סדר יום בית ספרי חדש

לנגד עינינו משתנה העולם בקצב מהיר, כשלחינוך תפקיד מכריע בעיצוב השנים הבאות. מלחמת חרבות ברזל והאירועים המטלטלים שחוותה ועדיין חווה החברה הישראלית מאז ה- 7.10.23, העמידה את מערכת החינוך ואנשי החינוך בפני אינספור התמודדויות מורכבות ויצירת התאמות נדרשות למציאות חדשה. השגרה “החדשה”, מלווה בדאגות לביטחון פיזי ורגשי לקהילות בתי הספר, העצימה את תפקידו של ביה”ס כעוגן וכמקור צמיחה לקהילה.

הצורך בהפניית משאבים לעיצוב סדר יום חינוכי חדש, כולל פעילות מתמדת בהיבטי האקלים והחוסן, אבל גם צורך להתחדשות פדגוגית ולהתאמת תהליכי הלמידה לתהליכים המואצים המתרחשים סביבנו. כניסת הבינה המלאכותית לחיינו ולעולם החינוך והניהול חידדה את ההבנה כי בית הספר במתכונתו החינוכית דורש שינוי. התאמות אלו מתחברות אל התכנית האסטרטגית, שפיתחה ומובילה הנהגת הרשת. תמונת המצב הפגישה את הרשת והנהגתה עם מציאות מורכבת:

  • חברה ישראלית ומערכת חינוך פוסט קורונה
  • חברה ישראלית ומערכת חינוך בתוך מציאות בטחונית קשה, מורכבת ומתמשכת
  • חוסר יציבות פוליטית ותחלופה של שרי חינוך בשנים האחרונות
  • התפתחות דרמטית בזירה הטכנולוגית וכניסתה לזירה הבית ספרית והחינוכית
  • רפורמות חינוכיות משמעותיות
  • שסעים משמעותיים בתוך קבוצות בחברה הישראלית
  • תמורות בשוק העבודה לרבות משבר ההיטק

בתהליך שקוף ומובנה, ובשיתוף העובדים, בחנה הנהגת הרשת את יעודה כקטר חינוך לאומי ואת התאמת התפקודים החינוכיים לצרכים הרלוונטיים. המטרה היתה להתוות אסטרטגיה המחוברת למציאות ולצרכים המשתניםזאת תוך רתימת משאב ההון האנושי ברשת, המצוייד בניסיון, בידע ובמסירות, לטובת תכנון ויישום התהליך. הסוגיות שנבחרו כנושאי המיקוד המובילים לשנים הבאות: ההון אנושי, חינוך רלוונטי בעולם המשתנה, שילוב חברתי וקידום האחדות, שותפויות וקשרים חיצוניים וכן שפה ארגונית אחת One ORT, נחקרו לעומק ומתוכן זוקקו המלצות לאסטרטגיה ארגונית ולתכניות עבודה.

מטרות העל שהוגדרו ומכתיבות כעת סדר יום חינוכי חדש, מיקמו את הרשת כבחירה המועדפת של הקהילה, אבן שואבת עבור צוותי חינוך ומינהל וכרשת משמעותית וערכית המשפיעה על חיזוק התשתית הערכית, הטכנולוגית והמדעית של מדינת ישראל. העיסוק בחדשנות חינוכית הפך למטרה מרכזית, בהתייחס להכנסת והטמעת פדגוגיה וטכנולוגיות חדשניות בלמידה ובהוראה, בהתאמה אישית לכל תלמיד ותלמידה. מוסדות החינוך של הרשת מאמצים כחלק מסדר היום החדש, פעולות לפיתוח קהילות מקומיות חזקות ומעורבות, שיהוו מנוף לחיזוק ולשגשוג החברה הישראלית, ע"י השקעה בפיתוח בוגרים ובוגרות, בעלי תמונת עתיד גמישה ורלוונטית, יכולות גבוהות להשתלבות בשוק העבודה ויכולת השפעה להוביל שינויים ולהנהיג תהליכים חברתיים לחיזוק חוסנה של מדינת ישראל.

את סדר היום החדש בבתי הספר מובילה אורט כחלק מתכנית ORT ISRAEL FUTURE READY, הפועלת בבתי הספר של רשת אורט ישראל שמבקשים להמציא את עצמם מחדש כמוסד משמעותי, רלבנטי ומותאם לעולם האמיתי. את התכנית מפתח ומוביל המנהל למחקר ופיתוח ולהכשרה ברשת אורט ישראל בשיתוף בתי הספר ומינהלים נוספים ברשת. התכנית מכשירה מובילי חדשנות בבתי הספר לתפקיד חדש ועדכני: סמנכ״ל חדשנות – פיוצ׳ריסט, לו היא מקנה כלים בהובלת שינוי בביה"ס. עיצוב סדר היום הבית ספרי החדש מבוסס על בניית אקוסיסטם, שילוב למידה דיגיטלית מתקדמת, יזמות וחדשנות, בניית והטמעת תפיסת מערכת שעות אלטרנטיבית, ריבוי הסמכות ויישום דה פקטו של כל אלו בתהליכי הלמידה בבית ספר.

בפועל, הלמידה מביאה לשינויים מיידיים בבתי הספר:

  • הטמעת הסמכות בינ”ל בתהליכי הלמידה יומיומיים של תלמידי בתי הספר (מיקרוסופט, IBM, גוגל)- לחיזוק כושר התעסוקה של הלומדים
  • הטמעה של למידה רשתית- למידה משותפת של ילדים מבתי ספר שונים ברשת באופן מותאם אישית לצרכים ורצונות הלומדים
  • בנית והטמעת תפיסת מערכת שעות אלטרנטיבית
  • בניית שיתופי פעולה עם חברות היטק באמצעות שילוב מנטורים מהחברות בפרויקטים לימודיים
  • שילוב לומדים בהעסקה ראשונית בחברות היטק באופן גמיש, והכנסתם לחשיבה משותפת על אתגרים שמעסיקים את החברות