שנת הלימודים תשפ"ו נפתחה ברשת אורט בהתרגשות ובסימן התרחבות הרשת. 8 בתי ספר ו-4 רשויות חדשות: חריש, חדרה, ראש העין, ושבלי – אום אל-גנם, הצטרפו השנה לרשת, מה שהופך את אורט בית עבור 264 מוסדות חינוך. זאת ועוד, בשטח נקלטו 27 מנהלים חדשים.
הרשת מפעילה השנה מוסדות חינוך והשכלה, בתי ספר ומכללות הפרוסים ביותר מ-54 רשויות מקומיות – מקרית שמונה, שלומי וחצור הגלילית בצפון ועד לערד ונווה מדבר בדרום. לומדים בה כ-100,000 בני נוער, סטודנטים ומבוגרים, הנמנים על כל מגזרי האוכלוסייה בישראל: יהודים- בחינוך הכללי, הדתי והחרדי; ערבים, דרוזים ובדואים. כחלק מחזונה, מוסדות הרשת – הכוללים בתי ספר על-יסודיים שש-שנתיים, בתי ספר תעשייתיים, חטיבות ביניים, מרכזי חינוך ומכללות להנדסאים בעלות אופק אקדמי לצעירים ולמבוגרים, ואפילו בית ספר יסודי אחד, כולם מובילים וחותרים למצוינות.
באיגרת לפתיחת השנה ששיגר מנכ"ל הרשת, רז פרויליך, לעובדי ועובדות הרשת תאר את אתגרי השנה שחלפה ואת עמידתם האיתנה של הצוותים בשטח בהערכות לפתיחת שנה זו: "עובדי ועובדות אורט, מכל רחבי הארץ, נרתמו באופן מעורר השראה על מנת לאפשר לתלמידנו שגרת לימודים בתנאים לא פשוטים". הוא חידד את המתח והאיזון שכולם, בעיקר אנשי חינוך, נדרשים אליהם בימים אלו: מצד אחד שליחות, ערך ויכולת להשפיע ומצד שני ענווה, צניעות והכרה במוגבלות האדם.
את השנה בחר פרויליך, שנפצע קשה בקרב בבארי באירועי ה-7 באוקטובר, השתקם ונבחר להוביל את רשת אורט, לפתוח באורט שלומי: "לפני שנה זה היה בי"ס נטוש. הקמנו לתלמידים המפונים מתחם חלופי בקריית חיים. והנה עכשיו קולות המורים וקולות התלמידים ממלאים שוב את המקום."
אלפי תלמידים החלו את יומם הראשון בחטיבות הביניים של הרשת, בתיכונים, בישיבות התיכוניות ובמסלולי העתודה במכללות, הפזורים ברחבי הארץ. מנהלי בתי הספר והצוותים החינוכיים קיבלו את התלמידים ביום הראשון ללימודים באהבה ובהתלהבות ובצל מורכבות התקופה.
זוכרים את כולם ומתפללים לחזרתם
את ה-1 בספטמבר ציינה מערכת החינוך בפעם השנייה בעיצומה של מלחמה ובצל העובדה ש-48 חטופים, חיים ומתים, עדיין בשבי החמאס. ביניהם שלושה מבוגרי אורט: מתן אנגרסט, בוגר אורט קריית ביאליק; נמרוד כהן, בוגר אורט רחובות ואיתי חן, בוגר אורט גוטמן בנתניה. שמחת היום הראשון ללימודים וההתרגשות הרבה נמהלו בדאגה ובתפילה לחזרתם. לטקס המרגש של פתיחת שנת הלימודים באורט בית הערבה בירושלים, הגיע בוגר ביה"ס ושורד השבי, אליה כהן, שנחטף ממסיבת הנובה ב-7 באוקטובר ושוחרר משבי החמאס לפני מספר חודשים. בביה"ס התקבל בהתרגשות גדולה ע"י צוות בית הספר והתלמידים. בשובו מהשבי, אליה יצר קשר עם המחנכת שלו בכיתה י"ב ושיתף כי מחשבות במהלך שהותו בשבי על הקשר שיצרה איתו במהלך לימודיו ועל האופן בו נלחמה כדי שיסיים את בית הספר, חיזקו אותו. אליה פנה אל התלמידים ואמר להם: "לפני כמה שנים לא רציתי ללמוד, העדפתי לבלות ולא הקשבתי למה שהמורים אמרו לי. אבל בשבי הבנתי שבית הספר נותן לך כלים להתמודד עם דברים בחיים. פתאום, כשהגעתי לשם והייתי עם הרבה אנשים שהיו טובים בהיסטוריה ובמתמטיקה ובאנגלית, נפל לי האסימון על כל הדברים שהמורים אמרו לי כל השנים. אני מציע לכם שתקשיבו למורים שלכם, תלמדו מהם, אפשר לנסות, אפשר להצליח".
מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל איבדה רשת אורט 158 בוגרים ובוגרות שנפלו במערכה. רבים מבוגריה ומאנשי החינוך שלה משרתים בצבא ובשירות המילואים ולא מעט מהם נפצעו במהלך הקרבות. מורים רבים איבדו בוגרים וחוו אובדן עצום עם נפילתם של אלו שרק חודשים מספר לפני, כבשו את ספסל הלימודים(לראיון עם מורים שכולים באורט בגל"צ). "כולם משקפים היטב את רוח אורט – רוח של מצוינות, אחריות, אחדות, ונכונות לתרום למדינת ישראל. מוטלת עלינו החובה להמשיך את דרכם ולחנך את הדורות הבאים באותה הרוח", שיתף מנכ"ל אורט, רז פרויליך, שבחר כאמור לפתוח את השנה ביישובי הצפון, כשבמקביל הוא נערך לסבב מילואים נוסף. סיפורו האישי של פרויליך, עורר דווקא ביום זה, אחד הימים המשמעותיים במערכת החינוך, עניין רב – מעבר להיותו מעורר השראה ובעל מסר חינוכי חשוב, הוא מסמל את ההשפעה של אורט, אנשיה ומנהיגיה על עיצוב סיפורה של החברה הישראלית ועל תרומתה המכריעה לבניין החוסן הלאומי.
נבחרת המנהלים החדשה של אורט - ברוכים הבאים!
את היום הראשון ללימודים פתחה תימורה שירי, סמנכ"ל וראש מנהל חינוך ותפעול ברשת, בדברי ברכה למנהלים ולמנהלות בתי הספר, הקטר המוביל את העשייה החינוכית בשטח, בציטוט השראה של יוסי הרשקוביץ ז"ל, מנהל אורט ספניאן בירושלים, שנפל בקרב בעזה: "אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותייך, תוודא שמחשבותייך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות". בהמשך דבריה הוסיפה: "מקווה ומאחלת שפתיחת השנה החסירה מכולנו אמש או הבוקר – כך גם המחשבות וגם הלב במקום הנכון… שנזכה לשנה המשלבת עשיה חברתית ערכית עם למידה מבוססת מיומנויות, לשנה של רלוונטיות לקהילה ולעצמנו".