”.

“בישראל מלמדים הרבה. הם מעבירים הרבה שיעורים אבל מבלים פחות עם תלמידים, ואז הם לא מכירים אותם מספיק. ואם אתה לא מכיר מספיק את התלמידים כפרטים יהיה לך קשה במשבר. כי במשבר אתה לא יכול להניח יותר שהתלמיד מקשיב לך. אתה צריך לרכוש את ההקשבה שלו”.
(אנדריאס שלייכר, מנהל מחלקת החינוך ב-OECD, (ריאיון ב”כלכליסט”).

התפשטות מגיפת הקורונה הביאה ממשלות רבות בעולם להכריז על סגירת מוסדות החינוך, ובה בעת עם סגירתם, עמד מולן האתגר הגדול – כיצד לנהל את מערכת החינוך “ביום שאחרי “, בניהול “שגרת קורונה”.
התפיסה הרווחת היא כי יש למצוא דרך לאפשר לימודים במוסדות החינוך גם תוך כדי שינויים של גלי התפשטות והשתלטות על המגיפה, סגירה ופתיחה של בתי ספר, באופן מהיר.
ההיערכות לניהול מערכת החינוך שונה בין המדינות, כתוצאה ממאפיינים ארגוניים ומבניים שונים, אופן קבלת ההחלטות במערכת החינוך ודרך ההתמודדות של המדינה עם מגיפת הקורונה.
עם זאת, ישנם נושאי-דיון דומים בכל המדינות:

1. גמישות – קביעת מסגרת כללית של הנחיות לכללי התנהלות, אך מתן חופש פעולה למנהלי בתי הספר, ורשויות מקומיות (היכן ללמד? כמה ללמד” איך ללמד?) – תוך עמידה במגבלות שהטילה המדינה.

  1. שילוב של הוראה מרחוק עם נוכחות תלמידים בבתי הספר: לעיתים הקביעה על למידה זו או אחרת נעשית בהתאם לחתך גילאי, ולעיתים לפי מקצוע הוראה (למשל, שיעורי מעבדות). העדפת למידה במפגשים פיסיים מתאפשרת יותר בגילאים צעירים, ו/אן כיתות של חינוך מיוחד, או אוכ’ מוחלשות המוגבלות בלמידה מרחוק.

המודל לחינוך הוליסטי מרכז מידע רב, אותנטי, שעליו יש לבסס תהליכי קבלת החלטות.
המידע מצוי מן המחנכת ועד למנהל מחלקת החינוך, דרך מנהל ביה”ס, רכזת השכבה, יועצות ועוד.
המידע הינו אישי על כל תלמיד וכל מורה – וכולל 12 פרמטרים של WELL-BEING ועוד כשרונות וחוזקות.
למנהלת מחלקת החינוך ואף למנהלת המחוז של משה”ח יש מידע רב, אשר במשך השנים נדרש המודל להתמקצע ב-BIG-DATA.

מדינת ישראל משופעת באירועי חירום בתדירות גבוהה ובמגוון גזרות. הערכות חכמה ואחראית לתרחישים אלו הינה אינטרס עליון של כל ארגון וזאת על מנת למזער נזקים אפשריים ולמקסם התנהלות תקינה בדומה למצב שגרה.

 

  1. לרכוש את ההקשבה בחירום – סרגל הפעלה של המודל

סרגל פעילויות, המורכב מימים ופעילויות, מבוססת על מערכת המיפוי, למשל: (יש לקבל החלטה ניהולית כמה פעמים יתבצע מיפוי בכל שנה – כל חודש? חודשיים? כל רבעון?):

ציר זמן פרמטר במיפוי פעולות מומלצות
ימים 1 -2 עמודה רגשי איתור ופנייה ישירה לתלמידים/מורים בסיכון ו/או זקוקים לתמיכה
ימים 2-3 עמודה משפחתית איתור ופנייה ישירה לתלמידים/מורים בסיכון ו/או זקוקים לתמיכה
ימים- 3-4 עמודה חברתית
ימים 4-5 עמודה רווחתית
שבוע שני בחינת מעבר תוכניות התערבות למקוונות
שבוע שלישי איתור חוזקות וכשרונות של תלמידים  ומורים להעברת שיעורים מקוונים אוריגמי, שחמט, דיבייט וכו’. איתור ופנייה ישירה לתלמידים/מורים בעלי כשרונות וחוזקות

 

  1. חשוב מאוד – מערכת המיפוי
    מערכת המיפוי של המודל לחינוך הוליסטי מספקת פתרון טכנולוגי-ניהולי, מרמת הכיתה ועד רמת הישוב ואף המחוז, לכל היבטי הWell-Being, כשרונות ותוכניות ההתערבות, הן במצב שגרה והן במצב חירום. המערכת מוכרת לסגל החינוכי, ומתופעלת על-ידם בשליטה מלאה, על-פי הנחיות מנהלת ביה”ס.
    מערכת המיפוי מציגה קטלוג 12 קטגוריות של כל תלמיד.
    כמו כן, המערכת יודעת להציג תמונה של כשרונות וחוזקות של כל ילד, ואלה יכולים לסייע בעת מעבר ל”למידה מרחוק” (“תלמיד מלמד כיתה” וכו’).

על כל אלה, יודעת המערכת לקטלג את סגל ההוראה, באותם פרמטרים – ידע אדיר לניהול מצבי חירום מתמשכים.

יתרונות מרכזיים של מערכת המיפוי

  1. הצגת בסיס נתונים מיידי גרפי, מרמת התלמיד דרך כיתה, שכבה, בית-ספר, יישוב, מחוז.
    ניתן לשנות את המיפוי בצורה קלה ומיידית – באמצעות המחנכת.
    2. הצפת נקודות בעדיפות לטיפול, על-פי תחומים ושכבות גיל.
    3. נתונים המאפשרים דיוק וזריזות בגיבוש תוכנית-עבודה/משימות, לרבות קביעת לו”ז ובקרות.
    4. ניתנת לתפעול בכל מכשיר אנטרנטי – סמארטפון, מחשב.
    5. מספר המיפויים נתון להחלטה – של ביה”ס, מחלקת החינוך, המחוז. המערכת לרשות מפעילה, להחלטתם.

ניהול המשימות וההתנהלות

מערכת המודל לחינוך הוליסטי מעמידה לרשות בתי הספר והרשויות המשתייכות למודל לחינוך הוליסטי פתרון טכנולוגי מובנה, זמי”ש (זריז וגמיש), מוכר לסגליי החינוך, מלווה בהדרכה – להפשטה ושיפור ביצועים, יכולת מעקב ועמידה ביעדים.

 

הכותב: יואב קוסן, מנהל המודל לחינוך הוליסטי במנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה רשת אורט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *