מנכ”ל אורט וראש העיר כרמיאל בביקור באורט פסגות כרמיאל: “שינוי מובילים לאט אבל בטוח!”

מנכ”ל רשת אורט ישראל, רז פרויליך, בליווי מטה הרשת הגיע לביקור באורט פסגות בעיר כרמיאל. אל הביקור, שעמד בסימן חדשנות, יצירתיות, חיבור לתמונת עתיד ופתיחות לשינויים, שמאפיינים את ביה”ס, הצטרף ראש עיריית כרמיאל, משה קונינסקי ובכירים נוספים בעיריה.


בביה”ס בו לומדים 1306 תלמידים ותלמידות, לרבות תלמידים עולים, תלמידי חנ”מ ושתי כיתות מכללה, פועלת תפיסה חינוכית ייחודית. פל”א(פה לומדים אחרת), מתמקדת בטיפוח ה-Well- being בכדי לעצב בוגר המנווט עצמו במציאות ה-VUCA, מושג בו נעשה שימוש רווח בשנים האחרונות לתיאור המורכבות של העולם בו אנו חיים(המושג מורכב מראשי תיבות באנגלית: Volatility – תנודתיות; Uncertainty – אי-וודאות; Complexity – מורכבות ו-Ambiguity – עמימות). גישה זו מתמקדת בהוראה ובלמידה פרו אקטיביים ועצמאיים, למידה מגוונת וחוויתית, פיתוח כשירויות ומיומנויות, בשילוב עשיה חברתית ויזמית בשיגרת בית הספר, לקראת הכנת התלמידים לעולם התעסוקה העתידי.

שרה עובד, מנהלת ביה”ס, הסבירה לאורחים: “שינוי מובילים לאט, אבל בטוח. אנו מאמינים שהמפתח להצלחה טמון ביכולת להסתגל לשינויים ובגמישות. כחלק מהיותו רלוונטי ללומדיו, מקדם ביה”ס פרואקטיביות המתבטאת בגיוון, חדשנות, יצירתיות והתמדה בהתנעת שינויים וקידום גישות חדשניות ומעודד את התלמידים לנווט במציאות משתנה של אתגרים. החשיבה על העתיד, לצד פיתוח חוסן, שותפויות, קשר אישי ומעגליות התהליך, מתבטאים במרחבי למידה חדשניים, וביצירת ערך וחינוך ללקיחת אחריות. צוות ביה”ס עושה זאת באמצעות פעלתנות, פרסונליות, יצירתיות, גמישות ושיתופיות”.

את פני המשלחת קיבלו תלמידי כיתות ז’ ומשם יצאו האורחים לסיור בארבע תחנות מרכזיות המשקפות את רוח ביה”ס. הם צעדו ב”שביל הסנהדרין” והתרשמו מלמידה רב-תחומית בשטח. תוכנית רב תחומית ייחודית זו הפועלת בחטיבת הביניים, משלבת של”ח ותרבות ישראל תוך חיבור לערכים. במסגרת התוכנית הזו התלמידים יוצאים לשבעה סיורים, כל סיור עוסק בנושא אחר ובדמות מהסנהדרין. בנוסף, הציגו תלמידים ומורים את תוכנית “שביל הערכים”, תכנית רב תחומית נוספת, בה יוצאים תלמידים לשטח, סופגים חוויות ומקבלים תכנים שעוסקים בזהות יהודית ומורשת יהודית. התכניות מבטאות יוזמות ייחודיות של מורים. דרך שבילי הגינה הטיפולית הנעימה שהוקמה בבית הספר, עשו דרכם האורחים אל מבנה החטיבה העליונה. מיזם הגינה הטיפולית בבית הספר, פרי יוזמתה של יועצת שכבת י”ב בבית הספר, משלב בין עבודת אדמה למענים רגשיים מגוונים. מתקיימים בה שיעורים קבועים לתלמידי החינוך המיוחד ולתלמידי העולים, וכלל התלמידים יכולים לעבוד בה, להירגע בין שביליה, וליהנות ממנה. תלמידי חטיבת הביניים מתנדבים בגינה במסגרת מעורבות חברתית בקהילה.

במלחמת חרבות ברזל, איבד בית הספר שבעה מבוגריו: רס”ן אייל שומינוב; סרן במיל’ עמרי יוסף דודרס”ר במיל’ עידו אביב; סמ”ר שחר כהן מבטח, רב”ט איתמר כהן, סופיה מוריאל בונגרט ז”ל ולירז ניסן. בבית הספר לומדים ילדיהם של עינב ומטיאס בורשטיין ז”ל, שנרצחו במסיבת הנובה. תלמידי ביה”ס והצוות החינוכי מלווים ומחבקים אותם ומקפידים על שמירת קשר ייחודי עם המשפחות השכולות וכן לוקחים חלק פעיל בתיעוד, באיסוף המידע ובהנצחת זיכרון הנופלים, תוך כדי למידה על חייהם ופועלם והעמקת הקשר לערכים שמנחים את החברה הישראלית. מנהלת בית הספר שיתפה: “בשורות האיוב היכו שוב ושוב בבית ספרנו, מכה קשה, שקשה לספוג, להכיל ולעכל. שבעה בוגרים נופלים! מספר לא הגיוני, בלתי נתפס. זכינו לשבור את השיא המפוקפק ביותר של ביה”ס שספג הכי הרבה אבדות במחוז, מאז השבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל. לאובדן בוגרים השלכות על קהילת בית הספר והצוות, שאמור להיות מגן החוסן של התלמידים”.  לדף ביה”ס באתר ההנצחה של אורט.
בפינת ההנצחה הממוקמת בביה”ס הציגו תלמידי ביה”ס את סיפוריהם של הנופלים וסיפרו על פרוייקט הנצחה ייחודי אותו הם מובילים: פרויקט “שש-בשחר” להנצחתו של שחר כהן מבטח ז”ל. תלמידי י”ב יוצאים לבתי אבות ולמרכזי גמלאים, לשחק במשחק האהוב על שחר, שש בש, עם בני הגיל השלישי.

המנכ”ל הוזמן להיפגש עם תלמידי מגמת קולנוע וטלוויזיה, תחום מאוד ותיק ויוקרתי שמזוהה עם ביה”ס וגם בכיתות המכללה בקריית החינוך, נלמד. מורה המגמה הוא בוגר בית הספר, שעבד כ- 12 שנים בתחום. תלמידי המגמה השתתפו בפרויקט ארצי יוקרתי העוסק בהנצחת השבעה באוקטובר. במסגרת הביקור הוצג סרט דוקומנטרי קצר שהופק ע”י תלמידים ועתיד להיות מוקרן גם בסינמטק. בנוסף הוצגו סרטוני AI קצרים שיצרו צוותי החינוך והתלמידים, כחלק מלמידה חדשנית.

עוד נפגש המנכ”ל עם תלמידי מגמת מדעי הבריאות והרפואה. התלמידים הציגו פרויקטים, לצד הסברים על למידה מבוססת טכנולוגיה ורפואה מונעת. כמו כן, הובילו דיון העוסק באתיקה במערכות למידה טכנולוגיות. הביקור הסתיים במרחב פל”א, מרחב ללמידה ייחודי המאפשר לתלמידים ללמוד בצורה שונה וחדשנית.  

מנהלת ביה”ס, שרה עובד, הציגה בפני מנכ”ל הרשת וראש העיר את תמונתו החינוכית של ביה”ס שנבחר כבי”ס מצטיין לתגמול דיפרנציאלי למעלה משש שנים ברצף. שיעור המתגייסים לצה”ל בקרב תלמידיו גבוה במיוחד. עוד הציגה את הקשר בין העקרונות לדרכי הפעולה. צוות המורים בבית הספר זוכה לפיתוח מקצועי בנושאים שונים כמו: זהות אישית בית ספרית, ולמידה חברתית רגשית בפדגוגיה אותם הוא מיישם בימי פל”א ובשגרת ההוראה. התוצאה הישירה של תפיסה חינוכית זו היא שלל יוזמות של מורים ותלמידים כאחד. הדוגמאות ליוזמות אלו הן רבות- יוזמות תלמידים: מועדון שחמ”ט, מועדון ספורט, מחוברים ודוגמאות ליוזמות מורים: יום שיא חוויתי בית ספרי המשלב דיסציפלינות, תלמידים מלמדים, שיתופי פעולה בין המקצועות השונים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *