מנכ״ל אורט בביקור בישיבה התיכונית אורט אביתר ובאולפנת אורט השחר בבית שאן: "חינוך שמגדל אדם שלם"

מנכ"ל רשת אורט, רז פרויליך, הגיע לביקור בשני מוסדות חינוך תורניים של הרשת בעיר בית שאן: ישיבת אורט אביתר בית שאן ואולפנת אורט השחר בית שאן. אל הביקור התלוו ראש העיר בית שאן, נועם ג׳ומעה, בוגר בית הספר הדתי ממלכתי של אורט בעיר, אורט פסגות בית שאן; הרב מאיר מירו דיין, מנהלה המיתולוגי של הישיבה, וכיום מנהל אגף החינוך בעיר; ומטה הנהלת הרשת. הביקור עמד בסימן שיתוף פעולה הדוק בין רשת אורט והרשות המקומית בהצמחת מנהיגות מקומית מתוך מוסדות אורט בעיר, באמצעות שילוב מעורר השראה של לימודי תורה, יצירת חוסן, חינוך למצוינות לימודית וחברתית, ומעורבות בקהילה. לאורך נקודות שונות בביקור הדגיש ראש העיר, נועם ג'ומעה: "אורט היא שותפה אסטרטגית לעיר. בתי הספר התורניים שלנו הם עוגן של זהות, של קהילה ושל מצוינות. בית שאן בונה דור שמאמין בעצמו וזה העתיד שלנו".

הביקור נפתח בישיבת אורט אביתר, שם נפגשו חברי המשלחת עם הצוות החינוכי והתלמידים והתרשמו מאד מההישגים ומהעבודה בתחום הפדגוגי, הערכי והחברתי שנעשית בה. כניסתה של רשת אורט ישראל לניהול הישיבה לפני כשלוש שנים הביאה עימה שינוי גדול באירגון המוסד בהיבטים רבים כמו: תכניות פדגוגיות וחינוכיות חדשות, מינויים מקצועיים והתאמות מבניות. לצד העמקת תהליך הטמעת תכניות מבית אורט לקידום החינוך הטכנולוגי, הערכי והחברתי כמו תכניות אורטוב, אקלים בית ספרי ומגמת מחשבים, ביה"ס התפתח וקידם תכניות של "תוספת קודש בשגרה", תכניות מצוינות לימודית ומנהיגות חברתית. 

קבלת הפנים התקיימה בחדר הישיבות על שמו של סמ"ר אביתר תורג'מן ז"ל, בוגר הישיבה שנפל במבצע צוק איתן, שם הציג מנהל הישיבה, הרב אמיתי בן פזי, את החזון החינוכי של המקום ואת התמונה החינוכית של הישיבה. זה אינו המרחב היחיד בישיבה, המוקדש לזכרם של הנופלים, בוגרי ובני קהילת בית הספר. בבית הספר הוקם חדר מוסיקה לזכרו של בוגר הישיבה, סמ"ר שמעון אלרואי בן שיטרית לוחם איסוף בגדוד 414, שנפל בקרב גבורה בבסיס נחל עוז באירועי ה-7.10. דור שמעון, אף הוא בוגר הישיבה וחברו הטוב של אלרואי שנהג לנגן על כלי מוזיקה שונים, יצר לזכרו את השיר: גיבור של כולם. כיום, בחדר המוזיקה המוקדש לזכרו של אלרואי, מובילים תלמידים על הרצף האוטיסטי יצירה מוזיקלית ושיתופי פעולה מעצימים. “כאן אני מרגיש ששומעים אותי,” שיתף תלמיד כיתת התקשורת, שהדריך את המבקרים. פינה מיוחדת נוספת בביה"ס, הממוקמת בבית המדרש, מוקדשת לסמל שגב שוורץ, בנה של שרה, רכזת אנגלית בישיבה, שבבוקר ה-7.10 נלחם במוצב סופה, ושם נפל, כשספג בגופו רימון ובכך הציל כ-30 חיילים שהיו עימו. האורחים פגשו את שרה שבחרה לחדד מסר של אחדות ברוחו של שגב ולהדגיש את האופן בו הקמת פינת ההנצחה בבית המדרש השפיעה על החוסן האישי־קהילתי שנוצר סביב הזיכרון: "שגב היה אדם של טבע, מרחבים ואנשים, אך בעיקר של חיבורים. אדם שידע לחבר בין אנשים, מכל גווני האוכלוסייה בקלילות ובטבעיות". בבית הספר מלמדת גם יעל קליין, אימו של רס"ל (במיל׳) אלחנן אריאל קליין ז"ל, שנהרג בפיגוע ירי סמוך ליישוב עינב במרחב חטיבת מנשה, כאשר היה בדרכו למילואים.

מסלול הלימודים הייחודי בישיבה, נשען על תפיסת חינוך המכוונת לשלושה נתיבי התפתחות: ערכים ותורה; פדגוגיה מיטבית; קהילה והתנדבות. "המטרה שלנו היא ליצור דרך מותאמת לאישיותו של התלמיד, העוסקת גם בצמיחה, בהעצמה אישית ובבניין ערכים ועולם פנימי. מבחינתנו החינוך אינו עוסק רק בהישגים", הסביר הרב אמיתי. בחדר על שמו של אביתר הוצגה תכנית מצוינות מדעית טכנולוגית הפועלת בישיבה בשיתוף קק"ל,  מסלול ייחודי המעניק לתלמידים תיגבורים, חונכות, קורסים בהבעה ובתקשורת בין־אישית ואף עוסק בפיתוח מיומנויות רלוונטיות לקראת הגיוס. את השת"פ הפורה והמוצלח בחר מנהל הישיבה להרחיב גם לפדגוגיה וקבוצות העצמה בפיזיקה, מדעי המחשב ומתמטיקה, הוקמו עפ"י המודל. בצל מפעל הנצחת הנופלים בישיבה, אירועי מלחמת חרבות ברזל הותירו חותם על בית הספר. הנהלת הישיבה והצוות החינוכי בחנו אפשרויות להכלת האתגרים. כך לדוגמה מורה, המשרת במילואים וסובל מפוסט טראומה, המתקשה לתפקד ונעדר תכופות בשל השירות במילואים, שולב בתכנית מצוינות חברתית ופיתוח מנהיגות צעירה. במהלך הביקור פגשה אותו המשלחת והוא הציג בפניה את פעילות קבוצת מנהיגות הספורט, לה הוא שותף, המעודדת תלמידים להוביל טורנירי ענק ואירועי ספורט שונים בקהילה.

בהמשך הביקור נפגש המנכ"ל עם תלמידי קבוצות נוספות שהציגו דוגמאות למנהיגות חברתית, כמו מסע ישראלי, שתוכנן והופק כולו בידי התלמידים וסיירת שאן, פרויקט עירוני שמחזק שייכות וגאווה מקומית ע"י התנדבות בקהילה, שבו מרבית המתנדבים מגיעים מהישיבה. במפגש עם התלמידים, שמע מהם על העצמה אישית בתחומים שונים שחוו, בזכות שגרת הישיבה. כך לדוגמה הוזמן בניה מאיר, תלמיד כבד ראיה, הזוכה למעטפת מותאמת ומחבקת מבית הספר, לספר את סיפורו האישי ולהעביר קטע לימוד לנוכחים בבית המדרש. אחד מרגעי השיא בביקור היה מפגש עם קבוצת מנטורים מהגיל השלישי, המתנדבים בתכנית "אנו באנו", בה תורמים גמלאים מזמנם להעצמת וטיפוח הדור הבא. מנכ״ל אורט, רז פרויליך, הביע הערכתו: "זה החינוך הישראלי במיטבו: בין־דורי, קשוב, מעורר השראה. תלמיד שמקבל חונכות כזו יוצא לעולם עם חוסן ועם לב גדול". ואכן, התוצאות מדברות בעד עצמן – לישיבה הוענק מענק דיפרניציאלי ממשרד החינוך בשנים האחרונות, על הישגים ערכיים-חברתיים ולימודיים.

בהמשך היום ביקרו המנכ"ל וראש העיר באולפנת השחר. את הביקור הובילו שתי תלמידות כיתה י"ב, והוא נפתח בחדר המורים. מירב ירקוני, מנהלת האולפנה, הציגה את נתוני האולפנה ואת חזון האולפנה שנכתב בהשראת הרב קוק: "כל מה שהאדם מתגדל, מתגדל העולם כולו עימו", אמירה המחדדת את הקשר בין מאמציו של האדם לכוון גבוה יותר, ליכולתו ולמידת השפעתו על העולם. "עלינו להאמין בעצמנו, אנחנו יכולים לשנות את העולם, לתקן אותו, לעשות אותו לטוב יותר. החזון החינוכי שלנו ברור: לגדל נשים שמנהיגות את הקהילה והחברה ברוח בית ישראל. בהשראת הרב קוק אנחנו לא מלמדות רק לבגרות, אלא מעבר לבגרות. לבנות יש קול, והן לומדות להשתמש בו", הסבירה המנהלת.

באולפנה הקולטת תלמידות בעלות גיוון הטרוגני, לומדות זו לצד זו, בנות קיבוצים, בנות מושבים ובנות העיר. במערכת משולבת שעה ייעודית בה מתקיים כינוס לכל הבנות, המזמן שיחות מעוררת השראה בכל תחום, ליווי ושיתוף תהליכים פנימיים אישיים וקבוצתיים. הדגש על האחדות והגיבוש בא לידי ביטוי גם בקיום ערבים ושבתות משותפים וכן בהובלת יוזמות שמטרתן לצמוח יחד, לגדול ולהגדיל. הבנות מוזמנות להוביל יוזמות ואלו מתקבלות בשימחה, ע"י הצוות המלווה אותן לאורך כל התהליך. כך לדוגמה יזמה תלמידה הקמת משחקיה, עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים. שרה משה, כיום בוגרת האולפנה, שיתפה כי את ההשראה ליוזמה קיבלה מהתבגרותה לצד אח בעל צרכים מיוחדים ובעידוד הצוות.

גם כאן, בדומה לישיבה, הקשר הבין דורי, מקבל משמעות מעצימה. תלמידות הציגו בפני המנכ"ל וראש העיר את פרויקט "אנגלית מעבר לים", בו מנטורים בני הגיל השלישי החיים בחו”ל משוחחים איתן בשפה האנגלית בטלפון. "זה שינה לי את הביטחון ושיפר משמעותית את השליטה שלי בשפה האנגלית,” שיתפה תלמידה. 

הביקור עצמו התנהל סביב ארבעה צירי עניין ותוכן: ציר מנטלי העוסק בחוסן אישי ונפשי, בו הציגו הבנות דוגמאות לשיעורי הכינוס, מפגשי התוועדות, גיבוש, וכן כלים להתמודדות רגשית המיושמים בפרויקט "יפה כלבנה" לחינוך למיניות בריאה. פעילות לחיזוק החוסן נדרשה בזמן המלחמה גם לצוות. יפת צוף אשחר, מורה בכיתה המנהיגות, המובילה באולפנה את תכנית מרחבים, לתמיכה בחקלאי ישראל, איבדה את בעלה רס"ר במיל' נערן אשחר בפעילות בגבול הצפון במהלך מלחמת חרבות ברזל. את בנם המשותף השלישי ילדה כחצי שנה לאחר נפילתו ובהמשך נישאה בשנית. נערן הוא בנו של עופר אשחר, מורה להיסטוריה ולארץ ישראל בקרית החינוך הדתית אורט ארץ יהודה בעפולה, שפרש לגימלאות. לאורך התקופה זכתה יפת צוף למעטפת רגשית מצד הצוות ובנות האולפנה, שאף השתתפו בשירת קולולם לזכרו של נערן. יפת צוף מהווה עבור הבנות דמות נשית מעוררת השראה ומודל לחוסן אישי ולניצחון הרוח. בציר הפדגוגי שהתמקד במצוינות ויזמות, הוצגו שיתופי פעולה כמו שיעורי אנגלית לתלמידי הגנים בעיר שמעבירות בהתנדבות תלמידות מצוינות מדעית. הוצגו גם פעילויות בממשקים עם עולם ההייטק. "מגמת הפיזיקה בביה"ס במגמת התרחבות, ורבות מהתלמידות עוסקות בביו־חקר, טכנולוגיות AI ומשתתפות בתכניות מצויינות מדעית מבית אורט כמו iSTEAM", שיתפה מנהלת האולפנה. הציר החברתי התמקד ביוזמות של בנות האולפנה בקהילה כמו: גמ"ח תחפושות; יוזמות קהילתיות בזמן המלחמה; שוק צדקה עירוני ופרויקטי הפקה מורכבים(הצגות, טקסים, ומשימות שכבתיות). בציר התורני, שהתמקד בתכנית בית מדרש לחיים, הציג הצוות למידה תורנית משמעותית באמצעות שיחות השראה, לימוד בחברותות וחיבור למקורות ולמנהיגות נשית יהודית. רז פרויליך, מנכ"ל אורט, התרשם מתצוגת ארבעת הצירים: "הבנות של בית שאן מוכיחות שמנהיגות נשית מתחילה כבר בכיתה ז’. זו גאווה גדולה לראות אתכן מובילות, יוזמות, יוצרות ומשפיעות".

הביקור בבית שאן הותיר רושם עז על הנהלת הרשת. המנכ"ל סיכם זאת כך: "בבית שאן ראינו היום מהו חינוך שמגדל אדם שלם: תורה, ערכים, מצוינות, חיבור לקהילה, מנהיגות צעירה ואהבה גדולה לארץ. אלו מוסדות שמגדלים דור שיבנה את המחר של מדינת ישראל".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *