iSTEAM – Innovation Science Technology Engineering Arts Mathematics היא תכנית הדגל של רשת אורט ישראל ומטרתה להכין את בוגריה לאתגרי המאה ה-21. התכנית זוכה להערכה רבה הן בחו”ל והן בארץ. התכנית מבוססת על כך שהתלמידים בונים פרויקטים רב-תחומיים (הכוללים מדע, הנדסה, טכנולוגיה ואומנות) ודרכם הם רוכשים מיומנויות הנדרשות בעולמנו המשתנה כגון: עבודת צוות, חשיבה ביקורתית, חשיבה חדשנית ויזמות.
למידה בגישת iSTEAM מאפשרת מבט כולל על תחומי מדע והנדסה שונים עם העמקה בתחום דעת אחד. הלמידה בדרך זו מפתחת אצל הלומדים זווית ראייה רחבה על תחומים מדעיים והנדסיים ועל תהליך תיכון מוצר וגישת המערכת. הוראה ולמידה זו מאפשרת לתלמידים לפתח שפה מקצועית של המאה ה- 21 המקשרת בין תחומי המדע, ההנדסה, האמנות והעיצוב.
במסגרת פרויקט iSTEAM פותחה יחידת מבוא התומכת בלמידה רב תחומית בה התלמידים חווים את חמשת הדיסציפלינות של ה iSTEAM והקשרים ביניהן בסביבת העבודה המולטי-דיסציפלינרית של המאה ה-21. יחידת המבוא מבוססת על מתודולוגית למידה סביב פרויקטים (PBL) הדוגלת בלמידה סביב תוצר שהתלמידים מאפיינים ובוחרים בעצמם, ומעודדת מיומנויות עבודה שיתופית, חשיבה ביקורתית, מיומנויות חקירה ויזמות. בהמשך התלמידים יוצרים, מתכננים, ומפתחים פרויקטים מולטי-דיסציפלינריים משלהם באמצעות תכנית לימודים המלווה אותם בשלבי ה- PBL השונים. בנוסף, מוביל המנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה פיתוח תכניות לימודים חדשניות למקצועות 5 יח”ל (מוביל והתמחות) במגמות הטכנולוגיות במשרד החינוך וכן את טיוב פרויקטי גמר בחינוך הטכנולוגי בשיתוף הטכניון. אתר אינטרנט מלווה לניהול הלמידה (LMS), התומך בארגון עבודת התלמידים ומאפשרת למורה לעקוב ולכוון את התלמידים.
החל משנת 2009, המרכז למחקר ופיתוח באורט משתתף באופן קבוע בפרויקטי המחקר של האיחוד האירופאי (European Commission) בנושאי מדע וטכנולוגיה בחינוך העל-יסודי בהם שותפים גופים אקדמיים ותקשורתיים הגדולים והחשובים ביבשת. בין התכניות והמודלים שפותחו במרכז: מדעי המוח, ננוטכנולוגיה, לב העניין- ביורפואה, טכנולוגיה מדייקת וסביבה, SALL-Open Schooling ,Makers, ועוד.
התכנית פועלת בבתי הספר ברשת החל משנת הלימודים תשע”ו ואף מוטמעת ופועלת במדינות שונות בעולם:
פיליפינים – בתיווכה של שגרירות ישראל בפיליפינים נרקם קשר מיוחד בין ראשת העיר דבאו, ביתו של נשיא הפיליפינים, ובין אורט ישראל לפרוייקט של השבחת חינוך טכנולוגי במחוז. לאחר ביקורים מקצועיים הדדיים, וניתוח צרכים הותאמה תכנית למנהלים ומורים שהגיעו לארץ לסמינר מקצועי בן שבועיים שעסק במתודולגיית iSTEAM, סביבות למידה חדשניות וביקורים בבתי הספר של אורט.
אזרבייג’ן – בתיווכו של שגריר ישראל לשעבר בבאקו נרקם קשר מיוחד בין משרד החינוך באזרבייג’ן ואורט ישראל. נציגים מהרשת נפגשו עם בכירי הממשל בבאקו והציגו את תמונת עתיד אפשרית לחינוך מדעי טכנולוגי באזרבייג’ן. אורט ארחה סמינר מנהלים ובכירים ממערכת החינוך האזארי כהקדמה לשני סמינרי מורים שנמשכו 5 שבועות כל אחד (4 שבועות בישראל ושבוע מסכם באזרבייג’ן), בהשתתפות 100 מורים מובילים מאזרבייג’ן. המורים נחשפו למגוון תכניות הרשת, לבתי הספר ולתעשיית הסטארט אפ הישראלית.
ארה”ב – במסגרת שותפות עם קרן חינוכית אמריקאית, הטמיעה אורט ישראל את עקרונות המגמה המדעית הנדסית ב-40 בתי ספר אמריקאים. הפרויקט כלל הכשרת רכזים ומורים מובילים, התמחות בגישת PBL והטמעת לימודית רובוטיקה והנדסה ביורפאית. הפרויקט הינו צומח וכיום פועל בכ-100 בתי ספר בארה”ב.
רוסיה – פיילוט ייחודי של לימודי iSTEAM בבית הספר היסודי וחטיבת הביניים “עץ חיים” במוסקווה. הפרויקט כלל פיתוח תכנית לימודים ייחודית kids lab וכן תכנית לימודים חדשנית ל-Young engineer בחטיבת הביניים. ההכשרה התבצעה בישראל וצוות אורט ליווה את המורים בשלבי ההטמעה הראשונים במוסקווה.
ליצירת קשר לתכנית iSTEAM: גלית גולדברגר, מנהלת מכון גורלניק במנהל למו”פ ולהכשרה באורט ישראל
ליצירת קשר לשותפויות ופרויקטים בינלאומיים: אילנה אלייש, אחראית על שיתופי פעולה בינלאומיים במנהל למו”פ ולהכשרה באורט ישראל