לכל תשובה יש שאלה – פילוסופיה לילדים ולנוער מבית רשת אורט ישראל, הינה תכנית ללימוד מיומנויות חשיבה בסדנאות חקירה פילוסופית. במסגרת התכנית פותחו במרכז למחקר ופיתוח ברשת אורט: מדריך למורה מקיף וייחודי מסוגו, חוברת מערכי שיעור בהיקף של 60 שעות, וכן קורס הכשרת מורים והטמעה של שיטת הלימוד, בחטיבות ביניים ברשת אורט ישראל.
התכנית מבוססת על שיטתו של הפילוסוף הצרפתי פרופ' אוסקר ברניפייה. ברניפייה עוסק מזה שנים רבות בפילוסופיה מעשית בקרב ילדים ומבוגרים, בצרפת ובארצות רבות אחרות. הוא ייסד את המכון לפרקטיקות פילוסופיות (Institut de Pratiques Philosophiques), העוסק בקידום התחום ובפיתוח הוראתו. הוא חיבר ספרים רבים לילדים בנושא פילוסופיה, אשר תורגמו ליותר משלושים שפות.
התפיסה החינוכית, הגלומה בהוראת הפילוסופיה, קיימת ונוכחת היום בזרם המרכזי של חדשנות-חינוכית, זרם המתאפיין בשימת דגש על פיתוח כישורי חשיבה והקניית כלי למידה. התכנית מיישמת הלכה למעשה את השיטה הסוקרטית – שיטה לחקר ולמידה באמצעות דיאלוג.
סרטון שיצרו תלמידים מביה"ס אורט רונסון באשקלון, שלמדו בתכנית "לכל תשובה יש שאלה" לחשיבה פילוסופית.
הסרטון נוצר במסגרת תחרות "סינמה פילוסופיה" וזכה במקום הראשון.
בבסיס התכנית שני מרכיבים פדגוגיים משלימים: הדיון והשאלה. באמצעות שני אלה יפתח הלומד תפיסת עולם מורכבת, וינסח עמדה מוסרית ביחס לעצמו ולסביבתו.
הנחות המוצא של התכנית:
- חינוך פילוסופי שבמרכזו שאלה מפתח אצל התלמיד חשיבה עצמאית, מעמיקה וביקורתית.
- חינוך פילוסופי שעוסק בשאלות יומיומיות הנוגעות לכל תלמיד ותלמידה מאפשר פיתוח תפיסת עולם, יכולת להפעיל שיקול דעת מוסרי בנוגע לסוגיות מקומיות וגם עולמיות, היסטוריות, מדעיות, טכנולוגיות ועכשוויות, ומאפשר לו להבנות משמעות לעולםפנימיולזהות עצמית.
- חינוך פילוסופי שבמרכזו דיון/דיאלוג מפתח יכולת ביטוי והקשבה וכן את תחושת השייכות והסולידריות עם קבוצת הלומדים.
- את השיטה ניתן ליישם על כל חומר הנלמד בכיתה.