תלמידי OSOS בחט”ב אורט דפנה בקרית ביאליק מפעילים ארגזי בריחה בבתי ספר בעיר

התלמידים התנסו בשיעורי מתמטיקה באמצעות קופסאות בריחה, פיתחו בעצמם קופסאות בריחה אותן הם מפעילים במספר בתי ספר יסודיים וחט"ב בעיר.

קרית ביאליק הצטרפה לאחרונה לתכנית OSOS הבינלאומית אותה מובילה בישראל רשת אורט ישראל. תלמידי חטיבת הביניים אורט דפנה בקרית החינוך אורט קרית ביאליק, שהתנסו במסגרת התוכנית בשיעורי מתמטיקה באמצעות קופסאות בריחה, פיתחו בעצמם קופסאות בריחה אותן הם מפעילים במספר בתי ספר יסודיים וחט”ב בעיר.

תלמידי בי”ס יסודי נעורים בפעילות בחט”ב אורט דפנה, קרית ביאליק
תלמידי בי”ס יסודי נעורים בפעילות בחט”ב אורט דפנה, קרית ביאליק
תלמידי בי”ס יסודי הבונים בפעילות בחט”ב אורט דפנה, קרית ביאליק

לימוד באמצעות קופסאות בריחה הוא דוגמה ליישום פדגוגיה חדשנית. בתי הספר נדרשים להטמיע פדגוגיה חדשנית כדי להתאים את עצמם למציאות הדינאמית והמשתנה שבה הם פועלים. פדגוגיה חדשנית מגדירה את  דמות הלומד במאה ה-21 ומטרתה להעניק לתלמידים תחושת צמיחה, ערך מסוגלות, הצלחה. תהליכי ההוראה בבית הספר ממוקדים בהפיכת הידע הציבורי לידע פרטי של התלמידים. השאיפה היא להבטיח באמצעות ה”פדגוגיה החדשנית” את העמידה בהישגים הנדרשים, אך גם את איכותם של תהליכי ההוראה-למידה. ניתן לומר כי הוראה איכותית טובה היא הוראה היוצרת אצל התלמידים הנעה ורצון ללמוד התלמידים פעילים בתהליך הלמידה, מפיקים ממנו משמעות ומטרותיהם מושגות וזוהי בעצם למידה משמעותית.
דוגמא טובה לכך היא הדרך בה למדו תלמידי הכיתה המדעית באורט דפנה גאומטריה- באמצעות קופסאות בריחה. מדובר על משחק המיועד לקבוצת משתתפים אשר מטרתם למצוא פיצוח תיבת קוד על-ידי התמודדות עם משימות, חידות ורמזים אשר נמצאים בקופסת בריחה  כאשר הם חלק מקבוצה תוך כדי שהם מתרגלים את הנושאים הנלמדים בגאומטריה בדרך חווייתית המעלה את המוטיבציה ללימודי מתמטיקה ובמקביל הם מפתחים מיומנויות של המאה ה-21: תקשורת, שיתוף פעולה בעבודת צוות, חשיבה ביקורתית, יצירתיות וחדשנות.

על מנת להעביר את יסודות המתודה הלאה לבתי ספר נוספים, ומתוך תחושת אחריות אזרחית וקהילתית, הצטרפו בקרית ביאליק לתכנית OSOS. בית הספר פועל במסגרת התכנית ב-4 שלבים:

  • FEEL תלמידי חטה”ב “אורט דפנה” משכבת ט’ אשר למדו מתמטיקה באמצעות קופסאות בריחה, ופיתחו קופסאות בריחה בעצמם הגיעו לבתי הספר היסודיים בעיר, ונתנו לתלמידי בית הספר היסודי להתנסות בלמידה באמצעות קופסאות בריחה.
  • IMAGINE תלמידי בית הספר היסודי, אספו שאלות מעניינות מתחומי המדע והטכנולוגיה אשר אותם הם רצו לשלב בקופסאות בריחה. אספו קופסאות, מנעולים, ושאר אביזרים לשלב בקופסת בריחה.
  • CREATE תלמידי בית הספר היסודי, בשיתוף תלמידי חטה”ב פיתחו יחד קופסאות בריחה פדגוגיות מתחומי המו”ט.
  • SHARE בהמשך… תלמידי בית הספר היסודי יפעילו באמצעות קופסאות הבריחה אותם פיתחו תלמידים מבית הספר שלהם (בהתאם לתוכן הפדגוגי המשולב בקופסא), יציגו ויפעילו את קופסאות הבריחה אשר פיתחו בפני ההורים, ובפני תלמידים מבתי ספר אחרים בחט”ב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *