קידום מגדרי ומגזרי

ברשת אורט יותר מ-245 מוסדות חינוך והשכלה, בתי ספר ומכללות הפרוסים ביותר מ-60 רשויות מקומיות – מחצור הגלילית ושלומי בצפון ועד לערד ונווה מדבר בדרום. מידי שנה מצטרפים אל שורותיה מוסדות חינוך נוספים מכל מגזרי האוכלוסייה בישראל: יהודים- בחינוך הכללי, הדתי והחרדי; ערבים, דרוזים ובדואים. כמיקרוקוסמוס של החברה הישראלית, פועלה של הרשת מונחה מהרצון לאפשר שוויון הזדמנויות בחינוך לכל תושבי מדינת ישראל, תהא דתו, אמונתו, תרבותו, אורח חייו, מקום מגוריו, השקפת עולמו של כל תלמיד אשר תהא. מעצם היותם של כל תלמיד ותלמידה אזרחי המדינה קיימת להם הזכות לחינוך שוויוני. מנכ"ל הרשת, רז פרויליך, התבטא בפני עובדי הרשת בהקשר זה: "בחברה שלנו, שבה השיח לא פעם הופך לחרב פיפיות והאמונה בצדקת הדרך לעיתים מדירה הקשבה, האחריות שלנו, כמובילי דרך, כאנשים בתוך מערכת ערכית, היא לזהות את הרגעים שבהם עלינו לקום ולפעול, לומר את דברנו, ולהיות גב לתלמיד, לעובד, או לכל אדם מולו מתרחש עוול. בו בזמן, מוטלת עלינו האחריות לא להיגרר ללהט הרגע, אלא להציע שיקול דעת, מתינות ותקווה. לא כחלופה לעמדה ברורה, אלא כתנאי לעמדה אמיצה שגם רואה את האחר".

קידום מגזרי

הרשת מקדמת באמצעות מחלקת אורטובתכניות רב תרבותיות בדגש על קידום מורשות וכן פעילויות משותפות בין המגזרים השונים, כבסיס מיטבי  ומכבד לשיח רב תרבותי חברתי בו לכל המגזרים מקום, למען לכידותה וחוסנה החברתי של מדינת ישראל. כך לדוגמה, רשת אורט, שמייצגת את כל זרמיה וגווניה של החברה הישראלית, כאבה מאד את התפרצות האירועים האלימים בין ערבים ויהודים במהלך חודש מאי 2021 והתגייסה להוביל קמפיין הקורא לחיזוק החברה בישראל ומחויבות לחיים משותפים. צמצום פערים בין קבוצות שונות באוכלוסייה, כמשימה חינוכית בתחומים כמו: נגישות לחינוך איכותי, הישגים לימודיים, תשתיות חינוכיות והזדמנויות לתמונת עתיד(בגרות, השכלה גבוהה, תעסוקה), אינן נועדו לטשטש זהויות – אלא לאפשר לכל מגזר להתפתח מתוך זהותו ולהשתלב בשוויון במרחב הכללי.

בשנים האחרונות משקיעה הרשת משאבים רבים בשיח בתוך המגזר היהודי, בין חרדים, דתיים וחילוניים. נושא מורכב זה, טעון אך גם פורה. הוא עוסק בשאלות של זהות, שייכות, ערכים, ידע יהודי, פלורליזם, שפה תרבותית משותפת – ובעיקר: איך מחנכים ילדים ובני נוער במדינה יהודית ודמוקרטית שבה החברה מגוונת כל כך? למרות המחלוקות – הזהות המשותפת כיהודים במדינה אחת, יוצרת הזדמנות ייחודית לעצב שיח חינוכי שמחבר בין עבר, הווה ועתיד.

בשנת תשפ"ה עשתה רשת אורט היסטוריה עם השקת קמפוס חרדי ראשון בלב בני ברק. בכך סללה הרשת הזדמנות לשילוב הציבור החרדי בלימודים מקצועיים מתקדמים, בדגש על תחומים טכנולוגיים שאופקי התעסוקה בהם הולכים וגדלים, זאת תוך התאמה מלאה לצרכים התרבותיים והדתיים של המגזר. מלבד ההיבט התעסוקתי, החזון של רשת אורט הוא להפוך את הבוגרים החרדים למובילי שינוי בקהילה ולצמצם בכך את הפערים התעסוקתיים והחברתיים. המכללה היא שלוחה של מכללת אורט סינגאלובסקי בה פועלת תכנית חרדים להייטק והמהלך הינו פרי שיתוף פעולה הדוק של הרשת עם גורמי הרבנות בקהילה החרדית, במטרה להתאים את תכני הלימוד והסביבה הפיזית לצרכיה המיוחדים. תוכנית הלימודים משלבת קורסים בתחומי אלקטרוניקה, מכינה להנדסאים, הנדסה אזרחית, תוכנה ולוחמת סייבר בשיתוף משטרת ישראל. במקביל, בוחנת הנהלת מנהל המכללות באורט את הרחבת השותפויות לטובת שילוב גברים חרדים בתכניות הכשרת הנדסאים לטובת גיוסם האפשרי לצה"ל.

קידום מגדרי

קידום מגדרי בחינוך מתמקד בצמצום פערים מגדריים, ביצירת סביבה שוויונית לבנים ולבנות, ובהעלאת המודעות להשפעות של סטריאוטיפים מגדריים. מדובר במטרה חינוכית רחבה שמטרתה לטפח מערכת חינוך שמכירה בגיוון המגדרי ומקדמת שוויון הזדמנויות לכלל התלמידים והתלמידות. עידוד בנות ללמוד מדעים הוא נדבך חשוב בקידום שוויון מגדרי בחינוך, במיוחד בעידן שבו מקצועות המדע, הטכנולוגיה וההנדסה (STEM) מהווים מנועי צמיחה אישיים וחברתיים. למרות הישגים דומים ואף גבוהים של בנות במדעים בבית הספר, שיעור הנשים במקצועות STEM באקדמיה ובתעשייה עדיין נמוך. זאת ועוד, מיעוט ייצוג של נשים מדעניות בתכני הלימוד, בהרצאות ובתקשורת – מקשה על תלמידות לדמיין את עצמן בתפקידים כאלה.

שינוי תפיסת התרבות הממסדית בנוגע לשיוויון מגדרי, מוגדר כאחד היעדים החשובים בעבודת הרשת מול רשויות מקומיות במרכז ובפריפריה וכן בבתי הספר. אורט פועלת להגדלת כמות הבנות במסלולים המדעים טכנולוגיים באמצעות הנגשת מודלים נשיים לחיקוי כמו הרצאות אורח של מדעניות, מהנדסות, חוקרות מהאקדמיה ומהתעשייה, מובילות חברתיות ועוד; קירות השראה בבית הספר המשלבים כרזות של מדעניות ודמויות נשיות משפיעות ופעיליות נוספות המתמקדות בחשיפת סיפוריהן של נשים מעוררות השראה במדעים ובכלל.

גם פיתוח תכנים פדגוגיים ומפגשי שיח המציגים את הנשים בתולדות המדע כחלק אינטגרלי מהחומר מקרבים בנות למדע, לרבות בניית יחידות הוראה המציגות פתרון בעיות מתוך נקודת מבט נשית (בריאות נשים, אקולוגיה קהילתית וכו'), מעגלים שיח וקידום השפה העברית בבתי הספר במגזר הערבי והבדואי, בהם היא מהווה מחסום להשתלבות אקדמית וחברתית עבור בנות. הרשת מקדמת תכניות ושיתופי פעולה עם האקדמיה, עמותות, וארגונים חברתיים לקידום מעמד האישה, המעודדים חשיפת בנות לאתגרים טכנולוגיים ויוזמות מדעיות חדשניות, בליווי מנטוריות כדוגמת מיזם סודקות את תקרת הזכוכית.